Annons

Makroutrustning 2024

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Tänkte ta upp fotograferandet igen efter några års frånvaro
Har inte köpt en ny kamera på 15år nu och känner mig lite vilsen bland alla olika modeller
Kommer uteslutande användas för makrofotografering
Det enda egentliga kravet är att det ska finnas funktion för focus bracketing då jag tänkt stacka bilderna i efterbehandling

Olympus OM-D EM1 verkar populär men kanske finns bättre val?
Brukar focus bracketing bara fungera till vissa objektiv eller går det med vilka gamla manuella objektiv som helst
 

pdahlen

Aktiv medlem
kan nog tänka mig att Olympus är ett bra val. Den mindre sensorn gör ju också att 1:1 blir en mindre area. Jag tror att fokusförskjutning fungerar smidigare än med min Nikon, men det måste ju vara AF objektiv.

Med min Nikon Z6ii så finns också fokusförskjutning, men när man aktiverar den så blir det först svart i sökaren i två sekunder och så tar det X antal sekunder innan den tuggat sig igenom en serie bilder, är inte att tänka på att kunna hålla kameran på frihand. Däremot så tror jag att detta är möjligt med Olympus. Hur Canon och Sony hanterar fokusförskjutning vet jag inte
 

taz_k

Aktiv medlem
Som jag ser det är Olympus ett litet märke nu för tiden och det är mer framtidssäkert att köpa t.ex Canon eller Sony.

En annan faktor är att Olympus kameror är dyra med tanke på den lilla sensorn. Det går att få väsentligt bättre bildkvalité för samma pengar.
När det gäller focus bracketing så är det en vanlig feature som finns på t.ex Sony A7III eller A7rIII och senare modeller.

Det främsta argumentet för Olympus brukar vara att det är en fördel med mindre sensor vid makrofotografering (större skärpedjup osv.). Men det är som sagt en missuppfattning och det finns inga fördelar med liten sensor (annat är pris och storlek, men Olympus kameror är inte billiga och inte små).

Storleken på kamera samma:
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Eftersom Olympus utmärkta mako 60/2,8 är litet och lätt blir en setup med em-1 mark II /mk III eller ny/beggad om-1 väldigt portabel. Det är också det enda märket som klarar av automatisk handhållen fokusbracketing och fokusstapling (bracketing + färdig bild direkt i kameran) med blixt (t.ex. godox v350). Detta fungerar fint även handhållet efter förvånansvärt lite träning. Jag har också en EOS R7 som fungerar bra för autobracketing men tyvärr inte med blixt
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som jag ser det är Olympus ett litet märke nu för tiden och det är mer framtidssäkert att köpa t.ex Canon eller Sony.

En annan faktor är att Olympus kameror är dyra med tanke på den lilla sensorn. Det går att få väsentligt bättre bildkvalité för samma pengar.
När det gäller focus bracketing så är det en vanlig feature som finns på t.ex Sony A7III eller A7rIII och senare modeller.

Det främsta argumentet för Olympus brukar vara att det är en fördel med mindre sensor vid makrofotografering (större skärpedjup osv.). Men det är som sagt en missuppfattning och det finns inga fördelar med liten sensor (annat är pris och storlek, men Olympus kameror är inte billiga och inte små).

Storleken på kamera samma:
Om du ska samma pixeltäthet på en fullformat så betyder det att du ska upp i antal pixlar med 4x, jag vet inte vad Olympus har men har den 20 så ska man då istället ha 80Mpix och det blir till ett oändlighet högre pris än en Olympus med 4:3 sensor

Till TS så finns kanske Fuji också, de har en H2 med en 40Mpix sensor, är en APS-C sensor så där finns pixlar att beskära med. Men hur Fuji hanterar fokusförskjutning har jag ingen aning om
 

Cygni

Aktiv medlem
Som jag ser det är Olympus ett litet märke nu för tiden och det är mer framtidssäkert att köpa t.ex Canon eller Sony.

En annan faktor är att Olympus kameror är dyra med tanke på den lilla sensorn. Det går att få väsentligt bättre bildkvalité för samma pengar.
När det gäller focus bracketing så är det en vanlig feature som finns på t.ex Sony A7III eller A7rIII och senare modeller.

Det främsta argumentet för Olympus brukar vara att det är en fördel med mindre sensor vid makrofotografering (större skärpedjup osv.). Men det är som sagt en missuppfattning och det finns inga fördelar med liten sensor (annat är pris och storlek, men Olympus kameror är inte billiga och inte små).

Storleken på kamera samma:
...men objektiven är tusan så mycket billigare. Jag förstår inte aversionen mot 4/3.
Vad är det för tekniskt fel på den här bilden? Var sensorn för liten?
 

gunte

Aktiv medlem
Har kanske inget att komma med men själv använder jag D500, sigma 105 macro, stativ och Helicon program för remote och stackning..
 

Falumas

Aktiv medlem
Om du ska samma pixeltäthet på en fullformat så betyder det att du ska upp i antal pixlar med 4x, jag vet inte vad Olympus har men har den 20 så ska man då istället ha 80Mpix och det blir till ett oändlighet högre pris än en Olympus med 4:3 sensor

Till TS så finns kanske Fuji också, de har en H2 med en 40Mpix sensor, är en APS-C sensor så där finns pixlar att beskära med. Men hur Fuji hanterar fokusförskjutning har jag ingen aning om
Eller så skaffar du ett Macroobjektiv som är mer än 1:1. Jag har ett som är 2.5-5:1, det är dock MF så fokusstacking med det sker enklast med släde.
2.5:1 på en FF-kamera ger högre "pixeltäthet" än 1:1 på en MFT om sensorerna har samma upplösning.

