Annons

Hjälp! redigera bilfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruuuud

Medlem
Hejsan! jag har redigerat lite bilfotografier jag tagit sedan en cruising. Tcyker mycket om denna bild och lekte lite med redigeringen tills jag blev nöjd. Dock vet jag inte hur jag ska göra med regskylten? Den förstör ju väldigt mycket men jag tror inte jag kan redigera bort hela skylten den kunskapen har jag inte ännu. Nån som har något förslag på hur jag kan redigera så att själva bokstäverna och siffrorna inte syns på ett bra sätt? Ska jag göra hela skylten vit eller kan man leka lite med tanken och göra nåt mönster på nått sätt som skulle se lite häftigt ut?

Tacksam för tips!


DSC01396-Edit.jpg
 

zosma

Aktiv medlem
Nu har jag inte redigerat bort registreringsskyltar men provade lite i Photoshop och la Linsoskärpa på skylten. Och där finns lite olika värden att justera.

1704879250486.png
 

Cubadust

Aktiv medlem
Hejsan! jag har redigerat lite bilfotografier jag tagit sedan en cruising. Tcyker mycket om denna bild och lekte lite med redigeringen tills jag blev nöjd. Dock vet jag inte hur jag ska göra med regskylten? Den förstör ju väldigt mycket men jag tror inte jag kan redigera bort hela skylten den kunskapen har jag inte ännu. Nån som har något förslag på hur jag kan redigera så att själva bokstäverna och siffrorna inte syns på ett bra sätt? Ska jag göra hela skylten vit eller kan man leka lite med tanken och göra nåt mönster på nått sätt som skulle se lite häftigt ut?

Tacksam för tips!


Visa bilaga 172966
Just den där skylten klonar du bort på ett par sekunder i Lightroom eller Photoshop. Du behöver inte alltför djupgående kunskaper för det. xcqafnia.png
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som betraktare tycker jag att blurrad skylt stör bilden.
Exemplen med helt borttagen eller med omkastade tecken är bäst (åsikt).

Men varför behöver ni göra detta egentligen?
 

Ventures

Aktiv medlem
Som betraktare tycker jag att blurrad skylt stör bilden.
Exemplen med helt borttagen eller med omkastade tecken är bäst (åsikt).

Men varför behöver ni göra detta egentligen?
För att jag kan.
Nej i vissa fall vill man inte sätta föraren i taskig situation, t.ex om de gör en olaglig burnout eller liknande. Eller framför en exklusiv bil som via registreringsnumret lätt kan spåras var den kan stjälas osv. (Vet en som hade två Bugatti modell jättedyr i garaget här i närheten). Men jag är förstås inte skyldig att göra detta då bilderna är tagna på allmän plats.
 

apersson850

Aktiv medlem
I stället för att plocka om tecknen kan man lägga dit egna (låt vara att teckensnittet inte blir optimalt rätt). Nummer i serien MLB 001 till MLB 999 är avsatta för reklamfotografering och liknande ändamål, så det är ingen som har dem.
 

Ruuuud

Medlem
I stället för att plocka om tecknen kan man lägga dit egna (låt vara att teckensnittet inte blir optimalt rätt). Nummer i serien MLB 001 till MLB 999 är avsatta för reklamfotografering och liknande ändamål, så det är ingen som har dem.
Tack för svar, vet du namnet på någon font som man kan ladda ner som passar bra till detta?
 

GunnarW

Aktiv medlem
... jag tror inte jag kan redigera bort hela skylten ...
TS vill ta bort skylten och det har visats i ett svar.
Att ändra reg.nr är en annan sak, som iofs kan vara aktuellt ibland men det var inte frågan här.

Ibland är det som att den som svarar inte läst TS inlägg och sen kan det spinna iväg i en annan riktning för att inte heller nästa läst...
 

