Annons

Ladda Canon utan vägguttag

Produkter
(logga in för att koppla)

mossboll

Medlem
Jag har googlat runt lite utan att egentligen hitta något svar på detta... Har sett att nyare Canonmodeller går att ladda med usb-c och en tillräckligt kraftig powerbank i de fall man inte har tillgång till ett vägguttag tillräckligt länge för att ladda batteriet (säg fjällvandring/glömt laddaren hemma/etc etc). Finns det någon lösning för oss med lite äldre modeller också eller är det ladda upp med extra batterier som gäller? (Alt. köpa en ny kamera? 🤭)
 
Till mina kameror har jag köpt en laddare som man matar via USB. Därmed kan den kopplas in i passande uttag i en dator eller en stor powerbank.

Vad gäller powerbank så byggde jag mig en egen: två stycken 12-voltsbatterier från Clas O, en solcellsregulator (så jag kan ladda med solcellspanelen från Biltema), några kontakter och lite sladd så kan jag ladda mina kamerabatterier flera gånger om utan problem.
 
ISDT gör normalt väldigt kompetenta och avancerade laddare för RC etc.
Men de har också enklare hushålls- och hobbyladdare.

Deras ISDT LP2 Air laddar ett antal olika Canon-celler och är relativt billig.
Drygt 20€ från amazon.

 
Den här kan ju vara ett alternativ. Lite stor och bylsig dock
Ganska dyr lösning dessutom om man inte redan är inne i Ryobys ekosystem, för man behöver köpa ett batteri och laddare också om man inte har det redan.
 
Senast ändrad:
Jag har googlat runt lite utan att egentligen hitta något svar på detta... Har sett att nyare Canonmodeller går att ladda med usb-c och en tillräckligt kraftig powerbank i de fall man inte har tillgång till ett vägguttag tillräckligt länge för att ladda batteriet (säg fjällvandring/glömt laddaren hemma/etc etc). Finns det någon lösning för oss med lite äldre modeller också eller är det ladda upp med extra batterier som gäller? (Alt. köpa en ny kamera? 🤭)

Det är lite svårt att veta vad behovet ärmen generellt finns det flera lösningar:

1- batterigrepp
går att stoppa två batterier, eller använda sig av AA-batterier (både alkaliskt eller laddningsbar). Man kommer ganska långt med två batterier och 4/8 AA batterier
1694104296547.png

2- dumi-batterier
Dvs en plasthölje som liknar din Canon-batteri med en kabel. Kablen kopplar du till en Power-bank eller USB-kontakt.
1694104477701.png
Det finns andra varianter där strömkällan är vägguttag, någon annan batteri eller cigarettändare i bilen

jag har sett en "hemmabygge" där man använder sig av en "dumibatteri" och en powerbank klistrad på en blixtkontakt. Kolla gärna länken som han beskriver hur han löste problemet:
Increase Your DSLR Camera Battery Life To 9 Hours!
 
Min R3 går att ladda via USB-uttaget. Men laddaren måste ha PD-profil, något ingen som jag har än är utrustad med.
Utan PD-profilen blir det inget laddat.
 
Jag skaffade både Powerbank och laddare som klarar PD140W, det visade sig då att inte alla USB-C-kablar klarar så mycket. Så jag fick även köpa lite nya kablar.

Fördelen med PD är dock att det är aktiv kommunikation mellan den som ger och tar energi och dom enas sedan om något som fungerar för bägge.

En PD-laddare eller en PD-Powerbank är i nuläget inte jättedyra. PD är dock alltid bundet till ett Watt-tal. Det kan vara så att din kamera kräver minst 65W för att kunna ladda och dom billigaste PD-källorna klarar bara 20W. Så det är lite en djungel som man måste ta sig igenom.

Min platta laddar inte när den är på om källan ger mindre än PD65W och den verkar heller inte klara mer än PD100W.

Min kamera laddar bara när kameran är avstängd oavsett.
 
Finns det någon lösning för oss med lite äldre modeller också eller är det ladda upp med extra batterier som gäller? (Alt. köpa en ny kamera? 🤭)
Som flera redan svarat är den enkla lösningen att skaffa en usb-laddare för batterierna. Jag har sedan många år en modell som jag köpte för någon hundralapp på eBay. Den har fungerat fullt tillfredsställande, både ansluten till 12-voltsuttag i bil och till powerbank.
 
