Annons

Närgräns på Olympus 17/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Mitt 17/1,8 har en väldigt skum egenskap som jag tänkte kolla om nån annan kan bekräfta på sitt exemplar, nämligen att närgränsen är betydligt kortare med autofokus än med manuell fokus. På denna glugg är det inte "focus by wire" utan man vrider fokusringen rent mekaniskt, så det är ett fast stopp som bestämmer närgränsen. Så hur i halva friden kan man då komma närmare med AF? Helt obegripligt, och ganska jäkla störande eftersom man (i alla fall jag) har stora nytta av manuell fokus just när man tar närbilder.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag har till och med två exemplar av detta objektiv (silver och svart) och jag har också noterat detta beteende på flera olika Olympus kameror. Känns som en stor miss om det är omedvetet, men också svårt att se varför man skulle göra så medvetet.

På mina skulle jag dock inte säga "betydligt" utan närgräns i manuellt läge stämmer rätt bra med skalans 0,25 meter (som också är den specificerade närgränsen) och man kommer kanske en centimeter närmare i autofokus-läge? Märkligt oavsett.
 

werholt

Medlem
Jag gjorde en snabb test med mitt exemplar, och kommer 8-9cm närmare med autofokus. Alltså ca 17cm med autofokus, och ca 25 cm manuellt. Märkligt, och en betydande skillnad. Kan det skilja mellan olika exemplar?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag får det till 18 cm med autofokus och 25 cm med manuellt fokus. (Från sensorplanet). Jag har aldrig fotograferat så nära med det objektivet att jag har lagt märke till fenomenet.

Jag ägnade inte jättelång tid att ställa upp utrustning för att mäta så det är väl inom felmarginalen för att stämma med werholts resultat.

Kan det vara så att kopplingsmekanismen för MF är begränsningen? I manuellt läge är fokusmotorn kopplad till fokuseringsringen istället för till AF-systemet. Ont om plats för en släpresistor?
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har inte mätt, men skillnaderna ni beskriver låter ungefär som rätt storleksordning för mitt objektiv. Alltså en märkligt stor skillnad.

I och med att objektivet inte har "clutch" så måtte det väl vara nåt med mekanismen, ja. Jäkla skumt ändå. Nåja, nu vet jag att det inte bara är min glugg, så inget tillverkningsfel alltså.
 

werholt

Medlem
Jag testade även med Olympus 12/2,0, som har en liknande mekanism för manuell fokusering. Närgränsen är 20 cm med manuell fokus, men den fokuserade ner till ca 15 cm med autofokus.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Det där beteendet är känt sedan lång tid tillbaka, jag letade efter var jag hörde om det första gången men gick bet, tänkte länka. Fokuseringen i manuellt läge är inte mekanisk utan bara känns så, tyvärr. Annars ett superhärligt objektiv jag har oxå två exemplar ett i varje färg… skadat jag vet men dem går att få billigt begagnat!
 

Makten

Aktiv medlem
Hej!
Det där beteendet är känt sedan lång tid tillbaka, jag letade efter var jag hörde om det första gången men gick bet, tänkte länka. Fokuseringen i manuellt läge är inte mekanisk utan bara känns så, tyvärr. Annars ett superhärligt objektiv jag har oxå två exemplar ett i varje färg… skadat jag vet men dem går att få billigt begagnat!
Åfan, så fokusringen bara avläses elektroniskt alltså? Förklarar ju saken, även om det är helt obegripligt att man inte sänkt närgränsen till samma som för AF, eftersom det är en skapligt säljande faktor.

Edit: Men visst, eftersom brännvidden är såpass kort kan man tänka sig att man velat ha lite marginal. Den verkliga närgränsen borde kunna skilja ganska ordentligt mellan exemplaren beroende på toleranser i bajonettfattningen och allt sånt. Ju kortare brännvidd, desto större inverkan.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Nu var jag tvungen att faktiskt mäta närgränsen på mina objektiv, inte bara från minnet :)

ManuellAutoSpec
12/2.00,19 m0,17 m0,20 m
17/1.80,24 m0,17 m0,25 m

Det känns väl OK då man inte blir snuvad på något från specifikationen, men ändå märkligt beteende. Att fokusringen är "by wire" ska ju inte i sig vara något problem - det är ju alla AF objektiv för samtliga spegellösa systemen vad jag känner till, även om de råkar ha "hårda stopp" (t.ex. Fuji 14/2.8 eller 23/1.4)
 

Makten

Aktiv medlem
Nu var jag tvungen att faktiskt mäta närgränsen på mina objektiv, inte bara från minnet :)

ManuellAutoSpec
12/2.00,19 m0,17 m0,20 m
17/1.80,24 m0,17 m0,25 m

Det känns väl OK då man inte blir snuvad på något från specifikationen, men ändå märkligt beteende. Att fokusringen är "by wire" ska ju inte i sig vara något problem - det är ju alla AF objektiv för samtliga spegellösa systemen vad jag känner till, även om de råkar ha "hårda stopp" (t.ex. Fuji 14/2.8 eller 23/1.4)
Det är nog de hårda stoppen som är problemet, för annars hade man kunnat komma till det verkliga ändläget, som säkert skiljer lite mellan olika exemplar. Och då vips så stämmer inte fokusskalan längre.

Edit: Det vill säga; skalan definieras säkerligen från fokus på oändligt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Det är enkelt att konstatera att det är fokusmotor vid MF. Vrid skärperingen till närgränsen, skjut tillbaka ringen till AF-läget. Fokusera med AF på oändligt, dra direkt tillbaka till MF och då står skalan fortfarande/redan på närgränsen och objektivet flyttar fokusplanet till närgränsen utan synbar rörelse på fokusskalan. Iallafall är mina båda objektiv på det viset.
 

PMD

Aktiv medlem
Fokuseringen i manuellt läge är inte mekanisk utan bara känns så, tyvärr.
Jag tycker inte ens att den känns mekanisk. Prova att vrida snabbt på fokuseringsringen. Fokusförfyttningen hamnar lite ur synk med vridningen av ringen då, eller är det bara jag som inbillar mig?

Jag tror fortfarande att det handlar om att platsbrist för en elektrisk eller optisk koppling gör att närgränsen är sämre i manuellt läge.

Jag provade nyss att ställa om till MF utan att dra fokuseringsringen bakåt. Då kunde jag fokusera till cirka 18.5 cm manuellt.

Tillägg: det där med platsbristen börjar jag bli lite mer tveksam till, och börjar luta åt att det är avsiktligt konstruerat med hårda stopp i ändlägena när man använder "snapshot" focus.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
”Fokusförfyttningen hamnar lite ur synk med vridningen av ringen då, eller är det bara jag som inbillar mig?”

Det där också visade den där killen på tuben som jag nämnde ovan. Syns tydligast på det som idag poppis kallas för ”bokeh-balls”.Den latency eller vad det kallas på engelska har jag också märkt om man provocerar lite
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, fast det är lite mer krångligt att ställa om till MF utan att dra fokusringen bakåt. Åtminstone med Super Control Panel, men man kanske kan tilldela omkoppling mellan MF och AF till en lämplig knapp?
 
ANNONS