Annons

Liten väska/fodral/etui till E-M5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en E-M5 och skulle vilja ha tips på en _liten_ väska eller fodral till den. Gärna något som inte rymmer ett större objektiv än någon av pannkakorna. (Det handlar alltså inte om att jag vill kunna bära runt hela min kamerautrustning, det handlar om att jag vill bära runt kameran med ett minimalt vardagsobjektiv på.)
 

ikaros50

Medlem
Jag har precis köpt en E-M5 och skulle vilja ha tips på en _liten_ väska eller fodral till den. Gärna något som inte rymmer ett större objektiv än någon av pannkakorna. (Det handlar alltså inte om att jag vill kunna bära runt hela min kamerautrustning, det handlar om att jag vill bära runt kameran med ett minimalt vardagsobjektiv på.)
Finns på E-Bay för en hundring! Köpt till E-m10, perfekt, o i bästa fall är det gjort av hundskinn, i värsta fall plast. Jag har köpt flera kamerafodral både till Canon o Olympus alla varit utan anmärkning!
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Bumpar denna gamla tråd, fast i mitt fall handlar det om E-M5 II.

Olympus har en liten väska som kallas Toploader Case S hos vissa och Toploader Case Mini hos andra.

Testade med 14-42mm F3.5-5.6 II R och hela greppet ECG-2.

toploader_s_mini_1.jpg
toploader_s_mini_2.jpg
toploader_s_mini_3.jpg

Axelremmen har jag inte med på bild, men det finns och med metall-hakar istället för plast, som många andra väskor har.
Jag är helnöjd med den lilla minimala väskan. Precis vad jag var ute efter.

Bälteshälla bak och en nätficka på insidan av locket.
Lite slapp resår på den. 2 batterier får plats, men då kan man inte stänga locket.
Så mest för minneskort, men som sagt, slapp resår och inget som håller fickan stängd typ kardborreband etc.
Hållbarheten i längden kan jag ju ännu inte uttala mig om.

Edit:
Först och främst tänker jag ha 45mm f/1.8 och då går kameran ner lite ledigare,
men vill ha möjlighet att ha lilla kit-zoomen ibland.
 
Senast ändrad:

Lazarus-66

Aktiv medlem
Nu när jag skaffat 40-150mm f/2.8 Pro, så har jag en Kata DH 425.

Lite tajt i botten med original motljusskydd LH-76, men jag bytte till LH-76D och då tycker jag väskan funkar bra.
Stativfästet i porträttläge får plats.

Lösa fickan för minneskort rymmer 2 batterier + minneskort och kan stoppas ner i linje med objektivet. Jag har 2 såna fickor t o m, för har mindre väskan DH 423 också, så får med mig 4 extra batterier.

Väskan har 2 ganska rejäla bälteshällor, men allt börjar närma sig 2 kilo, så jag tycker det blir obekvämt.
Funkar bättre med mindre DH423 och då med budget-zoomen 40-150mm f/4-5.6 R. Men har då ständigt monterat gängat motljusskydd med lock.
Då passar mindre väskans djup bättre.
 
ANNONS