Den här kan ju vara ett alternativ. Lite stor och bylsig dock
Ganska dyr lösning dessutom om man inte redan är inne i Ryobys ekosystem, för man behöver köpa ett batteri och laddare också om man inte har det redan.
HUr skall du mata den under en fjällvandring?
 
HUr skall du mata den under en fjällvandring?
Framförallt är det fullständigt meningslöst att använda en spänningsomvandlare när man har 12V likström och ska ladda något som klarar sig mer än väl med 12V likström.

Man behöver inte krångla till det, den här gör jobbet:

 
Intressant att Smallrig försöker undvika att ha någonting som visar att det är ett kinesiskt bolag på sin websida smallrig.com/about …
 
HUr skall du mata den under en fjällvandring?
Den går att ladda via en usb-kontakt, och man kan ansluta en solpanel i det uttaget. (tillbehör, ingår ej)
Men det blir ganska tungt och otympligt, batteriet väger en del, och enligt en användarrecension verkar den ha svårt med reaktiva laster och en hel del switchade laddningsadaptrar, så det finns en risk att den inte fungerar med en vanlig Canon-laddare. Möjligen kan den vara ett alternativ om man har med sig fler mindre el-apparater som kräver 220V, men det finns säkert många bättre lösningar. Det är förvisso en onödig omväg att gå från 18V som Ryobi-bateriet ger till 230V och därifrån till Canon-batteriet via ordinarie Canon-laddare, speciellt om man ska ladda den med en powerbank som ger 5V eller 12V. Om inte annat så lär det bli en del förluster på vägen. Jag vill minnas att Ryobi även har ett litet tillbehör som bara har två USB-uttag, men då måste man fortfarande lösa problemet med laddningen av Ryobi-batteriet.
 
Den går att ladda via en usb-kontakt, och man kan ansluta en solpanel i det uttaget. (tillbehör, ingår ej)
Men det blir ganska tungt och otympligt, batteriet väger en del, och enligt en användarrecension verkar den ha svårt med reaktiva laster och en hel del switchade laddningsadaptrar, så det finns en risk att den inte fungerar med en vanlig Canon-laddare. Möjligen kan den vara ett alternativ om man har med sig fler mindre el-apparater som kräver 220V, men det finns säkert många bättre lösningar. Det är förvisso en onödig omväg att gå från 18V som Ryobi-bateriet ger till 230V och därifrån till Canon-batteriet via ordinarie Canon-laddare, speciellt om man ska ladda den med en powerbank som ger 5V eller 12V. Om inte annat så lär det bli en del förluster på vägen. Jag vill minnas att Ryobi även har ett litet tillbehör som bara har två USB-uttag, men då måste man fortfarande lösa problemet med laddningen av Ryobi-batteriet.

Håller med Dan,

Att använda en omvandlare från batteriet (18 v DC till AC 180-220 v ) och sedan ladda det via Canon Adapter är ingen bra lösning. Att omvandla till AC innebär att man vänder på "polerna" för att likna en vanlig växelström. Viss elektronik kan vara känsliga mot denna omväxlingen. Jag vet inte Vad Canon rekommenderar för sina laddare.

I omväxlaren (Rayobi) en del av energin från batteriet omvandlas till värme som måste kylas ner. Därför kan en sådan lösning INTE vara så energieffektiv. Däremot om man använder sig av de två befintliga USB-C kontakten som är inbyggd i Rayobi då lösningen bli mer lik en powerbank som använder Rayobi batteriet och har en spänningsregulatorn som omvandlar till USB-C batterinivå.
 
Intressant att Smallrig försöker undvika att ha någonting som visar att det är ett kinesiskt bolag på sin websida smallrig.com/about …

Det har man nog aldrig varit ovilliga att berätta. Och inte är det direkt okänt heller inom filmvärlden. Men de är inte ensamma om att inte skriva ut det stort och tydligt mitt på sidan. Det är väldigt många som inte går det - oberoende nationalitet.

Det står lite överallt att de är baserade i Hong Kong tycker jag. Även när man beställer framgår det varifrån man skickar eller utgår ifrån.

Även när man beställer
 
ANNONS