Annons

Kunniga, se hit! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosnian

Medlem
Hejsan fotografer!

Vill börja med att säga att jag är ny på denna fantastiska sida och jag uppskattar verkligen alla foton ni lägger ut! Finns oerhört många grymma fotografer här!

Jag har alltid varit intresserad av att fota oavsett typ av kamera! Jag började med en dålig mobilkamera, uppgraderade till en Casio Exilim EX-S10 men kände att jag behövde köpa en systemkamera så jag köpte en Canon EOS 550D och nu fotar jag som aldrig förr!

Detta är en ganska ny värld för mig och jag läser och testar mig fram nästan hela tiden för att bli en bättre fotograf. Från början var jag strikt emot att efterbehandla bilder eftersom jag upplevde det som manipulation av verkligheten men ändrade uppfattningen efter en händelse.

Ska komma till saken. För några år sedan så fotade jag lite med min gamla Casio Exilim i en färgrik park (Tyskland). När jag kom hem och la över bilderna på datorn så insåg jag att det jag såg i kameran var inte alls det jag upplevde i verkligheten och det var ännu värre i datorn. Den livliga gröna färgen jag såg fastnade inte alls på bild.

Så jag provade på Lightroom. Jag testade att skärpa bilden och höja lite på färgtoningen och jag fick nästan fram det jag upplevde i parken.Nu är jag kär i Lightroom samtidigt som jag ändrat lite på min uppfattning! Dock så är jag fortfarande emot bildmanipulation eftersom jag strävar efter att ta så realistiska bilder som möjligt.

Jag kommer att ladda upp både före och efter bilden så ni kan se skillnaden. Jag skulle vilja be er att ladda upp ER efterbehandling av min före bild. Jag vill jämföra och se ifall jag är på rätt spår. Hade även varit intressant att se hur ni kunniga hade gjort för att förbättra före bilden. Tyvärr är det inte en RAW-fil utan en JPEG bild som är ca 3 mb men försök så gott ni kan!

Jag är även väldigt tacksam för kritik...Vad har jag gjort för fel? Kan jag ändra på något så att bilden blir ännu bättre? Förklara gärna :)

Om jag har placerat inlägget i fel forum så ber jag om ursäkt.

Före:
http://img233.imageshack.us/i/cimg2101m.jpg/
cimg2101m.jpg


Efter:
http://img716.imageshack.us/i/cimg210122.jpg/
cimg210122.jpg
 
Senast ändrad:
Problemet med bilden är den innehåller ganska högt brus, vilket inte är konstigt då Casion brusar mycket vid ISO 400. Det gör att bilden innehåller en massa skräpinformation. Det går att ta bort en del av bruset till kostnad av detaljer. Jag har gjort en liten test med en agressiv brusreducering och sedan manipulerat bilden i Photoengine. Det manipulerade orginalet hittar du här:

Forest
 

Bilagor

  • cimg2101m_filtered-HDR.jpg
    cimg2101m_filtered-HDR.jpg
    32.3 KB · Visningar: 377
Tack för ditt bidrag!

Jag jämförde med min bild och man kan se klart & tydligt att din bild är skarpare. Du har fått fram den gröna färgen betydligt mer medan min bild är gulaktig. I've got a long way to go!!

Verkligen synd att jag inte hade systemkamera vid den tidpunkten så att jag kunde fota i RAW format. Bilden hade kunnat bli mycket fräsch. Parken var helt underbar.
 
En snabbfix av enklare slag.
Tyvärr har jag där jag sitter nu inte möjlighet att lägga upp bilden i full upplösning.
Det jag har gjort är att justera grönt/magenta åt det gröna hållet och leka med kontrasten i den kanalen.
Sen Lite Gaussian blur och en smula uppskärpning på det för att "skaka av sig bruset".
Jag provade mer uppskärpt men då såg den hemsk ut, den gjorde sig bättre som lite softare.
 

Bilagor

  • cimg2101manipulated_400px.jpg
    cimg2101manipulated_400px.jpg
    27.8 KB · Visningar: 339
Hejsan fotografer!

Vill börja med att säga att jag är ny på denna fantastiska sida och jag uppskattar verkligen alla foton ni lägger ut! Finns oerhört många grymma fotografer här!

Jag har alltid varit intresserad av att fota oavsett typ av kamera! Jag började med en dålig mobilkamera, uppgraderade till en Casio Exilim EX-S10 men kände att jag behövde köpa en systemkamera så jag köpte en Canon EOS 550D och nu fotar jag som aldrig förr!

Detta är en ganska ny värld för mig och jag läser och testar mig fram nästan hela tiden för att bli en bättre fotograf. Från början var jag strikt emot att efterbehandla bilder eftersom jag upplevde det som manipulation av verkligheten men ändrade uppfattningen efter en händelse.

Ska komma till saken. För några år sedan så fotade jag lite med min gamla Casio Exilim i en färgrik park (Tyskland). När jag kom hem och la över bilderna på datorn så insåg jag att det jag såg i kameran var inte alls det jag upplevde i verkligheten och det var ännu värre i datorn. Den livliga gröna färgen jag såg fastnade inte alls på bild.

Så jag provade på Lightroom. Jag testade att skärpa bilden och höja lite på färgtoningen och jag fick nästan fram det jag upplevde i parken.Nu är jag kär i Lightroom samtidigt som jag ändrat lite på min uppfattning! Dock så är jag fortfarande emot bildmanipulation eftersom jag strävar efter att ta så realistiska bilder som möjligt.

