Annons

Litet (lågt) stativ för att filma fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)
En gammal stekpanna med en kulled på kan fungera bra. Borra ett hål och köp en stativskruv för att sätta fast kulleden. Storlek 1/4" med UNC-gänga. Standarden säger Whitworthgänga, men UNC-gänga är tillräckligt lika i den storleken och troligen lättare att få tag på.
Nackdelen är väl att en stekpanna är lite skrymmande. Den är dock lätt att flytta på. Den går att skjuta framför sig om man ligger ner.

Jag gjorde en liknade mojäng av en gammal plastskärbräda och några gummifötter för att fotografera genom takluckan på en minibuss. Fungerade utmärkt bra!
Se inlägg 11 😊
 
En gammal stekpanna med en kulled på kan fungera bra. Borra ett hål och köp en stativskruv för att sätta fast kulleden. Storlek 1/4" med UNC-gänga. Standarden säger Whitworthgänga, men UNC-gänga är tillräckligt lika i den storleken och troligen lättare att få tag på.
Nackdelen är väl att en stekpanna är lite skrymmande. Den är dock lätt att flytta på. Den går att skjuta framför sig om man ligger ner.

Jag gjorde en liknade mojäng av en gammal plastskärbräda och några gummifötter för att fotografera genom takluckan på en minibuss. Fungerade utmärkt bra!
Den vanligaste gängdimensionen för fäste av stativhuvud är 3/8", men visst finns det vissa enklare huvud som har 1/4". Bättre att sätta 3/8" så kan man skruva in en gängadapter för några kronor om man vill sätta på ett huvud med 1/4" - Då passar det ju för alla stativhuvud.
 
Mitt Manfrotto-stativ kan man invertera eller vad det heter, dvs man kan veva ur mittstolpen och veva i den underifrån i stället. Med teleskopbenen ihopdragna till minsta höjden kan man då få ned kameran ända till marken, visserligen upp och ned men det är väl inget större problem. Man kan annars också vika ut stativbenen rakt ut, så att det bara är mittstolpen som bygger på höjden.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Den vanligaste gängdimensionen för fäste av stativhuvud är 3/8", men visst finns det vissa enklare huvud som har 1/4". Bättre att sätta 3/8" så kan man skruva in en gängadapter för några kronor om man vill sätta på ett huvud med 1/4" - Då passar det ju för alla stativhuvud.
Ja, du har helt rätt. Det var bra länge sen jag gjorde min liknande grunka.
Det är andra änden av kulleden (eller annat stativhuvud) som brukar ha en skruv med storleken 1/4 " (eftersom det brukar vara en sådan hongänga i de flesta moderna kameror).
 
Jag har en sådan här svensktillverkad fot "gobi-low" (den större modellen med 30 cm mellan spetsarna) i aluminium som står stadigt även om marken är ojämn. Rejäl och stabil.

http://www.gobi.nu/gobi-low.htm

Ovanpå foten skruvar man fast sin kulled eller gimbal, foten kan fås med 1/4- eller 3/8-tums stativgänga.

Den bygger 8 mm i höjd plus gummifötternas 10 mm. Lägre än så här är det nog svårt att komma.
Med sina 350 gram är den troligen lättare än stekpannorna tidigare i tråden :)

OBS, kolla om webbsidan fortfarande är aktuell (kontaktuppgifter finns under "kontakt, prislista & beställning") innan ni beställer. Sidorna, även priserna, verkar vara oförändrade sedan 2016 då jag köpte min fot.
 
Mycket lik mitt hembygge, med skillnaden att min grunka är en solid triangel i hårdplast (tillskuren plastskärbräda).
 
Jag har en sådan här svensktillverkad fot "gobi-low" (den större modellen med 30 cm mellan spetsarna) i aluminium som står stadigt även om marken är ojämn. Rejäl och stabil.

http://www.gobi.nu/gobi-low.htm

Ovanpå foten skruvar man fast sin kulled eller gimbal, foten kan fås med 1/4- eller 3/8-tums stativgänga.

Den bygger 8 mm i höjd plus gummifötternas 10 mm. Lägre än så här är det nog svårt att komma.
Med sina 350 gram är den troligen lättare än stekpannorna tidigare i tråden :)

OBS, kolla om webbsidan fortfarande är aktuell (kontaktuppgifter finns under "kontakt, prislista & beställning") innan ni beställer. Sidorna, även priserna, verkar vara oförändrade sedan 2016 då jag köpte min fot.
Jag fick ett tips där att ansluta huvudet på sidan av kameran, det har jag inte tänkt på. I vissa lägen har jag varit tvingad att ta bort huvudet och köra direkt på stativet för huvudet bygger för mycket, ska testa detta gäller bara att det inte blir för mycket snedvikt så att det tippar.

Fördelen med stekpanna mot denna platta eller stativ i spagat är att man kan enkelt kan skjuta runt stekpannan på stranden när man förflyttar sig, ett stativ skulle gräva ner sig om man gjorde på samma sätt
 
Gillar den högra, men antar den kostar

Den var faktiskt ganska billig. :)
Köpte den som ”defekt” då ägaren hade knäckt ena benets alla sektioner - fråga mig inte hur. 😂

Så jag köpte övre bensektionen som reservdel och sedan fristående fötter för sektionsförkortning. Dessa fötter säljs ut väldigt billigt som restprodukter ibland då Gitzo slutat sälja dem.

Så nu har jag en grymt stabil, kort och lätt serie 3 Systematic samt massor av reservdelar för ben, fötter och låsningar.
 
ANNONS