Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd UV-filter till Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

dudde66

Ny medlem
Hej Alla !

Frågan har varit uppe tidigare här på FS men jag tycker ändå inte jag har hittat svar på vilket UV filter som kan rekomenderas från proffs och glada amatörer?

Jag har precis beställt ett nytt objektiv (Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM ,Filterdiameter 77mm) som jag förhoppningsvis får i mitten utav nästa vecka.
Jag har sedan tidigare en 7D och jag tror den kommer att passa bra ihop med objektivet.

Då jag är en Amatör utan några som helst kunskaper om Foto så tänkte jag be er om råd?

Jag har hittills mest Fotat mina idrottande Barn med ett 70 - 300 men jag tänkte försöka mig på att även ta bilder inomhus nu med den nya linsen.

Nu sitter jag här och och försöker hitta det bästa UV filtret men det är en djungel därute!

Är det några som kan ge mig bra tips om ett UV Filter och kanske även ett Pol filter som jag kan införskaffa på sikt?

Av de andra trådarna jag läst så tycker en del att man ska köra helt utan filter på kameran men jag är en försiktig General som gilla både hängslen och livrem. Alltså filter på!

Tacksam för alla tips och råd!

/ Håkan
 
Jag använder aldrig filter. Har aldrig hittat något skäl om man inte konstfotograferar. Som linsskydd använder jag alltid motljusskydd.
 
Bra filter är dyra, så illa är det ;-)

B+W är riktigt bra, klassen över allt annat jag har testat. Det bästa med dem är att de har en mycket blank yta som är lätt att hålla ren, billigare filter har inte så blank och smutsavstötande yta. Optiskt sett vet jag inte om skillnaden är gigantisk, men blir det billigare filtret smutsigare kommer det kanske att påverka bilderna. Hoya och andra bättre märken är också bra och mycket billigare, men kommer inte riktigt upp i samma klass tycker jag.

Jag har både UV och polfilter från B+W.
 
Köp en billig 18-55 för att ha de gånger du inte bryr dig om bästa resultatet och inte vill riskera något, de kostar ju lika mycket som ett 77 mm-filter fast du slipper alla problem som filter ger. Vanliga svarta linslock tycker jag ger gott skydd, tycker filter nöter så mycket på filtergängen om man ska skruva av och på dem hela tiden, lätt att gänga snett på 77 mm.
 
Har du inget motljusskydd MÅSTE du köpa det först. Jag har ett Canon-original till salu om du är intresserad. Motljusskyddet skyddar objektivets främre delar från stötar och smällar på ett mycket bättre sätt än ett filter. Dessutom skärmar skyddet av typ motljus som inte tillför något. Ett måste.

Sedan är min rekommendation att totalt skippa UV-filter, om du inte har för avsikt att plåta i extremt dammiga och skitiga miljöer typ Sahara, billackeringsfirma, cementindustri.

Om du ändå vill köpa filter, satsa på Hoya HMC UV(0). Det kan även heta Super eller Pro1 vilket också är bra. Men inte UV(C) som är en billigare kvalitet. Jag har säkert ett 77mm topp-klass Hoya till salu om du mot förmodan är intresserad.
 
Bra filter är dyra, så illa är det ;-)

B+W är riktigt bra, klassen över allt annat jag har testat. Det bästa med dem är att de har en mycket blank yta som är lätt att hålla ren, billigare filter har inte så blank och smutsavstötande yta. Optiskt sett vet jag inte om skillnaden är gigantisk, men blir det billigare filtret smutsigare kommer det kanske att påverka bilderna. Hoya och andra bättre märken är också bra och mycket billigare, men kommer inte riktigt upp i samma klass tycker jag.

Jag har både UV och polfilter från B+W.

Hoyas filter som heter HD är minst lika tåligt (avseende beläggnings slitstyrka och tvättbarhet). Ligger fortfarande ett par hundringar under B+W. Alltså ett mer kostnadseffektivt val.

http://www.dustinhome.se/hoya-filter-uv(0)-hd-77mm/product/5010153881?intcmp=searchProvider_dacsa

UV-skyddsmässigt (reflexer och annat bildförstörande etc.) brukar väl Hoyas bästa filter få bättre omdömen än B+W...? Men ett objektiv utan filter vinner alltid matchen.

Och jag har också väskan full av Hoya och B+W filter som jag aldrig använder.
 