Kan dock erkänna att det inte blir lättare att jobba med mer 1:1.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Eller så skaffar du ett Macroobjektiv som är mer än 1:1. Jag har ett som är 2.5-5:1, det är dock MF så fokusstacking med det sker enklast med släde.
2.5:1 på en FF-kamera ger högre "pixeltäthet" än 1:1 på en MFT om sensorerna har samma upplösning.

Kan dock erkänna att det inte blir lättare att jobba med mer 1:1.
Jag har Laowa 2,5-5X och har tex fotograferat myror med det för någon vecka sedan, men fastän myror bor i stackar så kan man glömma att stacka dessa bilder. Upplever som att det är betydligt enklare att få till en förstoring om jag istället beskär ner en bild som jag tagit med min D850 med ett 1:1 objektiv
 

Falumas

Aktiv medlem
Vilket djur är det mest synd om i skogen? Jo, myrstackarna.

Rör det sig så blir det svårt/omöjligt att stacka, utomhus i 5:1 rör sig det mesta lite (tillräckligt för att det skall bli problematiskt) är min erfarenhet.

Jag är också lite sugen på ett AF 1:1, MF 5:1 utomhus är ofta bra på att generera gråa hårstrån.

I en vindstilla studio fungerar det bra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nejdå, mit 2.5-5:1 makroobjektiv är ett ganska litet objektiv, det är dock byggt som en stridsvagn och är inte det lättaste men heller inte speciellt tungt. (400g skall det väga, vilket kan stämma även om jag aldrig vägt det själv)

Mitt makroobjektiv klara bara av att fokusera mellan just 2.5-5:1. Nikons nyare klarar väl alla av att fokusera till oändligheten vilket mitt inte klarar.

Ganska likt ett 50mm f1.8 objektiv

1712070463218.png
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Egna erfarenheter... lite brett

  • Mindre sensor som jag ser det har en fördel. Har den dessutom många pixlar och tål beskärning är det ytterligare en fördel. Har en APS-C kamera och en mellanformatare. Föredrar den med mindre sensor för vissa typer av makro bilder. Inte alla dock. Mina bästa makro bilder är nog tagna med vidvinkeln som har bra närgräns...
Det som jag ville lägga till är om blixten. Bättre än LED ljus och den är enl mig en mycket aktiv del av kamera och objektiv ekipaget. Blixten synkas med slutaren runt 100-200 dels sekund beroende på kamera men brinntiden för blixten är runt 1/20.000 sekund. Den fryser alla rörelser. (Det börjar dessutom komma kameror som klarar sig utan synkning med slutaren... helt otroligt) Bilden exponeras dock 2 gånger på samma ruta. En gång långsamt med befintligt solljus som är mycket viktigt att få till samt "under tiden" en gång till extremt snabbt med blixten. Ibland kan man se att den blev dubbel exponerad men sällan.

Det finns många lösningar för att sprida ljuset så det blir mjukare och se naturligt ut. Använder själv en slags transparant mössa över den. Eller så slår jag ljuset i en reflektor. Ja, det finns mycket att säga om detta...

Slå blixten mot ex en fjäril som är tagen i motljus rakt mot solen kan ge skarpa och fina bilder. Tom vackra

Lägga blixten snett framför en bit för att skapa konstgjort motljus ger också ofta speciella bilder. Förutsatt att den kan styras på det sättet.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Gällande blixt som jag håller med är bättre än LED för det mesta.

Vid makro brukar det dock ofta bli dåligt med blixt uppe på kameran "som vanligt", antingen behövs en blixtring fram på objektivet eller att du kan styra en blixt som inte sitter på kameran.

LED-ring frampå objektivet är bättre än en blixt som sitter i kamerans blixtsko om man inte kan studsa ljuset på ett bra sätt. Vilket t.ex kan vara svårt mitt ute på en äng.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gällande blixt som jag håller med är bättre än LED för det mesta.

Vid makro brukar det dock ofta bli dåligt med blixt uppe på kameran "som vanligt", antingen behövs en blixtring fram på objektivet eller att du kan styra en blixt som inte sitter på kameran.

LED-ring frampå objektivet är bättre än en blixt som sitter i kamerans blixtsko om man inte kan studsa ljuset på ett bra sätt. Vilket t.ex kan vara svårt mitt ute på en äng.
Jag köpte ju LED ringen till Laowa 2,5-5X men den var ju ganska värdelös för jag har samtliga LED punkter i insektens/spindels öga. Jag får hitta en annan lösning med någon diffuser kanske
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har inte den ringen, brukar försöka hålla blixten i vänsternäven och försöker få till det på något vis.
 

oet

Aktiv medlem
Lutar nog mot en Olympus OM-D EM1 ändå
"Duger" model II för mina ändamål, eller annan modell?
Vad är lämpligt pris för en begagnad?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag köpte ju LED ringen till Laowa 2,5-5X men den var ju ganska värdelös för jag har samtliga LED punkter i insektens/spindels öga. Jag får hitta en annan lösning med någon diffuser kanske
Vanlig blixt på kameran och så en bra diffusor ger det bästa ljuset för makro 1:2 - 5:1. Billigare och mycket bättre än alla typer av ringblixtar. Idag finns en massa bra modeller att välja mellan. Kika in på Micael widells YT-sida-han har testat de flesta.
 

PMD

Aktiv medlem
Så här ser ekipaget ut som jag brukade använda vid makrofotografering. De två blixtarna utlöses trådlöst (med exponeringsautomatik) av kamerans inbyggda blixt (som är infälld på bilden).

20151213_125251_small.jpg

Eftersom jag redan hade kameran, objektivet och de två blixtarna så kostade det mig bara ett par hundralappar för blixthållaren. :)
 
ANNONS