Annons

Hyrbil på Island..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag ska iväg på en fotoresa i sommar är det tänkt. Norge har legat närmast till hands i mina tankar, vilket gjort att jag i princip bestämt ramarna för en sådan resa. Men Island lockar dock väldigt mycket med sin säregna natur..så därför är det inte otänkbart att det blir en resa dit istället.

För mig är det frihet att kunna utforska omgivningarna på egen hand. Därför har jag funderat på att hyra bil och själv ta mig runt ön. Så..är det någon som har tips på var man kan hyra bil billigt (eller åtminstone till rimliga priser) på Island?
 
Det verkar inte finnas någon här som har hyrt bil på Island. Är det någon som istället har åkt buss runt Island kanske?

Det lär finnas olika typer av busspass (Full-Circle, Full-Circle + Westfjords, Omnibus passport). Är detta något som ni har testat?

Det är inte det optimala sättet att resa runt på Island förstår jag. Men säkert helt klart billigare än att hyra bil i två veckor..och man får trots allt se en hel del av ön. Kämpigt att kånka på all packning jämt och ständigt..så man får väl i så fall se till att packa ultralätt. Fotoutrustning, kök, mat och ett bra regnställ räcker väl förmodligen.. :=)
 
Råkade trilla in på http://www.destination-iceland.com/ och hittade iaf en länk till hyrbilar (under links).

Flygplatsen eller vilket hotell som helst borde förresten veta, ringer man och säger att man håller på att planera så borde ett hotell veta att chansen är större att man väljer just det hotellet om de visat sig hjälpsamma vid första kontakten.

Blir säkert hur bra som helst om du kommer iväg.
 
Hög markfrigång!

Ska du hyra bil på Island och vill se mycket bör du hyra en jeep. King cab och liknande funkar också bra! Var där sommaren 2003 och vi hade hyrt en opel Astra som jag nu av egen erfarenhet vet inte är särskilt lämpad för "terrängkörning". På Ringleden som går runt Island funkar vanliga bilar, aviker du från den med en vanlig personbil är det på egen risk. Försäkringarna t.ex.gäller inte på de mindre vägarna. Det är heller inte roligt att paja ett avgassystem el liknande. Vi hyrde på Hertz, de har bilar i alla modeller, vet dock inte hur deras priser ligger i jämförelse med andra.
 
Är antagligen inte vad du tänkt dig, men jag reste runt på Island ca 10 dagar sommaren 2001 i form en geologikurs arrangerad av Naturforum. Kursen leddes av geologerna Karin och Gunnar Eriksson och många intressanta platser betades av. De tar emot vanliga icke geologistuderande resenärer också. Var mycket givande, om än kanske i lite högre tempo än vad en fotograf vill ha. Men Karin har nog förståelse eftersom hon själv är fotograf. Hur som helst kanske du kan kontakta dem och höra dig för. De har haft ärenden till Island sedan Surtsey föddes.
 
Färja!?!

Finns det ingen bilfärja så att man kan ta med sin egen bil (om man nu har nån). Har för mig att jag läste nångång att det finns ifrån Bergen i Norge men är inte helt säker på det.

Lycka till

/David
 
Det är dyrt att hyra bil på Island. Fyrhjulsdriven kostar en en förmögenhet. Att åka runt ön på vanliga riksväg 1 och en del avstickare går dock utmärkt med vanlig bil.

Man kan också ta med egen bil på färja från Norge eller Danmark vilket jag gjorde 1992. Då kan man även stanna gratis på Färöarna några dagar. Skilnaden i pris mellan flyg+hyrbil och färja är liten. Fördelen med egen bil är att man kan ta med mycket utrustning, t ex tält för att campa vilket blir mycket billigare än hotell/vandrarhem.
 
Tackar hjärtligast för era inlägg här under kvällen!

Jag inser att fyrhjulsdrivna bilar inte direkt är att tänka på med hänsyn till hyrpriserna på dessa. När det gäller förslaget om geologikursen så vore den nog intressant att delta i..men man vill inte vara uppbunden av av ett visst schema. Färja låter intressant - har tidigare själv snabbt kollat in det alternativet. Jag ska gå in på den hänvisade länken och ta mig en seriösare titt..har dock för mig att det inte var helt billigt.

Jag kommer inte bo på något hotell/vandrarhem, utan det är tält som får gälla. Då kan man välja boendeplats nästan precis var som hellst och behöver inte heller vara beroende av att leta rum (som kanske inte finns tillgängliga just när man själv behöver ett).

Vad anser du Olle (som har varit på ön) att man som naturfotograf inte får missa när man reser runt? Finns det några platser längs med huvudvägen som man bör planera in lite längre stopp vid?

Nu ska jag kolla in era länkar!

Tack igen för era inlägg. Uppskattas!
 
Färja var inte så hiskeligt dyrt ändå om man väljer det billigaste alternativet. Det lär nog bli billigare än flyg + hyrbil som du säger Olle. Det är helt klart ett alternativ. Dock kan man komma undan med drygt halva priset genom att ta flyg + busspass (där man får åka så mycket buss man vill under en viss tid). Nackdelen är förstås att man inte blir riktigt lika fri som med egen bil och att man också nästan ständigt måste bära med sig all sin packning.

Funderingarna går vidare.. :=)
 
forstheim skrev:
Vad anser du Olle (som har varit på ön) att man som naturfotograf inte får missa när man reser runt? Finns det några platser längs med huvudvägen som man bör planera in lite längre stopp vid?
Jag såg inte allt men följande är vad jag såg lite mer av.

1. Turistfällorna (men det går att göra bra bilder där också)
Thingvellir
Gysir
Gullfoss

2. Vattenfall längs vägen
Seljalandfoss (syd)
Skogafoss (syd)
Godafoss (norr)

3. Sydkusten
T ex Dyrholöy

4. Vattnajökul
Jökulsarnon
Skaftafell
Svartifoss

5. Myvatn
Sjön och vulkanområdena
 
ANNONS