ANNONS
Annons

Några tekniska frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

theWitch

Medlem
Jag har några funderingar ang. fotosidans (tekniska) funktioner;

1/ Jag får ofta (uppskattningsvis upp till 50%) upp felsidor när jag surfar på fotosidan. Oftast fungerar det om jag backar/laddar om sidan, men inte alltid.
Jag surfar med Comhems "bredband", och har inte stött på detta problem någon annanstans på nätet.
Är det bara jag som har detta problem med fotosidan?

2/ Att fotosidans medlemmar är en skock bångstyriga får ;) det märks inte minst i forumen. Att hålla sig till tråden tycks vara en omöjlighet (därmed inte sagt att denna "brist" skulle vara av ondo).
Är det möjligt att "bygga om" forumet, så att det får en "trädstruktur"; Man kan svara på det ursprungliga inlägget, svara på ett svar, osv. Allt detta syns i en tydlig "trädstruktur" när man går in i det aktuella forumet. (Hoppas att jag inte krånglade till min förklaring alltför mycket nu).
På så sätt kan den/de som vill hålla sig till tråden göra det. De som vill diskutera sidospår kan göra det. För sidospår lär vi aldrig komma ifrån...

3/ Jag vet inte om jag hittat en bugg;
Jag sitter ofta och tittar på slumpvalda bilder (går via länken på framsidan). Naturligtvis vill jag se detaljer om bilden, men om jag väljer detta alternativ på första bilden, så får jag upp en annan bild (med dess detaljer). Jag måste alltså gå till bild 2 innan jag kan ta fram detaljerna (om jag vill behålla samma bild). Tja, detta är kanske inget stort problem, men när jag ändå var igång och skrev, så...

/Åse

thewitch skrev:
1/ Jag får ofta (uppskattningsvis upp till 50%) upp felsidor när jag surfar på fotosidan. Oftast fungerar det om jag backar/laddar om sidan, men inte alltid.
Jag surfar med Comhems "bredband", och har inte stött på detta problem någon annanstans på nätet.
Felsidor? Hur ser de ut? Hemma hos mig, XP IE6, funkar det perfa. På jobbet, Mac OS9 IE5 måste jag ibland uppdatera flera gånger för att sidan ska funka.

2/ Att fotosidans medlemmar är en skock bångstyriga får ;) det märks inte minst i forumen. Att hålla sig till tråden tycks vara en omöjlighet (därmed inte sagt att denna "brist" skulle vara av ondo).
Är det möjligt att "bygga om" forumet, så att det får en "trädstruktur"; Man kan svara på det ursprungliga inlägget, svara på ett svar, osv. Allt detta syns i en tydlig "trädstruktur" när man går in i det aktuella forumet. (Hoppas att jag inte krånglade till min förklaring alltför mycket nu).
På så sätt kan den/de som vill hålla sig till tråden göra det. De som vill diskutera sidospår kan göra det. För sidospår lär vi aldrig komma ifrån...
Inte för att jag känner att det skulle vara så nödvändigt, men du har rätt i att det kan bli lite kladdigt ibland bland trådarna. Så det är kanske en bra ide.

3/ Jag vet inte om jag hittat en bugg;
Jag sitter ofta och tittar på slumpvalda bilder (går via länken på framsidan). Naturligtvis vill jag se detaljer om bilden, men om jag väljer detta alternativ på första bilden, så får jag upp en annan bild (med dess detaljer). Jag måste alltså gå till bild 2 innan jag kan ta fram detaljerna (om jag vill behålla samma bild).
Samma sak för mig.

1. Jag får 0% felsidor på fotosidan. Kan du skicka ett mail till [email protected], där du beskriver exakt "kedjan" när detta händer. Skriv ner exakt version av IE och vilket operativsystem du har.

2. NEJ. Vi kommer inte att skruva om forumen till detta. Sådana forum är mycket långsammare och krävande för servern. Däremot borde medlemmarna verkligen hålla sig till ämnet. Jag kan se till att bli mer hård. Kanske vi också kan inför forumvärdar som håller koll i olika forum.

3. Hmm. Kollar det. Har inte noterat det själv!

thewitch skrev:
Comhem verkar gå jäkligt segt mot fotosidan. Jag laddar forumsidor snabbare med mitt 56k-modem än med Comhem. Tyvärr blir jag dessutom tvungen att göra det ganska ofta eftersom jag tappar förbindelsen med Comhem mellan 2 och 30 gånger per dag.

Punkt 3 har jag tänkt säga till om många gånger. Jag är en sån där filur som öppnar nya fönster hela tiden, så när jag kommenterar bilder så öppnar jag först alla jag tänker titta på och går sedan igenom dem en och en utan att behöva vänta på laddning. Tyvärr verkar det sättet inte vara kompatibelt med bildkritiken för ofta märker man att man när man går in på ett fönster man öppnat att den önskade bilden inte finns där, bara en ny kopia av sökformuläret. Jag misstänker att det har något att göra med att formulären submittas med javascript och möjligen att något element, typ själva fönstret, refereras till med namnet. Kanske ställer det då till problem om man har tjugo fönster öppna om de inte har fått unika namn. Men det är bara en teori, jag har inte grottat i det.

