Annons

Nikon F4 i nyskick felar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har kommit över en Nikon F4 som är i absolut nyskick . 10 rullar tagna under alla år.
När man kör seriebildtagning utan film i kameran så hackar den nämnvärt
i hastigheten. Ibland tar den 5-6 bilder /sek för att sedan gå ned till 2-3 bilder/sek.

Vad kan man göra och varför beter den sig så?
Kan det ha med AF att göra?
 
Tyvärr är det nog bara utseendet som är nyskick. Elektronik och elektromekanik åldras trots att kameran inte används. Är slutartiderna korrekta? På F3:an kan något gå sönder i tidinställningsvredet. Vet inte om F4 har samma konstruktion. Jag hade en F3 som exponerade väldigt fel ibland. Hos Lasses (Nikonservice som tyvärr har slutat) kollade han medan jag väntade (gratis!), men det var inte vredet. Jag kom fram till att det var något med batterierna som glappade och fick bukt på problemet.
Det verkar som kameror mår bäst när de används hela tiden för att börja glappa och ha sig när de inte använts på länge. En kamera som F4, fylld med elektronik och som legat oanvänd i närmare 30 år borde rimligen kunna ha drabbats av en del ålderskrämpor.
 
Väääänta här nu.
En F4 skall inte exponera överhuvudtaget om det inte är film i kameran.
Den skall tvärvägra utan film.
 
Precis. Så funkar min F4S

Okidoki, jag har inte använt F4, men om exponeringstiden varierar blir serietagning förmodligen ojämn i hastigheten. Andra kameror jag har och har haft snurrar på även utan film och exponeringstiden påverkar hastigheten. Självklart exponeras ingen film om det inte sitter någon i.
 
slutaren är spärrad att fungera om du inte har film i för en F4.
F3 var man tvungen att släppa ut matararmen till ett första hack annars vägrade avtrycket om jag kommer ihåg rätt.
 
Jag har kommit över en Nikon F4 som är i absolut nyskick . 10 rullar tagna under alla år.
När man kör seriebildtagning utan film i kameran så hackar den nämnvärt
i hastigheten. Ibland tar den 5-6 bilder /sek för att sedan gå ned till 2-3 bilder/sek.

Vad kan man göra och varför beter den sig så?
Kan det ha med AF att göra?

Prova om den funkar OK med manuella inställningar och manuell fokus. Sätt slutartiden till 1/500 så att det inte är den som bromsar.
 
Prova om den funkar OK med manuella inställningar och manuell fokus. Sätt slutartiden till 1/500 så att det inte är den som bromsar.

Gjorde exakt som du beskrev och nu matar den på som en AK47:a!
Tackar ödmjukast för tipset! :)

Ni andra som påstår att den vägrar utan film har fel! Film eller inte...den tuffar på! ;-)

Med vänlig hälsning Kent
 
Ni andra som påstår att den vägrar utan film har fel! Film eller inte...den tuffar på! ;-)

Det ska den inte göra! Ingen av de F4:eek:r jag haft har gått att köra utan film. Finns säkert nån anledning till det, men jag har ingen manual kvar. Men tuffar din utan film så kan du utgå ifrån att det är något litet fel som är trasigt
 
Ni andra som påstår att den vägrar utan film har fel! Film eller inte...den tuffar på! ;-)

Det ska den inte göra! Ingen av de F4:eek:r jag haft har gått att köra utan film. Finns säkert nån anledning till det, men jag har ingen manual kvar. Men tuffar din utan film så kan du utgå ifrån att det är något litet fel som är trasigt

Alla mina går att köra utan film, ja om ISO inte står på DX då.
 
Ni andra som påstår att den vägrar utan film har fel! Film eller inte...den tuffar på! ;-)

Det ska den inte göra! Ingen av de F4:eek:r jag haft har gått att köra utan film. Finns säkert nån anledning till det, men jag har ingen manual kvar. Men tuffar din utan film så kan du utgå ifrån att det är något litet fel som är trasigt

Det kanske kan vara så att det skiljer mellan årsmodellerna?
 
DX har alltså ingenting att göra med sensorstorlekar i detta fall, utan är i detta fall en kodning på filmkassetten som kameran kan känna av och automatiskt ställa in rätt ISO-värde. Detta sker på elektrisk väg med kontakter varför kameran också märker om det saknas film, eller rättare sagt en filmkassett.
 
DX har alltså ingenting att göra med sensorstorlekar i detta fall, utan är i detta fall en kodning på filmkassetten som kameran kan känna av och automatiskt ställa in rätt ISO-värde. Detta sker på elektrisk väg med kontakter varför kameran också märker om det saknas film, eller rättare sagt en filmkassett.
Nä men så digitalt det kunde bli på den tiden....
Digital indeX encoding, DX.
En ANSI standard
ISO eller hette det ASA?
filmlängd
och ngn exponeringstolerans om jag kommer ihåg rätt. (jodå kollade efter)
 
ANNONS