Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 50mm f/1.4G kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

hunter63

Medlem
Nyss hemkommen från USA med en hel massa bilder tagna under resan med min D700 och för att kunna resa lätt endast valt ett objektiv med mig, Nikon 50mm f/1.4G. När jag nu granskar bilderna så är det inte många bilder som har en bra skärpa. Flera av bilderna är jag säkert den som orsakat oskärpan med fel inställning eller "snabbt upp med kameran bilder". Hemma använder jag inte detta objektiv så mycket så det blev en liten besvikelse att inte bilderna blev bättre.

Jag testade med en kalibrering nu ikväll, en kartong, en linjal, kameran satt i stativ, utlösare med sladd och uppkopplad mot datorn. Avståndet mellan kartong och objektiv ca 500mm, ISO 200, största bländare, en punkts fokus. Resultaten visare att fokus ligger flera centimeter bakom kartongen. Efter att prövat flera värden slutade det med -20, nu ligger fokusen rätt i linjalen. Men när jag nu testar att ta bilder på bländare 2.8 eller 8 på lite olika avstånd ute så får jag ändå en oskärpa som jag inte kan acceptera.

Undrar om någon kan bidra med synpunkter eller tips på hur jag kan komma tillrätta med detta.

Har ytterligare objektiv som jag använder mer hemma, bland annat både 300mm f/2.8 samt 70-200 f/2.8 där jag inte tidigare upplevt dessa problem. Nikon 50mm f/1.4 anses väl ändå vara både ljusstarkt och med fin skärpa vilket gör mig lite konfunderad?
 
Jag hade en nikon 50/1,4 G och var aldrig nöjd med den på de största bländarna, de med större öppning än 2,8 blev väldigt mjuka, bättre när man bländade ner. Jag jämförde detta flera gånger med mina andra objektiv och det stack alltid ut på ett negativt sätt. Även om det gick att justera något så var bilderna betydligt mjukare. Jag sålde det och köpte ett 50/1,8 som var betydligt bättre, fast jag använder oftast nikon 28/1,8 som normal.

Jag brukar testa mot en sedel, brukar vara avslöjande och minst 5 bilder i varje steg om 5
 
Jag har bytt/kalibrerat minst 60% av mina objektiv till mina dslr-kameror under åren. Trist men tydligen nödvändigt för att få ut skapligt av utrustningen. Har lärt mig att testa ny utrustning med en gång efter leverans. Trist på dyra grejer, men det är nog bara att gilla läget...
 
Ägde 50 1.8 och 50 1.4 samtidigt en gång och kan bara hålla med. 50 1.4 kändes som ett långsammare och sämre presterande objektiv. Utseendemässigt ser de identiska ut, 1.8 är naturligtvis lättare i handen.
Nikon borde verklig släppa en uppdaterad 50 1.4. Eller är det 58 f1. 4 man ska köpa då? Lite högt i pris kanske.
 
Nyss hemkommen från USA med en hel massa bilder tagna under resan med min D700 och för att kunna resa lätt endast valt ett objektiv med mig, Nikon 50mm f/1.4G. När jag nu granskar bilderna så är det inte många bilder som har en bra skärpa. Flera av bilderna är jag säkert den som orsakat oskärpan med fel inställning eller "snabbt upp med kameran bilder". Hemma använder jag inte detta objektiv så mycket så det blev en liten besvikelse att inte bilderna blev bättre.

Jag testade med en kalibrering nu ikväll, en kartong, en linjal, kameran satt i stativ, utlösare med sladd och uppkopplad mot datorn. Avståndet mellan kartong och objektiv ca 500mm, ISO 200, största bländare, en punkts fokus. Resultaten visare att fokus ligger flera centimeter bakom kartongen. Efter att prövat flera värden slutade det med -20, nu ligger fokusen rätt i linjalen. Men när jag nu testar att ta bilder på bländare 2.8 eller 8 på lite olika avstånd ute så får jag ändå en oskärpa som jag inte kan acceptera.

Undrar om någon kan bidra med synpunkter eller tips på hur jag kan komma tillrätta med detta.

Har ytterligare objektiv som jag använder mer hemma, bland annat både 300mm f/2.8 samt 70-200 f/2.8 där jag inte tidigare upplevt dessa problem. Nikon 50mm f/1.4 anses väl ändå vara både ljusstarkt och med fin skärpa vilket gör mig lite konfunderad?

Har du möjligen VR på dina andra objektiv?
Jag upplever också 50:an som mer "svårhanterad". Hyfsat korta slutartider behövs och helst nedbländad till 5,6 eller mer. På 1,4 ska mycket stämma om det ska bli bra. Men det går. Har nyligen börjat använda G -varianten som ju inte rekommenderas av så många då 1,8G anses bättre på allt utom det där extra ljusinsläppet.
 
Nikons 50 1,4 är inget underverk när det gäller fokusen, framförallt dess AF hastighet.
G-varianten är väl bättre.
Men du kan inte jämföra det med ditt 300 som sätter skärpan i nästan mörker, ett luciatåg är ju inga problem. Ett fantastiskt objektiv som aldrig sviker. Jag har lånat lite...
1/100s 300/2,8 @2,8 ISO 8063
 

Bilagor

  • 2016-12-14-Kulturskolan-jul_0130.jpg
    2016-12-14-Kulturskolan-jul_0130.jpg
    350.3 KB · Visningar: 38
Men du kan inte jämföra det med ditt 300 som sätter skärpan i nästan mörker, ett luciatåg är ju inga problem. Ett fantastiskt objektiv som aldrig sviker. Jag har lånat lite...
1/100s 300/2,8 @2,8 ISO 8063

Fast det är kameran som ställer in fokus, och det blir alltid bättre med ljusstarkare objektiv. 300/2,8 må vara snabbare att fokusera, men i dåligt ljus är det förstås bättre med f/1,4 som största öppning (300/2,8 kommer ge upp tidigare än 50/1,4)
 
Fast det är kameran som ställer in fokus, och det blir alltid bättre med ljusstarkare objektiv. 300/2,8 må vara snabbare att fokusera, men i dåligt ljus är det förstås bättre med f/1,4 som största öppning (300/2,8 kommer ge upp tidigare än 50/1,4)
En god poäng.
Fast jag upplever 300/2,8 snabbare o framförallt träffsäkrare än 50/1,8 med min D800.
Samtidigt så har jag bara lånat det ett par ggr just under luciaframträdanden.
Man önskar att plånboken skulle klara av ett 200/2,0.... fast jag skulle använda det för lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.