Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa vettig fullframe

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag har fotat en del med DX formatet och är inne på min tredje Nikon. Just nu en några år gammal D7200 som jag är nöjd med för de jag gör mest, fotar sport.
Jag har en del objektiv som Sigma 150-600 Sport, Tamron 70-200 2.8OS Sigma 18-35 1.8 ART Tamron 28-75 2.8 och en del kit-zoomar.
Jag saknar dock att kunna ta bilder med riktigt kort skärpedjup.Med lite ansträngning går det bra att ta bilder med kort skärpedjup med mina grejer, men kräver en del av att man tar dem på rätt sätt. Jag har även en Panasonic G80 med bla. Olympus 25mm 1.8 och 45mm 1.7 mest för att filma.
Vilken Nikon FX skulle funka för typ porträttfoton utan att bli för dyr? Behöver inte ha världens snabbast autofocus.
Ibland skulle jag vilja kunna fota i tex en biljardhall, så där är ljuset ju inte på topp så ljuskänslighet är ju bra, men behöver ju inte slutartidet snabbare än 1/ 100 kanske där.
 
Finns flertalet som klarar porträttfoto, men vill du klara dåliga ljusförhållanden så behöver du nog ibis dvs spegellöst.

Nikon Z6 kostar inte mycket mer än z5 på e-infin, men är bättre. Vill du ha 45 mp men något sämre af/video finns z7an för ca 5000kr mer.

D780 är en kantboll (utan ibis, så troligen utesluten) men den kostar lika mycket som en z7a. Du har en dslr med expeed6 samt prestanda som z6 i live view. Fördelen är skruvfokusmotor och fmount om du vill hålla nere kostnad för objektiv.
 
Håller med Dan om Z5:an. Om du köper ett kit med FTZ adapter, kan du även använda de äldre AFS-objektiv. Obs, inte de gamla AF-objektiven som krävde skruvfokusmotor i kamerahuset. En annan fin sak med Z5, tycker jag, är att den har dubbla kortplatser för SD-kort. De är ju betydligt billigare än de nya XQD / CFexpress-korten.
 
Håller med Dan om Z5:an. Om du köper ett kit med FTZ adapter, kan du även använda de äldre AFS-objektiv. Obs, inte de gamla AF-objektiven som krävde skruvfokusmotor i kamerahuset. En annan fin sak med Z5, tycker jag, är att den har dubbla kortplatser för SD-kort. De är ju betydligt billigare än de nya XQD / CFexpress-korten.
Kan tipsa om att du kan köpa 64 gb lexar 1333x xqd för 295+frakt. Finns 1 kvar, så gäller att slå till för någon lär köpa det nu när jag postat länken.

Z5 har inte en BSI sensor till skillnad från Z6 så skulle slå ett slag till för Z6. Kan naturligtvis använda ftz adapter även på den.

 
Kan tipsa om att du kan köpa 64 gb lexar 1333x xqd för 295+frakt. Finns 1 kvar, så gäller att slå till för någon lär köpa det nu när jag postat länken.

Z5 har inte en BSI sensor till skillnad från Z6 så skulle slå ett slag till för Z6. Kan naturligtvis använda ftz adapter även på den.

Priset är ex moms, med frakt landar kortet på 587kr. billigt men lite vilseledande
 
Begagnad Nikon D4 borde fixa biljardhallen och med ditt 70-200/2.8 även porträtt. Den är ju en himla tegelsten att släpa på. Kanske bör du i så fall även ersätta dina objektiv som bara stödjer DX (t.ex din 18-35) med något som stödjer FX format
 
Med tanke på dina objektiv så hade jag satsat på nikon d750 eller d780.

Z serien är bäst med sina native optik. Du hade kunnat kombinera d750 med din nuvarande d7200.
Det är skönt med 2 kamerahus.
 
Nikon D610, D800 och D750 går att få till mycket bra pris begagnat. Även om D610 är "äldre" "entry level" så kunde man lätt tracka och fota RC-bilar (små och skitsnabba)
 
Ska du köpa nytt så har Nikon just nu rabatt på utvalda produkter (bland annat Z5,Z6). Även möjligt att det händer något på priserna under Black Week (friday).
Värt att tänka på oxå är att det finns en god chans till fler begagnade Z6, Z7 så snart Z9 kommit ut på marknaden (större utbud bruka generera ett lägre pris)
 
Z6 alla dagar i veckan före Z5.

