Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imma i sökaren på min Canon R5

Produkter
(logga in för att koppla)
Förmodligen är deras uppfattning om tätningen något som skulle motsvara ungefär IP42. Vilket betyder lite lätt strilande någorlunda rakt uppifrån.

En gång har jag råkat ut för att en av mina Canonkameror slutat fungera på grund av vatten. Jag råkade ut för ett rejält åskregn på lite sydligare breddgrader (Tennessee) när jag var ute. Blev så dyngsur att jag fick åka tillbaks till hotellet för att byta kläder. Objektivet (EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM) klarade sig utan problem, men kameran (40D) fick problem med joysticken och någon knapp på baksidan.
Rättade dock till sig självt efter vistelse på hotellrummet i några timmar.
 
Är det Canons definition?
Det tror jag inte. Och även om det var det så är det en otydlig definition.
Kan man lägga kameran på ett bord i ”lätt regn i trettio minuter”?
Eller kan man vara ute på fototur i trettio minuter med kameran under jackan mellan exponeringarna?
Och hur definieras lätt regn?

Jag körde min 7D en heldag i tungt regn för många år sedan. Mot slutet av dagen slutade en av rattarna att fungera. Men den kom igång fint igen efter några dagars vila i hemmiljö. Eventuellt att det även blev imma i toppdisplayen. Minns inte säkert. Men om det blev det då mådde det också gott av några dagar i hemmets lugna vrå
 
Förmodligen är deras uppfattning om tätningen något som skulle motsvara ungefär IP42. Vilket betyder lite lätt strilande någorlunda rakt uppifrån.
Om det där är ett svar på mitt inlägg alldeles ovan ditt så kan jag meddela att Olympus OM-1 är fukt- och dammskyddad enligt IP53 och Leica SL2 enligt IP54. (Redan meddelat i inlägg #13).
 
Ah, missade att det redan skrivits en IP-klassning på den. Trodde inte det när du citerade textsnutten från manualen (tror jag det var).
 
ANNONS