Annons

Lämpligt pris beg 300 L IS USM/4,0?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bestämt mig för att röja lite bland mina objektiv, eftersom jag ämnar köpa Canons 100-500 mm, och jag har inte plats eller användning för hur många teleobjektiv som helst.
Min tanke var att byta in dem hos Scandinavian Photo, men de kräver numera kvitto och jag har inte kvitton äldre än 10 år kvar! Ursprungskartongerna hjälpte inte alls. Därför måste jag försöka sälja dem privat, och är lite ställd.
Förutom 300/4,0 så ville jag sälja Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM och min Canon x2 telekonverter som inte är speciellt användbar till mitt Canon 100-400 II (som jag INTE vill sälja). Tyvärr måste jag försöka få in lite pengar på den här optiken för att minska utgiften för inköpet av 100-500 (som ska få sitta på den nyinköpta Canon R6) eftersom jag gått i pension och måste vända på slantarna.
Är det någon som har pejl på vad som är rimligt att begära för dessa prylar?
Skicket är gott, butiken var väldigt positiva till inbytet ända tills kvittobristen uppdagades. Jag har visserligen köpt prylarna där, men före 2012, längre bakåt än så räcker inte deras datoriserade system.
 
300:an beroende på skick. Ser att rajala säljer ett begagnat för runt 8000:-
Jag har sålt via Tradera. Har fått väldigt bra betalt för det jag sålt där.
 
300:an beroende på skick. Ser att rajala säljer ett begagnat för runt 8000:-
Jag har sålt via Tradera. Har fått väldigt bra betalt för det jag sålt där.
Tack för tipset. Får se hur det går... tänkte till ordentligt, dök in i ett skåp med div papper och hittade faktiskt kvittona åtminstone på objektiven. Inte på x2-konvertern, dock. Så nu har jag vad som behövs att göra inbyte, om jag föredrar det framför Tradera/Blocket/här.
 
Tack för tipset. Får se hur det går... tänkte till ordentligt, dök in i ett skåp med div papper och hittade faktiskt kvittona åtminstone på objektiven. Inte på x2-konvertern, dock. Så nu har jag vad som behövs att göra inbyte, om jag föredrar det framför Tradera/Blocket/här.

jag förstår att det känns bättre att göra ett inbyte men jag vill tro att du kan få några tusen extra om du säljer privat, butiken som tar inbytet vill ju kunna sälja utan att det blir en förlust för dem. Nackdelen med att sälja privat är att det kan dra ut på tiden.

En sökning på Tradera ger ca 8500kr för 70-300:an och ca 6500kr för 300:an.

Hoppas du blir nöjd i slutändan oavsett hur du gör och att nya teleobjektivet blir bra!
 
Min erfarenhet är att man får ca 75% av blocket priset på Scandinavian photo. Det är ju dock väldigt mycket enklare att sälja där men har man ont om pengar så skulle jag rekommendera blocket eller fotosidan.se köp&sälj.

Jag kan ju lägga till att jag har RF100-500. Du har något att se fram emot. Jag är jättenöjd med det.
 
jag förstår att det känns bättre att göra ett inbyte men jag vill tro att du kan få några tusen extra om du säljer privat, butiken som tar inbytet vill ju kunna sälja utan att det blir en förlust för dem. Nackdelen med att sälja privat är att det kan dra ut på tiden.

En sökning på Tradera ger ca 8500kr för 70-300:an och ca 6500kr för 300:an.

Hoppas du blir nöjd i slutändan oavsett hur du gör och att nya teleobjektivet blir bra!
Hej och tack för gensvaret! Jag har bestämt mig för att göra ett nytt försök hos Scandinavian Photo, nu när det borde vara problemfritt för dem att ta in grejerna. Såklart att inbytet ger lägre summa, de måste ju göra vinst åxå, men jag känner att det är "säkrare". Dessutom är jag lat/otålig och vill få det gjort pronto ;-)
 
Min erfarenhet är att man får ca 75% av blocket priset på Scandinavian photo. Det är ju dock väldigt mycket enklare att sälja där men har man ont om pengar så skulle jag rekommendera blocket eller fotosidan.se köp&sälj.

Jag kan ju lägga till att jag har RF100-500. Du har något att se fram emot. Jag är jättenöjd med det.
Oh, jag vet "allt" om RF 100-500, det är bl a därför jag knappt kan tåla mig! Eftersom kvittona är upphittade så föredrar jag inbytesvarianten, har tidigare goda erfarenheter med Scandinavian Photo i det avseendet. Såklart de ska ha sin vinstmarginal! Är på väg ner till Stockholm om två timmar, hoppas allt går smärtfritt den här gången :) Tack för ditt engagemang (håll tummarna för mig)!
 
Du ska förstås också betänka att om Scandinavian ger ungefär 75% av normala "Blocketpriser", så kan du ju själv lägga ut den på Blocket (eller motsvarande) till 85% av normalt "Blocketpris". Det snabbar förstås på försäljningen där, samtidigt som det minskar på förlusten som du annars gör genom att göra ett inbyte.
 
Priset på 70-300 kan stämma om det är L-varianten, annars är det betydligt lägre, kanske 2-3000.
Precis min tanke, jag tyckte priset var alltför högt. Nej, det är inte L-optiken (vitt) utan den svarta budgetvarianten. Nypris strax över 4000. De tog inte in det, pga en liten repa på linsen. Stör inte vid fotografering, men eftersom affären erbjuder 6 månaders garanti på begagnat, så ville dom inte ta det steget. Så, det fick jag ta med mig hem igen. Antar att jag kan försöka lägga ut det till försäljning för en spottstyver, eller åxå får det fortsätta följa med i fotoryggan som backup (ifall olyckan slår till).
Jag vill iallafall tacka alla som svarat på mitt nödrop. I slutänden så "slumpade" jag bort 300/4,0 och x2-konvertern idag, i utbyte för ett billigare inköpspris på RF 100-500-optiken. Det är priset jag får betala för att vara otålig och dessutom okunnig om hur iallsin dar man bär sig åt för att sälja något på Blocket/Tradera/här... Jag har ju 70-300-zoomen kvar att öva mej med, ifall andan faller på ;-)
 
ANNONS