Annons

Nattsport

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Försökte mig på att fotografera vid Sydsvenska Mästerskapen i nattorientering i Halmstad igår kväll. Tänkte dela med mig av lite erfarenheter, bara. Första gången jag testat nattorientering med kombinationen 7D + BG-E7 + EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM + 580 EX II + BG-E4. Ja, inte till alla bilder, men till en del av dem i alla fall.

Intressant att se att ute i skogen ger den kombinationen mycket bra resultat, och förvånansvärt ofta, med tanke på att avståndet till löparna ändras hela tiden, det är mörkt som i en kolkällare (nåja, nästan) och det finns bara en pannlampa att fokusera på. Manuell fokusering fungerar inte alls, för jag kan inte se tillräckligt väl när löparna är i fokus så det är dags att trycka av. Det fungerade faktiskt bäst med att köra med Servo AF, alla 19 AF-punkterna aktiva och en punkt högt upp som startpunkt. Kameran kan ju själv ändra punkten när man går från horisontellt till vertikalt.

Naturligtvis blir det inte rätt fokus på alla bilder, en del spolieras av att det är grenar mellan mig och löparen (de syns ju inte så länge inte blixten belyser dem) och i en del fall har löparen inte den vinkel jag vill ha (det syntes ju inte heller när bilden togs). Men med tanke på förhållandena är jag förvånad över hur många bilder som ändå blev användbara.
Begränsade närgränsen till 2,5 meter. Körde med IS till (mode 1) hela tiden. Blev lite lättare att hålla någorlunda koll på att AF-punkterna hade en chans att träffa något som de kunde fokusera på, vilket i princip var pannlampan hela tiden.
Noterade att i sådana här lägen hade det varit bra om man kunde fått AF-symbolerna belysta med ett svagt rött ljus, tillsammans med Servo AF. Som det var nu var det mest gissningar om AF-punkterna låg rätt, något som ibland gjorde att träden fick fokus, inte löparen. Ibland hinner 7D fokusera när någon annan tar en bild, eller rent av på förblixten till E-TTL.

Blixten bara levererar och levererar. Med CP-E4 tillkopplad är den alltid klar att skjuta, trots att det går det ena "tunga" skottet ut i mörka skogen efter det andra. Avståndet varierar ju hela tiden, det också, så jag körde E-TTL II med FEC på -2/3, för det ska ju se "lite mörkt" ut. Fungerade utmärkt, speciellt med tanke på hur utskällt Canons E-TTL II ibland är, för sina konstiga exponeringsresultat.

Här är lite bilder från evenemanget. Är det någon som till äventyrs är intresserad av några ytterligare detaljer går det an att fråga.

Känner dock att några timmars "tyngdlyftning" med den utrustningen verkar ha gett träningsverk i armarna!
 
Senast ändrad:
ANNONS