Annons

Visa fotografier du tycker om

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag blev plötsligt väldigt sugen på att få se lite fotografier som ni på forumet tycker om. Ni behöver inte motivera varför ni tycker om fotot, men om ni vill får ni gärna skriva en rad om vad det är som tilltalar.

Det finns egentligen bara en regel här och det är att det inte får vara ett egentaget foto. Vi ska alltså inte skryta om våra egna foton och marknadsföra oss utan fokusera på andra fotografer som tagit fina foton.

Jag tillhör kanske den lite udda skaran som inte följer andra fotografer. SJälvklart tittar jag på foton på Instagram och Internet (typ här på fotosidan ibland, eller på BAND, Facebook osv), men jag följer ingen och jag letar inte aktivt upp fotografer för att se deras foton. Jag vet egentligen inte varför.

Hur som helst så blev jag nu nyfiken på era favoritfoton. Lite inspiration är ju alltid kul! Med anledning av ovanstående har jag inte förberett något eget favoritfoto tyvärr, men jag hoppas ni kan fylla på istället. :D
 
Jag blev plötsligt väldigt sugen på att få se lite fotografier som ni på forumet tycker om. Ni behöver inte motivera varför ni tycker om fotot, men om ni vill får ni gärna skriva en rad om vad det är som tilltalar.

Det finns egentligen bara en regel här och det är att det inte får vara ett egentaget foto. Vi ska alltså inte skryta om våra egna foton och marknadsföra oss utan fokusera på andra fotografer som tagit fina foton.

Jag tillhör kanske den lite udda skaran som inte följer andra fotografer. SJälvklart tittar jag på foton på Instagram och Internet (typ här på fotosidan ibland, eller på BAND, Facebook osv), men jag följer ingen och jag letar inte aktivt upp fotografer för att se deras foton. Jag vet egentligen inte varför.

Hur som helst så blev jag nu nyfiken på era favoritfoton. Lite inspiration är ju alltid kul! Med anledning av ovanstående har jag inte förberett något eget favoritfoto tyvärr, men jag hoppas ni kan fylla på istället. :D
Det är OK att visa egna foton här men inte andras. Även att länka till andra siter kan vara vanskligt (ej tillåtet)
 
Varför är det vanskligt att länka till andras foton? Jag kan förstå att det är vanskligt att ladda upp andras foton, men länka till dom förstår jag inte riktigt. En länk till ursprungssidan liksom?
Det är nog inga problem egentligen. Förutsättningen är väl att sidan man länkar till inte har brutit mot upphovsrätten.
 
Jag tycker sällan om en fotografs hela produktion, men några svenska fotografer vill jag dock framhålla.
Emil Heilborn, som dessutom var en framstående bågskytt och kunde spela på såg.

Hans Hammarskiöld

En mängd svenska framstående reportagefotografer alltifrån KW Gullers, Lennart Nilsson, Jan Delden, Anders Engman, Jacob Forsell och många fler ända in i nutid än jag kan räkna upp. Jag har alltid uppskattat bra bildreportage.

Haas, som Terje nämnde ovan, har ett fantastiskt ljus i många av sina bilder.
 
En av mina favoritbilder. Jag såg den första gången i FOTO på 1970-talet, i ett reportage om Smith.

Jag blev påmind om bilden varje gång jag passerade en liknande plats i skogen ungefär en halv km hemifrån. Sen ett par år är skogen avverkad där så platsen finns inte kvar.

https://content.magnumphotos.com/shop/wp-content/uploads/2021/12/PRINT-SME-PAR78404.jpg
Håller med! Fantastisk bild! Såg en utställning av honom i Venedig 1979. Glömmer aldrig hans Minamata-bilder
 
ANNONS