UV-skyddsmässigt (reflexer och annat bildförstörande etc.) brukar väl Hoyas bästa filter få bättre omdömen än B+W...?
Nja, det finns ett polskt filtertest som brukar komma upp i de här diskussionerna och där är B+W bättre än något annat om man bortser från uv-filtreringen (som ju är ointressant på en dslr). Dvs B+W är de filter som påverkar bilden minst.
 
Nja, det finns ett polskt filtertest som brukar komma upp i de här diskussionerna och där är B+W bättre än något annat om man bortser från uv-filtreringen (som ju är ointressant på en dslr). Dvs B+W är de filter som påverkar bilden minst.

Förmodar att det är detta test du syftar på: http://www.lenstip.com/113.4-article-UV_filters_test_Description_of_the_results_and_summary.html

Sedan finns denna test: http://www.kamerabild.se/polopoly_fs/ladda-ner-testet-som-pdf-7.113514.html!/filtertest.pdf
 
Precis. Om man räknar bort uv-egenskaperna (som ju är ointressanta) och priset så får B+W MRC 28 poäng, B+W MRC Slim 27 poäng. Närmast därefter kommer Hama HTMC (26,5), Hoya HMC (26) och Hoya Pro1 (26).

Då kan man dessutom tänka på att testet bara handlar om optiska egenskaper. Själv har jag både B+W MRC och Hoya HMC -- de förstnämnda är mycket enklare att hålla rena, vilket inte är en ointressant egenskap. Är inte filtret rent spelar det kanske inte så stor roll hur bra de optiska egenskaperna är.
 
Tack alla för hjälpen!

Det slutade med att jag åkte till Scandinavian Photo och köpte det" Bästa de hade" nämligen B+W MRC Nano.

/ Håkan
 
Grattis! 17-55 är det bästa du kan ha på 1,6x crop kamerahus! Och bra val av filter =) sen är det bara gå ut och ta bilder.
 
Grattis! 17-55 är det bästa du kan ha på 1,6x crop kamerahus! Och bra val av filter =) sen är det bara gå ut och ta bilder.

Känns bra att höra!


Jag är en fullkomlig nybörjare som hoppas kunna lära mig lite.
Därför så man är alltid lite orolig vid nya investeringar.

Har tagit några bilder här i kväll med nya objektivet och visst känns det bra!

/ Håkan
 
Lönt att ha ett filter på 17-55 när den suger i sig damm på insidan...Skulle behöva en ordentlig vårstädning utav min.
 
Mitt tips är att ha på ett filter. Så kan du genomföra rengöring då och då. Ta bort filtret och rengör med blåsbälg därefter tar du microfiber duk. Glöm inte att rengöra filtret också :) Jag har varit i väldigt dammiga miljö med 17-55mm utan problem!

Det påverkar inte bildkvalitet heller, det krävs väldigt mycket damm för att det ska påverka bildkvalitet så du behöver inte vara orolig och så är det bara att gå ut med 17-55 för att fota :)
 
Jag måste ha köpt ett värdelöst filter ett Hoya Hmc. Det går inte att fota julbelysning för då blir det små ljusa prickar lite utspritt.

Så vad är syftet med UV-filter om det ska göra kameran funktionsnedsatt att smått starkt ljus blir massa avspeglingar?
 
Jag måste ha köpt ett värdelöst filter ett Hoya Hmc. Det går inte att fota julbelysning för då blir det små ljusa prickar lite utspritt.

Så vad är syftet med UV-filter om det ska göra kameran funktionsnedsatt att smått starkt ljus blir massa avspeglingar?
Syftet är att få köpare att just slänga ut mer pengar. Nyttan jag ser är när man riskerar få skit på frontlinsen och hellre låter en annan glasbit ta smällen, t.ex. saltvatten eller sand och lera.
 
Jag måste ha köpt ett värdelöst filter ett Hoya Hmc. Det går inte att fota julbelysning för då blir det små ljusa prickar lite utspritt.

Så vad är syftet med UV-filter om det ska göra kameran funktionsnedsatt att smått starkt ljus blir massa avspeglingar?

Sannolikt behöver du göra rent filtret. Jag har noterat på mina Hoya-filter att det blir en beläggning på filtret efter ett tag. Den beläggningen måste putsas bort. Har inte noterat samma problem med B+W så det är det enda jag köper numera
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.