Annons

Någon som vill ha erfarenhet genom att fota ett bröllop 30/8 gratis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en idé om att plåta med en Diana... Det kanske vore läge nu när jag tänker efter...

Per, du är bara ute efter att provocera ;O)

Mvh
Maverick
 
Jag skulle också kunna tänka mig fota om jag inte var upptagen. Inte ofta man får testa nya saker och fota "hur man vill" på ett bröllop utan några direkta krav.

Skulle till och med vara roligt och givande.

Och sedan kan man ju lägga ut efterredigeringen här på fotosidan, låta någon annan lära sig photoshop.
 
Japp, man behöver ju inte ens ta med objektiv, det räcker med huset.

Någon typ av bild blir det ju.
 
Det var nån som vill tvätta min bil, det får ni givetvis göra gratis.

Man kan ju säga att olika människor har olika mål/syfte/moral med sitt fotande. För mig är fotandet en sorts meditation, en möjlighet till mina högst personliga uttryck. Jag tar inte på mig några jobb jag inte brinner för, det jag fotar letar jag oftast upp själv just av den anledningen. Jag kommer från många år i fitnessbranschen och ruttnade totalt på den marknaden, ganska extremt ytligt. Som man behöver man engagera sig lite för att utveckla sin estitiska känslosamma sida och möjlighet till ärliga välgrundade uttryck i en konst som foto, det bli lätt väldigt tekniskt korrekt för oss. Sen finns ju givetvis lite kvinnligare män som gör sånt lika begåvat som kvinnor direkt, men det är inte vanligt. Så för mig är foto en egen ganska djup utveckling, att lära sig se det vackra i världen, öppna ögonen på helt nya sätt, vad det innebär att utveckla sitt bildseende.

Är man en kommersiell fotograf, listad på Eniro och är inne i det bara pga pengarna, då förstår jag ert resonemang. Man kanske gått i skolan med en dröm om att jobba med foto just för pengarna.

Jag har sett ett flertal hemsidor där nån "fotograf" visar sin portfolio och erbjuder sina tjänster på bröllop specifikt. Och bilderna är så satans dåliga att det är pinsamt att bara se det, och jag kan inte förstå hur i helsike fotografen fortsätter tjäna pengar på att fortsätta med det den gör.
Jag tycker personligen att nånting, som för mig är mina högst personliga uttryck, vore helt moraliskt fel att visa upp och ta betalt för när dom är så outvecklade. Men alla är saliga på sin tro som sagt. Det blir lite våldtäkt på sig själv att vara inne i det bara för pengarna då.

När jag har ett högst individuellt bildspråk i mina bröllopsbilder, så jag kan sälja ett helt koncept som bröllopsparet känner till redan från början. Innan jag vet vad jag kan leverera så kan jag inte heller lova nåt, och därav inte kräva betalning.

Ni har köpt objektiv som är dyra, all kringutrustning plus kamerahus är en jäkla massa pengar. Men köpte ni det insatt i kalkyl beroende på vad ni kan tjäna på bilderna? Det låter ganska naivt. Själv köpte jag min utrustning för nöjet av att använda grejerna helt o hållet för min egen skull. Det fanns ingen kollektiv namnpåskriftslista där allmänheten lovade och svor att återbetala pengarna utrustningen kostade. Nu handlade det om en total nybörjare för bröllop, alltså en person med utrustning som saknar utbildning och erfarenhet. Ni som redan är etablerade kanske utgår från er själva? Då blir det irrelevant.

Förövigt tycker jag det låter ypperligt att göra sin egna grej, ta chansen till udda uttryck och bildideer vid ett sånt här tillfälle eftersom det inte på nåt rimligt sätt kan lovas nåt visst bildresultat. Ta chansen att gå efter sina egna uttryck, det är troligen det man gör bäst.

Jag vet inte hur ni fotar, det är nog väldigt olika. Jag åker på resor, spenderar tid på platser i närheten, väldigt mkt tid, som kostar pengar. Jag fotar för att jag brinner för det. Vem betalar för dom bilderna ni tar där som ni inte får sålda? Fotar ni inte det ni vill och njuter av det ändå? Jag kanske är udda då. Jag kan drömma om en bildide som jag bara måste göra. Det kanske innefattar en speciell tillställning. Jag kan inte bara knalla in på ett bröllop och vilja utöva en udda bildide jag har på deras stora dag. Här finns en sån chans som mig veterligen inte är speciellt vanlig.
 
Märkligt, det går utmärkt på samtliga kamerahus jag ägt. Har du verkligen testat?

För övrigt ska väl inte din kamera ta några bilder alls, det är det ju du som ska göra^^
 
Det var nån som vill tvätta min bil, det får ni givetvis göra gratis.

