Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmabygge: fondstativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik: Jag letade upp sweet-spot'en på boxen, dvs där den väger jämt, gjorde en liten förstärking och satte en plastbit med stativgänga på insidan. Sedan satte jag hela alltet på mitt kamerastativ. Funkade hyffsat med sittande modell.

Testade lite andra varianter också. Fick tag i ritfilm, nån halvgenomskinlig matt historia. Denna sades på bla dpreview's ljussätnningsforum vara mkt bra att diffusera med. Denna monterade jag på en ram av elrör. Ramen fästes sedan mha ytterligare elrör framför halogenlampan. Detta ger mer ljus men som sagts tidigare så sprids ljuset i rummet pga att man inte skärmar av bakom.

Skall ta och sätta denna film framför softboxen också.
 
Tänkte visa mitt fondstativ, men mitt är ej flyttbart utan sitter fast på väggen. Man kan sätta 3 st rullar på den, och jag är väldigt nöjd.
 

Bilagor

  • fond_stativ.jpg
    fond_stativ.jpg
    30.9 KB · Visningar: 839
Jäkligt snygg lösning Calle!

Vad kostade den lösningen? Finns ju färdiga sådana lösingar att köpa nämligen och de är inte så dyra. Har spanat in en med kedja för att rulla upp fonden oxå vilket känns smidigt.
 
Den kostade mig ingenting. Jag skall göra en hemsida åt en kompis hundförening. Han jobbar på Underhåll på mitt jobb och har tillgång till material, och verktyg. Jag gjorde en ritning till han som han arbetade efter. Har även jag kollat på kedjan, och det blir nog till att fixa en sån längre fram, min bakrund började rulla själv igår när vi satte upp den. Så nu fäster jag den provisoriskt med klädnypor. Man tager vad man haver.
 
IKEA har ett garderobstillbehör som heter Stolmen och är en expanderstolpe som man drar fast mellan golv och tak för att sedan fästa krokar och annat i. Jag tror krokarna man kan köpa till skulle funka bra för att hänga en stång med en papprulle på mellan två stolpar.

Någon som provat använda den och vet om man kan ha den som temporärt bakgrundsstativ eller om den måste sättas fast i golv/tak/vägg för att vara stabil?
 
Jag satte ihop ett temporärt fondstativ för under 150 kr. Komponenterna består av en mobil klädhängare från Rusta som spänns upp mellan tak och golv samt en gardinstång Index från IKEA (kan inte rekommendera Rusta's greppa-armar eftersom de är av aluminium och lätt böjs).

Stativ:
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=2360
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.