Går inte att jämföra dessa emellan om man vill ha bakgrundsbelyst bildsensor (är betydligt bättre på höga ISO tex),display på ovansidan, bättre autofokus för ögon, röstmemo (antar Z5 inte har det), snabbare fps, bättre lågljuskänslighet af (-2 vs -3.5 fasfokus), full sensor för Z6 vid videoinspelning, Z51,7x crop, högre upplösning för LCD mm.

Med nyaste offentliga firmware för Z6 så har dess autofokus, speciellt för ögon uppdaterats rejält med 3.40 och enligt de som har både Z6 och Z6 II (eller lånat) och testat så är skillnaden knappt märkbar numera dessa kameror emellan när det gäller ögonfokus och Z6 II. Även vanlig fokus för Z6 sägs har blivit något bättre.

Z5 har oxå fått ny firmware exakt samma dag som Z6 men Z5 fick inte bättre fokus såvida man inte använder blixt. Varför Z5 inte fått det kan man spekulera om, kanske de aldrig kommer få samma prestanda som Z6 vem vet.

Många klagar på att Z6 endast har en minneskortsläsare och visst, är det av absoluta prio så går ju Z6 bort. XQD-kort har oftast oerhört bra kvalitet och risken för att minneskort skulle haverera torde vara minimal (även om den trots allt finns där).

Så är pengarna inget hinder så är Z6 det absolut bästa köpet dessa kameror emellan.
 
Jag har fotat en del med DX formatet och är inne på min tredje Nikon. Just nu en några år gammal D7200 som jag är nöjd med för de jag gör mest, fotar sport.
Jag har en del objektiv som Sigma 150-600 Sport, Tamron 70-200 2.8OS Sigma 18-35 1.8 ART Tamron 28-75 2.8 och en del kit-zoomar.
Jag saknar dock att kunna ta bilder med riktigt kort skärpedjup.Med lite ansträngning går det bra att ta bilder med kort skärpedjup med mina grejer, men kräver en del av att man tar dem på rätt sätt. Jag har även en Panasonic G80 med bla. Olympus 25mm 1.8 och 45mm 1.7 mest för att filma.
Vilken Nikon FX skulle funka för typ porträttfoton utan att bli för dyr? Behöver inte ha världens snabbast autofocus.
Ibland skulle jag vilja kunna fota i tex en biljardhall, så där är ljuset ju inte på topp så ljuskänslighet är ju bra, men behöver ju inte slutartidet snabbare än 1/ 100 kanske där.
Men det är väl så att man tar bilderna på ett särskilt sätt oavsett fx eller dx för att få kort skärpedjup (dvs stor bländaröppning). Större sensor kan visserligen göra effekten mer påtaglig. Det du behöver är främst något som hanterar höga iso i dålig belysning (biljardhallen), vilket också en större sensor kan vara bättre på.
Prova med ett f1,4 objektiv om inte skärpedjupet blir kortare.
 
Det går utmärkt bra att använda Dx-optik på D810!
Upplösningen blir då låg ca 16 Mpix. Personligen kommer jag skaffa en D850 men jag har inga DX optik utan enbart FX trots jag ägde en D300 under 13 år. I dag har jag D700 som jag köpte i början av året när min D300 slutade fungera då jag kunde återanvända vertikalgreppet och dess batterier men som skall uppdateras till D850 när jag har råd.
 
Jag håller med om att en ny Z5 eller begagnad Z6 är det vettigaste. Största motivet till att köpa nytt torde vara att få ett schysst pris på FTZ-adaptern, som jag inte ofta ser säljas begagnad.

Sigma 150-600 och 18-35 (i DX läge) lär funka med Z-kamerorna, bara att uppdatera mjukvaran. Tamron 70-200 2.8 VC är lite mer osäkert om det är Generation 1, då den inte går att uppdatera hemmavid.

Om 70-200:an inte funkar på Z är mitt förslag: sälj den och kitzoomarna, köp Nikons superfina 85mm 1.8S. Suveränt kapabelt porträttobjektiv. Tamron 70-200 2.8 VC G2 samt Sigmas samtida 70-200 2.8 ska funka till Z utan några problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.