Jag kommer att ladda upp både före och efter bilden så ni kan se skillnaden. Jag skulle vilja be er att ladda upp ER efterbehandling av min före bild. Jag vill jämföra och se ifall jag är på rätt spår. Hade även varit intressant att se hur ni kunniga hade gjort för att förbättra före bilden. Tyvärr är det inte en RAW-fil utan en JPEG bild som är ca 3 mb men försök så gott ni kan!

Jag är även väldigt tacksam för kritik...Vad har jag gjort för fel? Kan jag ändra på något så att bilden blir ännu bättre? Förklara gärna :)

Om jag har placerat inlägget i fel forum så ber jag om ursäkt.

Före:
http://img233.imageshack.us/i/cimg2101m.jpg/
cimg2101m.jpg


Efter:
http://img716.imageshack.us/i/cimg210122.jpg/
cimg210122.jpg

Tja, så här kanske?
 

Bilagor

  • cimg2101m.jpg
    cimg2101m.jpg
    19.6 KB · Visningar: 326
Jag tycker att din "före"-bild är trevligare än din "efter"-bild! Färgmättnaden blev för brutal för min smak och ser inte verklig ut. Men det kan ju egentligen bara du bedöma, som var där.

Per.
 
Öva på ditt färgseende (ja, det går att göra!) när du är ute i verkligheten. Den största hemligheten med efterbehandling är egentligen att kunna plocka fram en verklig minnesbild av hur det egentligen såg ut.

I den här bilden har det hänt ett par saker - dels har kameran hittat på nåt konstigt med alla mörkare toner (som ser alldeles gröna ut) och sedan har vi diverse problem med brus, överstrålning, osv osv. Saker som är ganska vanliga i en kompakt.

-Det gröna är alldeles för blågrönt, och alldeles för starkt i färg
-De bruna stammarna på träden är också illgröna, vilket inte ser speciellt naturligt ut
-Väldigt mycket i bilder slår över mot helvitt, eftersom ljuset är så olika starkt i olika delar. De flesta kompakter hanterar inte detta speciellt snyggt....

Skulle jag räddat den här bilden hade jag gjort så här ungefär:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/zYfWi2n_SHqIANl7jqUIMyA4SyaRqpnHPzrSLlqWG9I?feat=directlink

tumnagel:
 

Bilagor

  • rework_small.jpg
    rework_small.jpg
    96.1 KB · Visningar: 250
Jag tycker att din "före"-bild är trevligare än din "efter"-bild! Färgmättnaden blev för brutal för min smak och ser inte verklig ut. Men det kan ju egentligen bara du bedöma, som var där.

Per.

Jag tycker också att min efter bild är lite för mycket. Jag är ingen höjdare på Lightroom men försöker så gott jag kan. Det jag såg i verkligheten var x5 gånger bättre än det som fastnade på bild. Det var underbara färger färger, speciellt med solen som försökte tränga sig fram genom bladen :)
 
Ofta har man en kontroll som kallar "kontrast" - jag vet inte hur det är med kameran du använt, men det finns i de allra flesta kameror. Välidgt mycket av problemen som sysn i den här bilden hade löst sig själva om du hade sänkt kontrasten i kameran så mycket det bara går innan du tar bilden.

Solljusbilder med stora skuggpartier är jobbigt för kameran, hur dyr eller bra den än är.
 
Öva på ditt färgseende (ja, det går att göra!) när du är ute i verkligheten. Den största hemligheten med efterbehandling är egentligen att kunna plocka fram en verklig minnesbild av hur det egentligen såg ut.

I den här bilden har det hänt ett par saker - dels har kameran hittat på nåt konstigt med alla mörkare toner (som ser alldeles gröna ut) och sedan har vi diverse problem med brus, överstrålning, osv osv. Saker som är ganska vanliga i en kompakt.

-Det gröna är alldeles för blågrönt, och alldeles för starkt i färg
-De bruna stammarna på träden är också illgröna, vilket inte ser speciellt naturligt ut
-Väldigt mycket i bilder slår över mot helvitt, eftersom ljuset är så olika starkt i olika delar. De flesta kompakter hanterar inte detta speciellt snyggt....

Skulle jag räddat den här bilden hade jag gjort så här ungefär:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/zYfWi2n_SHqIANl7jqUIMyA4SyaRqpnHPzrSLlqWG9I?feat=directlink

tumnagel:

Jag gillar att din bild blev klarare men bladen har tappat sin färg. När jag stod där så var bladen RIKTIGT gröna, speciellt när solen lyste upp så starkt. Jag försökte återskapa färgen i min efter bild men tyvärr som du säger så blev stammarna också gröna.

Jag var på rätt plats vid rätt tillfälle med fel utrustning helt enkelt....:(
 
Intressant är ju förutsättningarna mellan de olika skärmarna bilderna efterbehandlas på. Skriv ut en variant också så har du något att jämföra med hemma.
 
Ofta har man en kontroll som kallar "kontrast" - jag vet inte hur det är med kameran du använt, men det finns i de allra flesta kameror. Välidgt mycket av problemen som sysn i den här bilden hade löst sig själva om du hade sänkt kontrasten i kameran så mycket det bara går innan du tar bilden.

Solljusbilder med stora skuggpartier är jobbigt för kameran, hur dyr eller bra den än är.

Tack för att du lärde mig något nytt. Man lär sig av sina misstag :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.