Annons

Makrofotografering och dess eventuella påverkan på omgivningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle vilja rådfråga om fotografering och makrofotografering i naturen.

Ljuset är en av de viktigaste komponenterna, därför rekommenderas användningen av ljusstarka objektiv och även kamera blixt(ar).
Det rör sig både i vildfotografi där man använder sig av blixtförstärkning (optik liknande förstoringsglas framför blixten) och vid makrofotografering.

min fårga:
Man brukar nämna att inte rikta blixten mot en person som fotograferas, hur uppfattar djuren dvs insekter, bina, spindlar, fåglar rådjur mm blixtljuset. Är det på samma sätt som vi människor uppfattar, tappar synen under kortare tid, känner obehag mm. Speciellt om det rör sig små insekter då används fotostacking dvs man tar flera bilder i rad ( från ett par till hundra tall). Vad rekommenderas från Er erfarna fotografer, finns det forskningsdokument, länk, blogg mm som tar upp ämnet?
 

lonian

Aktiv medlem
Aldrig testat blixtförstärkare men gissar att de är tänkt att användas på långt avstånd och inte vid macro. Vid Macro ska du ju ändå använda Diffusor. Kanske diffusorn brinner upp? :)

Blixten kan ju också zooma för att fota på avstånd.
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Jag har svårt att tänka mig att blixten skulle skada insekter, jag tror inte ens att alla insekter upplever ljus på samma sätt som vi, de ser ett annat spektrum. Anledningen till att man inte ska rikta blixten direkt mot en människa har väl mer att göra med att direkt blixtljus sällan är särskilt smickrande?

Vissa fotografer använder kylspray för att frysa insekter, så att de blir stilla. Det tycker jag är att gå över gränsen.

Jag tycker det är fint att du bryr dig tillräckligt för att ställa frågan.
 

Brix

Aktiv medlem
Tror inte att de tar någon skada av det.

Sen undrar jag vem som rekommenderat ljusstarka objektiv till makro? F2.8 är ju standard-maxbländare på makro-objektiv, men man bländar ju nästan alltid ner när man fotar makro då skärpedjupet blir på tok för kort annars på riktigt korta avstånd.
 

Moha

Aktiv medlem
Aldrig testat blixtförstärkare men gissar att de är tänkt att användas på långt avstånd och inte vid macro. Vid Macro ska du ju ändå använda Diffusor. Kanske diffusorn brinner upp? :)

Blixten kan ju också zooma för att fota på avstånd.
Visst. Kanske jag ställde frågan lite klumpigt
1- För makro då används 1 eller flera blixtar. Dessutom vid stacking en serie av fotografering med tillhörande blixtar

2- vid fotografering av större objekt och för att förbättra ljuset används blixtreplikering dvs blixt ljuset förstärks och större mäng av blixtljus hamnar på objektet.

I de båda fallen extra starka ljus används och därmed min fråga, hur upplever insekten, bin, fjäril, mm i fall ett och fågeln, rådjur, större djuren i fall 2.
Är det något som är forskat? Jag tycker det är en fråga som jag skulle vilja få veta innan jag bestämmer mig för blixt-lösning vid fotografering av djur.
 

Moha

Aktiv medlem
Jag har svårt att tänka mig att blixten skulle skada insekter, jag tror inte ens att alla insekter upplever ljus på samma sätt som vi, de ser ett annat spektrum. Anledningen till att man inte ska rikta blixten direkt mot en människa har väl mer att göra med att direkt blixtljus sällan är särskilt smickrande?

Vissa fotografer använder kylspray för att frysa insekter, så att de blir stilla. Det tycker jag är att gå över gränsen.

Jag tycker det är fint att du bryr dig tillräckligt för att ställa frågan.
För min egen del att spraya insekter för att frysa deras rörelse är ingen metod som jag skulle vilja ägna mig åt Tex om jag vet att blixtfotografering av insekter eller större djur kan skada deras syn (tillfälligt, längre tid eller livstidskada) kommer jag att undvika den lösningen. Jag tycker om det finns fakta kan var och av oss självfallet besluta om valet av verktyg vid fotografering i natur. Inga pekpinnar åt någon utan bara ha ett bra beslutsunderlag vid val av naturfotografi.
 

lonian

Aktiv medlem
Visst. Kanske jag ställde frågan lite klumpigt
1- För makro då används 1 eller flera blixtar. Dessutom vid stacking en serie av fotografering med tillhörande blixtar

2- vid fotografering av större objekt och för att förbättra ljuset används blixtreplikering dvs blixt ljuset förstärks och större mäng av blixtljus hamnar på objektet.

I de båda fallen extra starka ljus används och därmed min fråga, hur upplever insekten, bin, fjäril, mm i fall ett och fågeln, rådjur, större djuren i fall 2.
Är det något som är forskat? Jag tycker det är en fråga som jag skulle vilja få veta innan jag bestämmer mig för blixt-lösning vid fotografering av djur.
Jag fotar själv med blixt när jag kör macro mot insekter. Ibland ser det ut som flugorna sover och bryr sig inte det minsta hur många blixtar jag än avfyrar. I andra fall flyger de iväg, men mest troligt då de blir skrämd av mig om jag rör mig för hastigt mot dem. Man får smyga sig fram centimeter för centimeter.

Efter lite googlande hittade jag detta.
 
Senast ändrad:

Moha

Aktiv medlem
Jag fotar själv med blixt när jag kör macro mot insekter. Ibland ser det ut som flugorna sover och bryr sig inte det minsta hur många blixtar jag än avfyrar. I andra fall flyger de iväg, men mest troligt då de blir skrämd av mig om jag rör mig för hastigt mot dem. Man får smyga sig fram centimeter för centimeter.

Efter lite googlande hittade jag detta.
Bra artikel, tack!
 
ANNONS