Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagbild, Fotbollslag utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

mankan69

Ny medlem
Har fått uppdraget att plåta grabbens fotbollslag, en bild som ska användas i den lokala tidningen. Tanken är att vi ska fotografera utomhus vid 16:30 tiden i oktober. Vädret ser ut att bli molnigt (inte ovanligt denna årstiden).

Några frågor som jag gärna skulle vilja ha er synpunkter på

1) Grabbarna är 13 år gamla och ca 20-22 st och 3-4 ledare. Hur skulle ni ställa upp dem? 2 eller 3 rader? Jag tänker mig 3 rader.

2) Placering på fotbollsplanen? Jag tänker mig mitt på planen för att undvika mål och ev läktare.

3) Kommer att fota med en Canon 7D, och har några olika objektiv att välja mellan. 28-70 2.8 Tamron eller 30 mm 1.4 Sigma eller 70-200 4 Canon. Vilket tror ni kommer att vara det bästa objektivet? Spontant tänker jag Tamron för att få till bakgrundsoskärpan alternativt 70-200 4 Canon.

4) Skulle det vara en fördel att använda blixt för att lätta upp bilden lite? Har en Speedlight 430Ex, men tänker att det kanske inte är till någon fördel utomhus och att avståndet kanske är för långt?

5) Stativ ska självklart användas

Tacksam om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter :)

Stort tack på förhand

Magnus
 
1: tre rader, jag brukade placera alla korta stående på pallar på bakre raden, dom långa sittande
2: ta så du har nån skogsdunge eller liknade bakom blir fint då..
3: jag hade under två säsonger ett 70-200 och ofta 135-200mm tycker det komprimerar laget fint...

blixt e bra, om du har den fjärrstyrd på stativ lite vid sidan om
Tänk på att inte ha för stor bländare, så alla blir skarpa
Typ så kanske
 
1: tre rader, jag brukade placera alla korta stående på pallar på bakre raden, dom långa sittande
2: ta så du har nån skogsdunge eller liknade bakom blir fint då..
3: jag hade under två säsonger ett 70-200 och ofta 135-200mm tycker det komprimerar laget fint...

blixt e bra, om du har den fjärrstyrd på stativ lite vid sidan om
Tänk på att inte ha för stor bländare, så alla blir skarpa
Typ så kanske

Tack för tipsen, se om jag hittar någon bra skogsdunge!
 
ANNONS