Annons

Liggunderlag för foto/filma

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Halloj! Har länge tänkt att jag ska köpa något vettigt liggunderlag för när jag filmar/fotar fåglar. Det händer ju ibland att klimatet inte är jättetorrt eller särskilt mysigt, varför ett liggunderlag då kommer väl till pass!

Har någon här på forumet lite erfarenhet av något som fungerar bra? Jag har letat en del men känner mig lite osäker på vad jag ska slå till på. De kriterier jag har är väl att det inte ska suga upp vatten/fukt, samt vara hyfsat lättvikt då jag vill kunna knäppa fast det på ryggsäcken.

Tack på förhand!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har använt liggunderlag för sovsäck, yogamatta, picknikfilt samt bit av presenning. Pressening är ju bara mot fukt, skaffar man en något bättre och inte de för 15:- så kan man få den skapligt tät och tar nästan ingen plats om man klipper den i typ 60x200. Har också använt liggunderlag, är tät och bekväm men är mer otymplig. En yogamatta är smidigare än liggunderlaget men verkar suga upp vatten lättare och svårare att få ren. Just nu använder jag en picknickfilt som har en plastad undersida. Ser ut att fungera bra (har inte använt så länge) och den tar inte så mycket plats ihoprullad. ska se om jag ska ta och klippa ner den för just nu är den fyrkantig och onödigt stor men ändå betydligt mindre än liggunderlag och yogamatta
 

pdahlen

Aktiv medlem
Plastad undersida har jag tänkt på med. Många liggunderlag är så smala dock som sagt. Typ 50-60cm.
Då är nog picknickfilten bäst, tror min är 120mm bred så man kan ha extra objektiv, kamera mm liggande vid sidan om. Gunte skulle kunna ha kaffe, smörgåsar mm i närheten skyddad från sand mm
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Plastad undersida har jag tänkt på med. Många liggunderlag är så smala dock som sagt. Typ 50-60cm.
Vill du kunna ha grejer bredvid dig? Ta två då. Du kan ju korta av dem för att få ner volymen lite, du ska ju inte ligga utsträckt på rygg. Kanske räcker med att dela ett i två delar om man tänker sig att du ligger på mage med armarna i marken och stövlarna utanför?

Det finns bredare på metervara. Såna där specialbutiker som säljer konstiga tyger (tältväv o.s.v.) brukar ha. T,ex, https://www.extremtextil.de/ .
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du tänker använda den på fuktig sand, så tänk på att den är så slät som möjligt och lätt att göra ren. Jag använder min ofta på havsbotten när vattnet dragit ut. Man får ju med sig en bit av botten varje gång man lägger sig ner och hur man sedan går runt med denna utan att sanda ner utrustningen samt att hålla den våta sidan fri från den torra är ju en utmaning. Efter en tur med filten får den ligga i bilen och torka i någon dag innan man kan skaka av all sand
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Om du tänker använda den på fuktig sand, så tänk på att den är så slät som möjligt och lätt att göra ren. Jag använder min ofta på havsbotten när vattnet dragit ut. Man får ju med sig en bit av botten varje gång man lägger sig ner och hur man sedan går runt med denna utan att sanda ner utrustningen samt att hålla den våta sidan fri från den torra är ju en utmaning. Efter en tur med filten får den ligga i bilen och torka i någon dag innan man kan skaka av all sand
Ja det är ju bland annat på stränder den ska användas, när man fotar vadare. :D Vad man än använder så kommer det ju bli smutsigt, det är väl bara att finna sig i det. :D
 

larjo

Aktiv medlem
Man skrämmer iväg fåglarna när man flaxar med liggunderlag, filtar osv. Så man måste nog kräla i spenaten. Så vattentåliga kläder är tyvärr det som gäller. Sen kan man ha en groundpod som stativ. Jag har fundrat på en son men tusen kronor för en rund plastbit som kan göra själv av en stekpanna, några hockypuckar och en skruv känns lite dyrt.
 

holmbo

Aktiv medlem
Har en tunn typ 4mm, yogamatta från nån av dom större sportaffärerna (Stadium tror jag). Den har jag använt på blöt sand utan större problem. Fast det är några år sen jag köpte den. Lätt och smidig att rulla ihop och ta under armen. Enda nackdelen jag ser att den lätt kan blåsa iväg om det blåser för mycket. Då får man lägga stenar på hörnen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man skrämmer iväg fåglarna när man flaxar med liggunderlag, filtar osv. Så man måste nog kräla i spenaten. Så vattentåliga kläder är tyvärr det som gäller. Sen kan man ha en groundpod som stativ. Jag har fundrat på en son men tusen kronor för en rund plastbit som kan göra själv av en stekpanna, några hockypuckar och en skruv känns lite dyrt.
Jo en stekpanna har jag funderat på, enklare när man förflyttar sig. Det går ändå att som en krabba förflytta sig med ett liggunderlag/yogamatta släpande under sig. Om man bara har lite tålamod så kommer oftast flocken tillbaka, eller så kommer det ett nytt gäng bara man ligger still. Största problemet brukar ändå vara att man brukar få så fruktansvärt ont i nacken om man tittar i sökaren.
 
ANNONS