Annons

Hur göra backup av X-E3 på resande fot?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Vi har blivit med en ny resekamera, en X-E3. Den tänkte vi använda som resekamera. Vad finns det för möjligheter att göra backup (och ev skicka vykortsbilder) av bilder på resan? Vi har tillgång till en surfplatta med Android som har Bluetooth och Wifi, men också en USB-C-kontakt.

Per

PS. X-E3:an är väldans trevlg, av vad vi sett hittills. På den har vi monterat en XC 15-45, vilken räcker fint som semesterglugg.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Aha! Det finns en SD-kortsläsare som går att koppla till UCB-C på en Androidplatta! Då måste saken anses löst, det är onödigt att söka tjusiga trådlösa alternativ. Tack för tipset!

Per

PS. Det finns en billig på Biltema. Jag provar en sådan först.
PPS. Vid närmare eftertanke kanske en dyrare hos Kjelle är snabbare...
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Aha! Det finns en SD-kortsläsare som går att koppla till UCB-C på en Androidplatta! Då måste saken anses löst, det är onödigt att söka tjusiga trådlösa alternativ. Tack för tipset!

Per

PS. Det finns en billig på Biltema. Jag provar en sådan först.
Jodå, mina SanDisk fungerar med iPad Pro M1 och jag testade att koppla i den ena i en Android-telefon nu och det fungerade också. Ena läsaren har dock den utökade micro-USB-kontakten i läsaren och inte USB-C, men kabeln är USB-C i den andra änden. Jag misstänker att läsaren från början levererades med USB-A-kabel och sedan ändrade de till USB-C. CFe-läsaren som är nyast konstruktion har däremot USB-C i båda ändar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Många Androidplattor har MicroSD-läsare inbyggd. Jag har själv på det viset tagit backup under resa med telefonen. Det enda är att du behöver MicroSD-kort i en micro till vanlig-sd adapter i kameran.

På det viset kan man istället koppla en extern SD-disk i USB-C-kontakten och kopiera bilderna dit.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Sd kort läsare för att lägga in bilder och ett litet 64gb usb-c för att lägga in backup. Redigera jpgs snabbt i Snapseed.
Enjoy!
XE3an är en fantastisk kamera!
Kan rekommendera XF35mm1.4 för kvällsbilder, inomhus och porträtt plus bättre skärpa, kvalité m.m när ni vill gå vidare med fotograferingen.
Mvh. Johan
 

Falumas

Aktiv medlem
Skaffa ett stort USB-c-minne. Så kan du kopiera dom från padden till usb-minnet. Jag har ett som är 512GB stort, det brukar räcka ett tag på semester då jag mest fotograferar på semestern.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Skaffa ett stort USB-c-minne. Så kan du kopiera dom från padden till usb-minnet. Jag har ett som är 512GB stort, det brukar räcka ett tag på semester då jag mest fotograferar på semestern.
Det är en bra tanke, men nu när jag provade inser jag att vi inte har så mycket minne i plattan. Vi kanske måste skicka upp filerna direkt i molnet. Ofta sitter vi bekvämt på något hotell med internetuppkoppling framåt kvällen i alla fall. Vi åker tåg mellan franska små städer på en typisk semester.

Per
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är en bra tanke, men nu när jag provade inser jag att vi inte har så mycket minne i plattan. Vi kanske måste skicka upp filerna direkt i molnet. Ofta sitter vi bekvämt på något hotell med internetuppkoppling framåt kvällen i alla fall. Vi åker tåg mellan franska små städer på en typisk semester.

Per
Har inte din platta möjlighet att sätta in ett microSD-kort. Dom finns ganska billiga upp till 256GB och utan allt för mycket pengar upp till 512GB. Det brukar vara typ en SIM-kortslucka någonstans på androidpaddor för MicroSD-kort.

Jag brukar lösa det med telefonen, antingen har jag ett 256GB-kort i telefonen och tankar med kortläsare till det kortet. Eller så kör jag med MicroSD i kameran och sätter det i telefonen och tankar till ett USB-C-minne.

Molnet är annars ingen dålig idé, Frankrike har väl inte världens sämsta Internet.
 
Senast ändrad:

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag vet inte om din platta klarar av av det, men om den har USB-OTG så bör du kunna koppla in en USB-port-delare, så du kan koppla in flera USB-prylar samtidigt. Då kan du ha både minneskortläsaren och USB-minnet inkopplade samtidigt.
 
ANNONS