Annons

Limma fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv har jag bl a använt 3Ms spraylim med (viss) framgång. Finns säkert många andra bra lim också så jag googlade "limma fotografier på kartong" och fick ca 82 000 svar med all möjlig (och omöjlig) information. Du hittar informationen här.
 
Själv har jag bl a använt 3Ms spraylim med (viss) framgång. Finns säkert många andra bra lim också så jag googlade "limma fotografier på kartong" och fick ca 82 000 svar med all möjlig (och omöjlig) information. Du hittar informationen här.

Tack, har googlat jag också 🙂 Det var därför jag ställde frågan här…
 
Det beror på....
Alltså om vi börjar med "kartongen", den skall vara syrafri.
Men det beror oxå på hur länge du tänkt att bilden skall överleva.
Spelar det ingen roll så kan du ta vad skit som hellst.

Det finns adhesive, en slags dubbelhäftande tejp lite knepig att använda som är till för plastpapper, iallafall om jag kommer ihåg rätt.

En annan klassiker är kapaskivor. Ofta dyra för privatpersoner men kan man få tag i det från ett välvilligt reklamskyltsföretag så blir det helt anda priser.

Spraylim är en klassiker men lite klabbigt.

Vet inte om bokbindarlim är syrafritt.

Sen finns det "riktig" adhesive, som kräver en monteringspress och det här funkar BARA till riktigt fiber/bomullspapper. Plastpapper smälter helt enkelt i monteringspressen.
DET blir kanonbra.
Och vill du så går det bra att limma ihop bakstycke/adhesive/bild och passepartout på en gg. Blir skitsnyggt och mycket proffsigt.
Ligger det ett hårstrå i monteringen så kommer det synas, så man får vara lite petig.

Så vad är det du skall montera för?
Plast/fiber/rag?
Passepartout?
Glas? Ja då måste man ha passepartout...
En tävling under en månads tid?
En bild för försäljning som skall klara 100 år?
Ram på riktigt med igentejpade kanter med syrafri tejp?
 
Plastpapper limmar man normalt inte om det monteras med passepartout.
Passepartout upp o ner på rent bord.
Sätter bilden mot passepartouten endast i överkant mha syrafri konstnärstejp.
Tejpar, mha syrafri konstnärstejp, ihop passepartout med bakstycket i överkant som ett gångjärn.
 
Det beror på....
Alltså om vi börjar med "kartongen", den skall vara syrafri.
Men det beror oxå på hur länge du tänkt att bilden skall överleva.
Spelar det ingen roll så kan du ta vad skit som hellst.

Det finns adhesive, en slags dubbelhäftande tejp lite knepig att använda som är till för plastpapper, iallafall om jag kommer ihåg rätt.

En annan klassiker är kapaskivor. Ofta dyra för privatpersoner men kan man få tag i det från ett välvilligt reklamskyltsföretag så blir det helt anda priser.

Spraylim är en klassiker men lite klabbigt.

Vet inte om bokbindarlim är syrafritt.

Sen finns det "riktig" adhesive, som kräver en monteringspress och det här funkar BARA till riktigt fiber/bomullspapper. Plastpapper smälter helt enkelt i monteringspressen.
DET blir kanonbra.
Och vill du så går det bra att limma ihop bakstycke/adhesive/bild och passepartout på en gg. Blir skitsnyggt och mycket proffsigt.
Ligger det ett hårstrå i monteringen så kommer det synas, så man får vara lite petig.

Så vad är det du skall montera för?
Plast/fiber/rag?
Passepartout?
Glas? Ja då måste man ha passepartout...
En tävling under en månads tid?
En bild för försäljning som skall klara 100 år?
Ram på riktigt med igentejpade kanter med syrafri tejp?

Är bara ute efter ett lim som inte klumpar och kladdar och som fäster bra utan att fotografierna tar synlig skada. Frågar eftersom jag aldrig limmat foton förut. Bilderna ska sitta uppe något år eller så… (Montera med passepartouter, syrafritt papper glas etc är det inte frågan om den här ggn. Men tack för all bra info!)
 
Är bara ute efter ett lim som inte klumpar och kladdar och som fäster bra utan att fotografierna tar synlig skada. Frågar eftersom jag aldrig limmat foton förut. Bilderna ska sitta uppe något år eller så… (Montera med passepartouter, syrafritt papper glas etc är det inte frågan om den här ggn. Men tack för all bra info!)
Då hade JAG, För bild A4:
1 bakstycke som man skall limma på ngt större än A3, spraylimma (med ett större ark bakom för att inte kladda på allt annat).
2 monterat på bilden.
3 monterat på passepartout i storlek A3.
4 låtit limmet torka med allt under press.
5 skurit bort bakstyckets överflödiga delar när limmet är garanterat torrt.
 
Senast ändrad:
Är bara ute efter ett lim som inte klumpar och kladdar och som fäster bra utan att fotografierna tar synlig skada. Frågar eftersom jag aldrig limmat foton förut. Bilderna ska sitta uppe något år eller så… (Montera med passepartouter, syrafritt papper glas etc är det inte frågan om den här ggn. Men tack för all bra info!)

För bilder på barnen etc brukar jag köpa färdiglimmad kapa-skiva, skära till en bit med lite övermått och sen renskära efter montering. Går snabbt och enkelt och bilderna blir tillräckligt bra monterade för att stå på en tavellist e.dyl.
 
Då hade JAG, För bild A4:
1 bakstycke som man skall limma på ngt större än A3, spraylimma (med ett större ark bakom för att inte kladda på allt annat).
2 monterat på bilden.
3 monterat på passepartout i storlek A3.
4 låtit limmet torka med allt under press.
5 skurit bort bakstyckets överflödiga delar när limmet är garanterat torrt.

Har du förslag på något särskilt bra spraylim, som är lätt att få tag på…?
 
Det beror på....
Alltså om vi börjar med "kartongen", den skall vara syrafri.
Men det beror oxå på hur länge du tänkt att bilden skall överleva.
Spelar det ingen roll så kan du ta vad skit som hellst.

Det finns adhesive, en slags dubbelhäftande tejp lite knepig att använda som är till för plastpapper, iallafall om jag kommer ihåg rätt.

En annan klassiker är kapaskivor. Ofta dyra för privatpersoner men kan man få tag i det från ett välvilligt reklamskyltsföretag så blir det helt anda priser.

Spraylim är en klassiker men lite klabbigt.

Vet inte om bokbindarlim är syrafritt.

Sen finns det "riktig" adhesive, som kräver en monteringspress och det här funkar BARA till riktigt fiber/bomullspapper. Plastpapper smälter helt enkelt i monteringspressen.
DET blir kanonbra.
Och vill du så går det bra att limma ihop bakstycke/adhesive/bild och passepartout på en gg. Blir skitsnyggt och mycket proffsigt.
Ligger det ett hårstrå i monteringen så kommer det synas, så man får vara lite petig.

Så vad är det du skall montera för?
Plast/fiber/rag?
Passepartout?
Glas? Ja då måste man ha passepartout...
En tävling under en månads tid?
En bild för försäljning som skall klara 100 år?
Ram på riktigt med igentejpade kanter med syrafri tejp?

finns adhesiv för kall-lamineringsmaskiner och då går det utmärkt med RC-papper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.