Cubadust

Aktiv medlem
Får prova mig på det igen och hoppas det blir bra, har inte tålamodet för det ibland. Din redigering blev väldigt snygg! ☺
remove.jpg
Använd Remove Tool i Photoshop. Det är som en vanlig pensel och tar bokstavligen sekunder på en så där enkel yta. Samma verktyg finns i Lightroom om du vill göra det på rawfilen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
TS vill ta bort skylten och det har visats i ett svar.
Att ändra reg.nr är en annan sak, som iofs kan vara aktuellt ibland men det var inte frågan här.

Ibland är det som att den som svarar inte läst TS inlägg och sen kan det spinna iväg i en annan riktning för att inte heller nästa läst...
Ur trådsarten: "Nån som har något förslag på hur jag kan redigera så att själva bokstäverna och siffrorna inte syns på ett bra sätt?"
Så jag tycker nog att de flesta svar är helt rätt på ämnet.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Ähum! Har du läst själv? 😉
Ur trådsarten: "Nån som har något förslag på hur jag kan redigera så att själva bokstäverna och siffrorna inte syns på ett bra sätt?"
Så jag tycker nog att de flesta svar är helt rätt på ämnet.

Ähum säger jag själv
:oops:
:oops:
:oops:

tydligen läste jag inte hela och ja det var svar på båda frågorna
:roll:




Bilen blir snyggare utan en skylt, tycker jag, men det är knappast så att man blir hängd enligt GDPR om man låter originalskylten synas (i de flesta sammanhang).
Håller helt med
:)
 

apersson850

Aktiv medlem
Tack för svar, vet du namnet på någon font som man kan ladda ner som passar bra till detta?
Typsnittet som används till skyltarna idag, alltså de som tillverkas av SMC, är speciellt framtaget för att fungera bra. Med "bra" menas både på skylten och i maskineriet som gör skyltarna. De stansas ut i aluminiumplåt i dagens utförande. (Jag har varit i fabriken och sett produktionen.)
Det är inget typsnitt som exempelvis finns för nedladdning till Windows.

När förra leverantören (Strålfors) gjorde skyltar skrevs de istället elektroniskt på reflextejpen med printrar från Delphax (köptes sen av Xerox, som köptes av Fuji). Det typsnittet var ett befintligt som det "pillades på" lite före produktionsstarten. Sen "pillades" det lite till i efterhand. Exempelvis ändrades M, så vinkeln i mitten inte gick ner lika långt. Detta för att öka läsbarheten. (Jag var med och konstruerade produktionsmaskineriet till de skyltarna.)

Plastskyltarna före Strålforsversionen producerades också av SMC. Då stansades skylten i plast. Det gick till så att en reflekterande plastfilm lades över en slät plastskiva. Tecknen stansades bakifrån. Stansdynorna på framsidan hade knivar vid kanterna som gick genom reflextejpen. Sedan tryckte man på en papperstejp ovanpå tecknen och lyfte av reflexen från topparna av tecknen, men lät reflexen sitta kvar på bottnen. Därefter härdades limmet i den reflextejp som skulle sitta kvar i värme.

Denna avvikning är bara till för att illustrera att det har funnits flera olika varianter på hur skyltarna ska se ut genom åren.
Om du vill simulera texten fungerar Arial som skrivs som fetstil rätt bra. Den har bland annat olika stora O och 0 (Olof resp. Nolla), precis som skyltarna.
 

HåG

Aktiv medlem
Behovet att dölja nummerskylten är inte heller stort. Vill du ta reda på hur många lada 2104 det finns i Sverige och vilka som äger dem samt var de bor behöver du bara en app i din telefon. När en av mina bilar har stått avställd ett tag så brukar det efter ett halvår komma förfrågningar om att sälja bilen trotts att den stått gömd i mitt garage.
Så behovet är inte stort.
 

Marteric

Aktiv medlem
Fotat mycket fina bilar på div. bankörningar. VET att det är uppskattat av många att inte visa registreringsnumret. Så extremt självklart för mig att ta bort numret eller skylten på andras ögonstenar på bilder jag lägger ut på nätet…
 

Bilagor

ANNONS