Jag är med dig på det mesta, jag har inga problem med att det kostar, det är inte det som får mig att tycka att det är galet.
Det är att det "kräver" något för att man skall få vara där (8 bilder), alltså att det vill ha jobbet gjort med inte betala för det. Hade det bara varit ”om någon vill prova fota bröllop så får ni gärna göra det på vårt” hade det varit grymt. Jag hade gärna betalat för att komma till stället själv osv, men inte om det kravet är att det skall ha bilder för att jag skall få vara där.

Jag har inga problem med att kasta ut pengar på mitt intresse, det har nog ingen här som tycker att detta är galet, det är de att någon kalt utnyttjar det som är irriterade och gör det idiotiskt.

”Du som är musiker kan väl spela lite på vår fest, du tycker jag ändå att det är så kul att spela, och du får en chans att spela inför folk, enda kravet är att du kör dessa och dessa låtarna, du får ju en gratis chans att utvecklas”.

”Du som är taxichaffis kan väl hämta och köra hem alla till och från festen, så kan alla dricka utan att behöva tänka på bilden, grymt bra ju, enda kravet är att vi kan ringa dig när vi behöver dig”.

Det är som sagt helt okay att inget få, om man själv erbjuder sig för att man vill det, men när någon utnyttjar det för att tjäna lite själv är det bara äckligt.

/Magnus
 
Jag är med dig på det mesta, jag har inga problem med att det kostar, det är inte det som får mig att tycka att det är galet.
Det är att det "kräver" något för att man skall få vara där (8 bilder), alltså att det vill ha jobbet gjort med inte betala för det. Hade det bara varit ”om någon vill prova fota bröllop så får ni gärna göra det på vårt” hade det varit grymt. Jag hade gärna betalat för att komma till stället själv osv, men inte om det kravet är att det skall ha bilder för att jag skall få vara där.


Ja att ge ut bilder man inte är nöjd med är knappast speciellt bra marknadsföring heller. Visst, det vore vettigt att få betalt för dom bilderna som blev bra. O andra sidan är inte chansen så stor att man blir bannlyst och ökänd vid sitt namn pga ett par som fått dåliga bilder för att gratis fotojobb.

Jag hade ställt vissa självklara motkrav, när upplägget är som detta så tror jag inte det är omöjligt att diskutera villkoren. Man kan vinkla det på ett flertal reklamförande sätt beroende på hur man utnyttjar situationen. Eller så kan man vinkla det som att man blir totalt utnyttjad. Det blir lite vad man gör det till oxå.

Jag har t.ex en bildide jag gärna skulle få utöva. Har hittat ett antal hästuppfödare som har andalusier (stavning). Dom har hemsida men riktigt dåliga bilder på den. Jag funderar på att göra ett fotojobb hos dom, helt och hållet efter mina egna bildideer, få använda deras hästar som kostar 3-4 gånger mer än min fotoutrustning gratis i utbyte mot att dom får använda bilderna på sin hemsida om dom länkar dom tydligt till min hemsida där jag har utskrivet att jag är öppen att ta emot den typen av fotojobb. Jag kan inte lova att bilderna blir som jag har i mitt huvud, jag har inte många bilder av den typen att visa upp, så dom får ta den chansen och lägga sin tid på mig, och uttalat med möjlighet till att det inte ens blir några bilder av det hela.
Tycker ni det är en heltokig deal oxå? För mig skulle det vara värt att ha försökt utöva min bildide som ligger och pyr i huvet även om jag inte tjänat pengar på det.
 
Märkligt, det går utmärkt på samtliga kamerahus jag ägt. Har du verkligen testat?

För övrigt ska väl inte din kamera ta några bilder alls, det är det ju du som ska göra^^

jag hade faktiskt ingen aning ifall den skulle göra det så jag testade för första gången när jag läste ditt inlägg...

varken D80 eller pentax k100d vill samarbeta utan objektiv... och ja, de var påslagna...
 
Och ändå hävdade du så bestämnt att din kamera inte kunde^^ Få se resultatet nu!

nu tror jag vi missförstår varandra...
det skedde i denna ordning;

reine läser kims inägg om att inte ha objektv på kameran

reine undrar om det verkligen fungerar

reine går till sin kamera, tar av objektivet, slår på den och försöker trycka* på avtryckar knappen

reine skriver sitt första inlägg i tråden

edit:
* inte försöker trycka, utan trycker faktiskt... men inget händer
 

Tycker ni det är en heltokig deal oxå? För mig skulle det vara värt att ha försökt utöva min bildide som ligger och pyr i huvet även om jag inte tjänat pengar på det.
I detta fallet så är det ju du själv som är initiativtagare till det hela och för din del så är det ju helt ok vad jag förstår.

Jag är enig med dom som anser att det är snålt att den som ska fota också ska lämna 8 st bra bilder. Anser nog att bröllopsparet ska betala även fotografen för dessa bilder. Hur mycket är då en sak mellan fotograf och bröllopsparet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS