ANNONS
Annons

Några tekniska frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Låter det rimligt?

När man trycker "Översikt"/"Till första" görs ett urval som lagras på servern ihopkopplat med den aktiva sessionen. Sessionsnummer sätts i en cookie (standard PHP-session). Det urvalet bläddrar man sedan runt i med Nästa/Spara.

Det finns bara ett urval för "ratewhiz"; skulle du visa Översikt i ett fönster och sedan gå och trycka Översikt igen i ett annat fönster förändras urvalet även för första fönstret. Det kanske är något sådant du ser effekten av?

Varför man tappar bort sessionen vid "Open in new window" vet jag inte. Det verkar som det nya fönstret inte får samma uppsättning cookies och då drar igång en ny session.

Jag skall fundra på lite sätt att kontrollera om man "tappar" sin session så jag kan få lite kläm på när och varför det händer.

clindh skrev:
skall fundra på lite sätt att kontrollera om man "tappar" sin session så jag kan få lite kläm på när och varför det händer.
Det handlar nog inte om en borttappad session, inloggningen kvarstår ju. Däremot låter din teori om andra urval i andra fönster rimlig, jag är lite impulsiv när jag surfar och har många fönster öppna. Varför lagra data om urvalet i sessionsvariabler överhuvudtaget? Kan man inte lägga allt på querystringen? Då klarar den ju ett bombanfall.

Inloggningsinfo lagras inte i sessionen, det är et par andra cookies. Sessions-ID är en "nysatt" icke-persistent cookie till skillnad från inloggningen om nu det skulle vara någon skillnad.

Att ha allt om urvalet på URL:en skulle ge en gräsligt lång URL (+500 tecken) med ett urval på tex 100 bilder. Däremot kunde jag bära med mig ett ID till användarens urval på servern mellan sidorna via URL:en; får väl göra det om jag inte kommer på varför det blir såhär.

Förresten; vad är anledningen till att du vill öppna varje ny bild i nytt fönster - för segt att trycka "Hoppa över" de du inte vill kommentera?

clindh skrev:
Förresten; vad är anledningen till att du vill öppna varje ny bild i nytt fönster - för segt att trycka "Hoppa över" de du inte vill kommentera?
Japp, alldeles för segt. När jag påbörjar en fotosidansession öppnar jag alla olästa diskussioner i varsitt fönster, letar upp alla intressanta bilder och klickar upp dem i nya fönster. Sen har jag tid att gå på muggen och när jag är tillbaka är det bara att plöja igenom allt utan att bli stressad av laddningstider.

Om man nu inte vill titta igenom alla bilderna på nära håll så är det även allmänt den effektivaste surfningsmetoden, att öppna ny fönster. Orsak: När man irrar sig ner i en länkhiearki vet man aldrig hur länge man hamnar och hur länge det hindrar en från att gå vidare på "huvudsidan".
Man kanske klickar vidare till fotografens presentation (för att ta ett fotosidanexempel).
Det går fortare att stänga ett fänster än att trycka på bakåtknappen. Hur vore det med en funktion att stänga av inladdningen av nästa bild när man kommenterar? Jag tror inte att jag är ensam om att öppna nya fönster från översikten.

Problemet är iaf inte browserberoende, jag får samma fel i Opera, Netscape Navigator samt Mozilla. Intressant är ju att väljer man att först se bilderna som översikt så är det inget problem med att gömma/visa detaljer om bilderna.

Re: Re: Några tekniska frågor...

talthoff skrev:
Vilket operativsystem kör du ? Vilken webbläsare använder du ? Vilken felkod får du när det strular ?

Jag kör Win ME, och använder IE 5.5 och IE 6.0 (på två olika datorer, och det blir lika mycket fel med båda versionerna).
Felkoden är Det går inte att hitta server eller ett DNS-fel har uppstått

Kan du beskriva precis vilka olika steg du tar Hampus för att återskapa det där problemet.

För att få problemet:

1. Besök fotosidan.
2. Välj länken "Fler slumpvalda"
3. Klicka på "Till första bilden"
4. Klicka på länken "Visa detaljer om bilderna"
5. Voila! En ny bild dyker upp med detaljer.

För att inte få problem:

1. Besök fotosidan.
2. Välj länken "Fler slumpvalda"
3. Klicka på "Se som översikt"
4. Klicka på en bild.
5. Välj "Visa detaljer om bilderna"
6. Som väntat dyker samma bild upp igen med detaljer.

Jag kör Opera 6.0 just nu under linux, men samma betende uppkommer med alla browsers som jag har installerat (Navigator, Mozilla).

Kan ju påpeka att länken (Visa detaljer...) i "felfallet" är på formatet ratewiz.htm?days=XX&mode=unrated&limit=50&details=1 medan det i fallet då inget blir fel är ratewhiz.htm?ID=351&details=1, dvs. inget ID ges då det blir fel...

Ok... Endast på slumpvada bilder (ber om ursäkt om jag stört diskussionen genom att ha läst slarvigt)...

Då upplever jag samma problem. Ok, inte för att det är ett problem då jag nästan aldrig använder "gå till första bilden".

Nu är det fixat (dvs att klick på Göm/Visa-länkar på första bilden efter man klicka "Visa första" ledde till ännu en sökning). Jims problem har jag dock ingen lösning på.

Det verkar som om när "första bilden" visas så är ratewhiz inne i någon sorts mod för uppsortering av x-antal-bilder för vidare urval, som blir olika varje gång den raden matas in. Om man istället går via översikten eller trycker på "hoppa över" så får man en rad med ID:t.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.