Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis program eller köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag redigerar nästan inte mina bilder. Om jag gör det så rättar jag upp horisonten eller beskär bilden. Jag vågar knappt dra i reglagen för kontrast, färg o s v.

I nuläget använder jag Apples "photo" som ingår i McOS. Men i samband med en workshop fick jag prenumera på Lightroom/Photoshop. För att det var dem programmen som fotograf Serkan Günes var bekant med. Det jag valde kostar 240 kr/månaden. Då ingick PS, Lightroom och LR Classic.

Min fråga är vilket som är bäst - prenumerera på exempelvis Adobe eller köra gratis med Apples egna? Jag fotar i RAW+JPEG. Vilka program använder ni?

Du skulle klara dig länge med darktable som är gratis och mycket kompetent. Troligen skulle de flesta som använder Lightroom klara sig galant med darktable.
 
[...] Det som dock stör mig är att det allt som oftast står "Working" när man gör någon justering i Darktable och även om det är aldrig så kort tid upplever jag det som störande, ett problem som inte finns i Lr.[...]

Är det just att den säger "Working" när den arbetar eller upplever du att darktable är segare än LR på samma dator?
 
Är det just att den säger "Working" när den arbetar eller upplever du att darktable är segare än LR på samma dator?
Ja, jag upplever Darktable segare på samma dator, just när den arbetar. Körde som lite hastigast Rawtherapee och det flöt på precis som Lr.

Tror jag skall hålla mig till Rawtherapee istället, för med mitt Lr kan jag inte köra mina ARW-filer (Sony), utam jag måste välja mellam DT och RT, och där upplever jag DT som lite segare.
 
Lägga vilka pengar !? Samtliga program jag listade är gratis. Låt mig också lägga till att både Darktable och Rawtherapee har en nedladdningsbar PDF-fil (på engelska) där man i detalj går igenom resp. program, om det är lättare att tillgodogöra sig informationen om hur man skall använda resp. program den vägen.
Den ekonomiska biten var inte till dig. Därför stod den i parantes.
Hon betalar 240/mån, för övrigt dubbelt så mycket jämfört med vad LRC+PS kostar, för något hon inte har någon användning för.

Iallafall inte enligt den inledande texten.

Så vi är tillbaka till min inledande fråga. Vad är det Camilla egentligen vill kunna göra?
När vi har det svaret så går det säkert att rekommendera ngt....
 
Ja, jag upplever Darktable segare på samma dator, just när den arbetar. Körde som lite hastigast Rawtherapee och det flöt på precis som Lr.

Tror jag skall hålla mig till Rawtherapee istället, för med mitt Lr kan jag inte köra mina ARW-filer (Sony), utam jag måste välja mellam DT och RT, och där upplever jag DT som lite segare.

OK. Har du kollat så du har OpenCL aktiverat och utnyttjar grafikkortet på bästa sätt?
 
Efter lite googlande verkar det som att din dator har integrerad intel-grafik, och darktable verkar ha svartlistat just ditt grafikkort på grund av problem med drivrutinen.
Inte mycket att göra.
 
Aha, tackar för att du tog dig tid att genomföra en arkeologisk undersökning för att få svar på den frågan. Nåja, det går ingen nöd på mig, jag kan använda mig av Rawtherepee istället,det fungerar ju sömlöst, s a s 😉.
Man kan testa ta bort svartlistningen och se vad som händer. Minns inte hur, men är nog en textrad i konfigurationsfilen. Vi kan ta det i tråden om darktable om du är intresserad.
 
Vet inte om jag vågar mixtra med filerna i DT, risken är ju att det kraschar fullständigt.
Ja, fast du tar en backup av filerna först. Kopiera hela mappen med databas mm till annan plats.
Sen kan du mixtra bäst du vill.

Eller är det för att stänga av OpenCL...?
 
Ja, fast du tar en backup av filerna först. Kopiera hela mappen med databas mm till annan plats.
Sen kan du mixtra bäst du vill.

Eller är det för att stänga av OpenCL...?
Ja, fast du tar en backup av filerna först. Kopiera hela mappen med databas mm till annan plats.
Sen kan du mixtra bäst du vill.
Det är överkurs för mig 😮.
 
Jag betalar gärna en dryg hundring per månad för LR/PS. Programmen uppdateras ofta och jag känner att jag har det bästa som går att köpa.
När jag vill lära mig något finns det hur många tutorials som helst.
Blir inte mina bilder tillräckligt bra, så är det inte redigeringsprogrammets fel. Nu har jag dessutom köpt DXO Pure Raw II, som med Ai trollar bort brus och andra fulheter.
Under 40 år jobbade jag i mörkrum. Provade alla möjliga kombinationer av film, kemi och papper. Så småningom fattade jag att det finns en vits med att standardisera. Sålunda blev det D76 när Kodakfilmerna skulle soppas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.