Jag får också sådana felsidor ibland, men det är inte bara på fotosidan. Även för aftonbladet.se har jag detta problem.

En reload löser det alltid.

Jag kör med felia ADSL, Tiny Personal Firewall, LF Connection Keeper, Windows XP Home/IE 6, samt ett litet LAN.

/Fredrik

Jag kör comhems bredband men känner inte att det skulle vara segt (eller speciellt segt med fotosidan). Nu påstår iofsig Jim att det går snabbare med samma dator fast med 56k modem, men annars är ju en riktig prestandahöjjare att uppgradera till IE 6.0 eller slå av menyerna (vi har bättre menyhantering med IE 6).

Japp, jag kör IE6 och märkte av menyrenoveringen direkt. Klar skillnad mot tidigare när jag fick stänga av menyerna.

Jag har inte haft några problem alls med fotosidan.se. Jag använder mig utav Bredbandsbolagets bredband och IE 6.0. Allt funkar perfekt för min del.

Jag tycker att forumformen som används idag är bättre än trädstruktur då en sådan tvingar en att klicka runt bland meddelandena och ladda en ny sida för varje inlägg. Resultatet blir att man inte ids och då missar en massa.
Det funkar på USENet där man har ett någorlunda snabbt program för just det syftet men inte på webben.
Då är det lättare att scrolla förbi eventuell irrelevant text (och, om ni ursäktar, om man inte klarar av det kan man lägga ner sitt internetanvändande med en gång för irrelevant info finns överallt).

Nu har bildkritiken ballat ur värre än vanligt, jag lyckas knappt kommentera en enda bild.

Jag går in på Kommentera nya|Egen sökning|Senaste N bilder och drar fram säg de senaste 130 bilderna. Försöker shitfklicka på en av dem och bara sökdialogen dyker upp.

Jag förstår ingenting. Nu försökte jag återskapa fenomenet med beskrivningen ovan och lyckas naturligtvis inte. Det verkar ha något att göra med om man har något annat fönster öppet samtidigt men jag kan int säga exakt hur. Mycket irriterande iaf, jag törs aldrig klicka på t ex "Visa detaljer om bilden" av rädsla för att den skall försvinna och bytas ut mot ett sökformulär.

Nu får jag upp en helt annan bild än den jag tittar på när jag klickar på "Visa detaljer...". Helskumt.

Att man får en ny bild när man väljer att visa detaljer är ju helt klart en "feature". Mitt förslag är att man sedan tar och gömmer detaljerna för att komma till ännu en ny bild. ;)

När det gäller visandet av felsidor så är detta en "feature" hos IE som drabbar även de enklaste av sidor. Bästa sättet att slippa det hela är att byta till en vettig browser i stil med Opera. Man kan ju undra hur det är ställt med MS när de som försvar i rätten säger att deras kod är så dålig att det är en nationell säkerhetsrisk att publicera den...

Ok, nu tror jag att jag har jag kommit på vad det är. Lyssnar du, Clindh Eastwood?

När man drar igång ratewhiz gör man det med argumenten limit och pos. Pos avgör var i sin bilduppsättning man befinner sig. Så långt allt gott och väl. Om inte om fanns. Om i det här fallet är om folk lägger in nya bilder under tiden man kritiserar. Då verkar pos inte längre stämma utan utgår från det nuvarande antalet istället för det antal som fanns från början.

Test: Om man konstant laddar om en sida med säg pos=15 då byts bilden ut i takt med att folk laddar upp nya.

Det skulle förklara varför det funkade (lite) bättre förut. Då var inflödet av bilder mindre så man hade en liten chans att kommentera klart innan en ny bild kom in.

Låter det rimligt?

thewitch skrev:
Jag har några funderingar ang. fotosidans (tekniska) funktioner;

Det är möjligen inte så att du använder Comhems proxy-server i din webbläsare ?

-Thomas

Jag kör i Mozilla (9.någonting), som för övrigt idag är en mycket kompetent webläsare med inbyggt mailprogram (och ett bra såndant).
Enda problemet är väl att javastöd inte är inbyggt (eller?). Det sköter man med plug-ins.
Den är allt som NS Communicator var men stabilare och med bättre stöd för t.ex. CSS.

Åter till ämnet:

Jag har inga som helst problem med fotosidan och jag sitter ändå på ett 33.6 modem (ett 56.6 X2 men tninet lade ner X2-polen).

Pröva Mozilla och se om det hjälper.
www.mozilla.org

Om ni fastnar för den (hyfsad risk tror jag) så går det att konvertera mailen från Outlook.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.