Annons

HFF, var är dom på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag avser inte att trampa på några tår nu, men jag skulle vilja höra lite åsikter om HFF och var den utbildnigen är på väg.

I mitt sökande efter någon fotograf att assistera så har jag hittat en och annan yrkesverksam komersiell fotograf som i sitt CV skiver att han/hon har pluggat på HFF. Dessa fotografer är ofta mycket skickliga och arbetar med ett tekningskt förfintat bildspråk.

Detta går stick i stäv med de elever som nu går på skolan. Tittar man på elevernas portfolios så hittar man ett fotografi där konceptet är prioriterat före teknisk kvalité. Ibland tycker jag tom att man har utgått från så personliga upplevelser och tankar att man som betraktare har väldigt svårt att hitta något i bilderna att fundera över eller identifiera med... (Men det kan ju vara mitt problem!)

Det är väl knappast så att alla fotografer som examineras helt lägger om kursen för sitt skapande så fort man avslutat utbildningen?

...visst har jag hört att "HFF är en konstnärlig utbildnng", och det är väldigt bra att Sverige har en sån! Men borde det inte också finnas en yrkesutbildnig för reklam- och magasin-fotografer på akademinsk nivå?

Som jag har förstått så har vi haft det...? Att HFF tidigare var en sån utbildnig men att den numera övergått till att vara en konstnärlig utbildning. Men när hände detta och varför?

...och vem ska ta över ansvaret då? Visst har vi Gamleby! Men borde inte den utbildningen få akademinsk status om den ska vara den enda avslutande utbildningen för "Reklam och magasin" som vi har i Sverige??

Många förvirrade tankar och frågor...! Ge mig några av dina! Särskilt om du sitter på erfarenheter!

//Eric
Som naturligtvis inte kom in på HFF. Skulle JAG vara bitter?? ;-)
 
homeless clubkid skrev:
sen när var hff någonting annat än en skola för konstnärligt fotografi?

:)

Äh! Jag vet inte! Det var ju (bl.a.) det jag frågade om!

Men hur kommer det sig att tidigare elever på HFF håller på med så annorlunda saker än eleverna på utbildningen? Marknadsanpassing?
 
ANNONS