Annons

Köpråd kamera för att uppgradera fr att filma med en smartphone

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej!
Jag filmar korta intervjuer på mässor och en del pressträffar. Jag använder idag min iPhone 13 med Rode Wireless GO och det fungerar bra :)

Nu skulle jag vilja uppgradera kameran för att få lite bättre bild. Eftersom att jag gör allt själv så använder jag selfiekameran på telefonen.
De kameror jag har tittat på är Sony ZV1 mk2 och DJI Osmo pocket 3…

Har ni några andra tips :)?
det viktiga är en uppgradering när det gäller bildkvalitet och att autofokus är bra.
Sen eftersom att jag håller i kameran medans jag pratar med personerna så får den inte vara för stor eller tung heller 🙏🏽!

tips mottages tacksamt 🙏🏽!
 

Falumas

Aktiv medlem
Ny iFåne och använd den andra kameran. Skall du göra allt själv, så är telefonen inte dålig. Så får du köpa en sådan där pinne som folk som vägrar läsglasögon sätter mellan handen och telefonen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Man får ganska mycket vlogg-kamera + tillbehör för samma pris som en ny iphone. En väg att gå är att gå in i ett system där du kan använda objektiven till andra kameror också. En Canon eos R50 + rf-s 10-20 ger dig bra med vidvinkel för vloggning även med max elektronisk bildstab (som ju stjäler en del bildvinkel). ca 500 gram väger kamera + objektivet. Jag tittade också på de två kamerorna du nämnde men valde denna eftersom jag har fler objektiv och annan utrustning som passar och viktskillnaden är ändå bara något hekto. Priset för kombon ligger dock på 11-12 lax (11500 kr förra veckan) vilket är dyrare än vloggkamerorna som nämns.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag använder ZV-1 en hel del, och den är inte alls tokig. Jag tror du skulle bli nöjd för det syfte du beskriver.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att ett litet lätt mobiltelefonstativ, eller vilket annat stativ som helst om du ska byta bort mobilen, vore en av de bästa investeringarna du kan göra om du är ute mycket på pressträffar och mässor.

Det kommer att ge dig en mycket större frihet för att hitta bra kameravinklar under intervjuer och dessutom låta dig få händerna fria så du vid behov kan skriva ned frågeställningar/stolpar till en kommande intervju.

De stativ jag sett för mobiler väger inte mycket och är lätta att ha med sig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade också hellre använt en GoPro och det utan att väga in varifrån GoPro kommer och varifrån DJI kommer ifrån.
12an hade nog varit av fördel för detta fallet, saknar GPS vilket förmodligen är ointressant här men har möjlighet att ansluta Bluetoothmicrofoner.

GoPro från version 9 har en liten frontskärm som kan visa bilden vilket kan hjälpa när man skall rikta kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Utan att själv ha testat har jag ändå lite svårt att tro att en Gopro eller Osmo skulle ge märkbart bättre kvalitet (eller vara mer lättjobbade) än en iPhone 13 (eller annan modern smartphone).
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man vill kunna se vad man filmar så tror jag att en GoPro springer cirklar runt selfiekameran på alla mobiler.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man vill kunna se vad man filmar så tror jag att en GoPro springer cirklar runt selfiekameran på alla mobiler.
Nu har jag begränsad erfarenhet av Gopro, men kan du verkligen se vad du filmar om du filmar dig själv?

Edit: Ser nu att du redan gett mig svaret i en tidigare kommentar: ”GoPro från version 9 har en liten frontskärm som kan visa bilden vilket kan hjälpa när man skall rikta kameran.”
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja från Version 9 har den en 1,4" färgskärm på framsidan. Den brukar fungera bra för att se att man har riktat kameran rätt.

Från Version 11 så ser den dessutom själv till att horisonten är horisontell, så man behöver bara grovrikta och man måste vara riktigt skakig på handen även om använder en selfiestick för att en GoPro inte skall klara att stabilisera det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
DJI tror jag var först med att ha en liten skärm på sin variant och sedan följde GoPro efter. Sedan finns det ju de där gimbalhistorierna (som Pocket-serien) med en liten kamera i änden av en pinne som går att snurra runt och ha sig med.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, men jag brukar försöka hålla antalet DJI-prylar till ett minimum. På drönarfronten har det lyckats lite dåligt, men annars bra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, men jag brukar försöka hålla antalet DJI-prylar till ett minimum. På drönarfronten har det lyckats lite dåligt, men annars bra.
Nu har jag inget från någon av dem, men jag tycker i grunden inte annorlunda. Utbudet i vissa produktkategorier ser dock ut som det gör, dvs alternativen är få eller inga.
 
ANNONS