Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modern kamera - adapter - vintage zoom - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Franberg

Medlem
För några år sedan insåg jag att glädjen med fotografering hade avtagit rejält. Jag insåg också att den främsta anledningen var att jag var så extremt trött på att släpa omkring på alla stora tunga prylar. Jag sålde därför bort min Canon 6D med tillhörande gluggar. Jag skaffade senare en liten behändig Fujifilm X-T30, till detta hus har jag haft en fast 35a samt en 18-55 zoom. Nu har lusten att komma lite närmare, med en något större zoom, gjort sig påmind. Men, jag vill inte nån stor tung glugg. Jag har en gammal Vivitar 70-150 till min Pentax K2. Jag skaffade därför en adapter från K&F för att testa denna zoom på min Fujifilm. Men det är näst intill omöjligt att få någorlunda skarpa bilder. Lite oskärpa kan jag iofs leva med. Men bilderna bli också så grå-dassiga. Det ser man redan i sökaren, man skulle kunna tro att det sitter ett smörpapper som ett slags filter nånstans.
Nu undrar jag om någon har nåt tips på vad jag ska/bör göra. Jag kanske borde lämna in Vivitaren för en genomgång? Är det kanske adaptern som är problemet? Ska jag leta upp en annan ”vintage-zoom” och hoppas på bättre resultat?
 
Öppna upp bländaren och titta genom objektivet så linserna är rena och fina.
Vid behov, rengör bakre och främre linsen.

Det är relativt vanligt att lite äldre objektiv, som jag antar att det är när det var till en Pentax K2, har låg kontrast, det ger lite grådassiga bilder.
Använd ett bildredigeringsprogram och öka kontrasten om du fotograferar i jpeg eller ännu bättre om du inte redan gör det, fotografera i RAW och öka kontrast/lokal kontrast i RAW-konverteraren.

Många äldre zoomar är känsliga för motljus eller ströljus från sidorna, använd motljusskydd eller fotografera med solen i ryggen.
Likaså är många äldre zoom-objektiv inte de skarpaste ens från start, rent generellt skulle jag nog säga att objektiv med fast brännvidd normalt ger en ok till mycket bra skärpa medans äldre zoomar bör undvikas om/när skärpan är riktigt viktig.

Är det ett lite äldre Vivtar-objektiv känns det lite tveksamt om det är värt att lämna in, det blir sannolikt betydligt billigare att köpa ett bra begagnat objektiv istället.
 
Hej !
Det finns bra äldre optik, men det är nog väldigt få 80-talszoomar
i det segmentet.

Även de bästa av de bästa vintage får oftast stryk rent tekniskt
av moderna linser. Om det blir vackrare bilder är en annan sak.

Skönhet och skärpa är inte sak samma.

-----------

Försök finna ett "old" kort tele typ 85-100 ev macro.
Läs tester och recentioner.

Skaffa en modern zoom.

Kolla om baklinsen är ren på den du har, lys med en ficklampa
igenom och se, dis, dimma och damm brukar synas tydligt då.

//MW
 
Ett stort tack för svar Johan och Magnus, mycket lärorikt. Jag ser en relativt svag "imma" eller "dimma", och den verkar sitta på något av de inre glasen, det ser ut som om den inte går helt ut i kanterna, den täcker uppskattningsvis 80-90% av ytan.
 
ANNONS