Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig tips på hur jag för över filer från minneskortet på resa utan laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera lagring i molnet, t.ex skaffa en Dropbox (finns säkert massa andra alternativ). Skulle du råka bli av med "allt", så finns bilderna i molnet kvar.
 

Sabud

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte åka till yttre Hebriderna tidig sommar och fota loss med min nyinköpta Canon eos R5. Men... CFexpress-korten kostar som en begagnad bil och jag äger ingen laptop. (Kan iof ta med jobbdator, men känns sådär) Jag har bara ett 128 GB CFexpress nu.

Har ni tips på lösningar?

- Är det ändå bäst att pantsätta andrakameran och köpa fler CFexpress-kort?
- Kanske i huvudsak lagra korten på SD-kortet? De har jag ju flera av och de är billiga. Men vad förlorar jag egentligen i snabbhet på det? Har inte tänkt filma i större utsträckning. Kommer inte heller fota så mycket action så jag behöver max burst...
2008 fotade jag mycket flyg, motorsport och skaffade mig en liten portabel `minneskort-lagrare ´ Då korten på den tiden var dyra var detta ett alternativ. Borde finnas något liknande idag? I ditt fall skulle jag ta med min XPS 13" utan att tveka. Här är lite bilder på min gamla lagrare.PD70X Portabel lagringsenhet 2008.jpgPD70X Portabel lagringsenhet.jpg
 

ursose

Aktiv medlem
För just CF Express är nog Nexto DI NPS-10 XQD ett bra alternativ.
Finns även äldre Nexto samt WD My Passport om man kör med SD-kort.
Nexto känns bättre då man kan se bilderna även om skärmen är liten.
Som backup dvs så man behöver många minneskort också.
Alltid bra att kunna ha en uppsättning bilder i incheckat och den andra som handbagage.
Ett annat alternativ är att köpa ett till 128Gb CF Express som man växlar med och köper dessutom så många 128/256Gb SD-kort som man kopierar till så det räcker till bilder samt backup. I nödfall om korten inte räcker till kan man ju hoppa över backup för vissa minneskort.

Nexto verkar dock inte finnas i några svenska butiker just nu.

mvh Urban
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Sabud

Aktiv medlem
Precis vad jag funderade över - har det uppfunnits och tillverkats en gång
så finns det säkerligen fortfarande! Ser ut att vara stort som en cigarettask ungefär, var det inbyggd batteri- och / eller nätförsörjning?
/Odd
Den drevs av 4 X R6 batterier men hade även ingång för nätadapter. Storleken var nog som 2,5 cigarettpaket.

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Precis vad jag funderade över - har det uppfunnits och tillverkats en gång
så finns det säkerligen fortfarande! Ser ut att vara stort som en cigarettask ungefär, var det inbyggd batteri- och / eller nätförsörjning?
/Odd
Jag har en Western Digital My Passport Wireless som jag köpte för flera år sen. (6 år sen?).
Den har en HDD på 2 TB, kan användas som trådlös IP-router och har en SD-kortläsare samt USB 3.0-anslutning.
Jag har inte använt den fullt så mycket som jag hade tänkt, men den fungerar rätt bra, tycker jag.
Man kan få upp en kontrollpanel via WiFi på en surfplatta eller en telefon, men man kan också ställa in apparaten att kopiera ett SD-kort automatiskt när man stoppar in det i läsaren.

Man kan även strömma video från den till telefon/surfplatta/dator. Ladda den med filmer och ha inte tråkigt när det regnar på semesterresan. :)

Numera finns det modernare varianter av den här grunkan, med SSD istället för HDD.
 

atotowi

Aktiv medlem
Är det inte fortfarande lightning på alla iPhone?
Mea culpa, uppenbarligen har Apple lyckats överraska marknaden flera gånger. Så det är bara iPads som har USB-C. Poängen var att smartphones kan ansluta till kortläsare och hårddisk för att flytta filer.
Om man använder Lightroom så finns den som App med möjlighet att synka till LR-Classic hemma oma man så vill. Så man kn på börja gallring och editering redan på fältet om tid finns för det. Men då utan keywording som inte synkas...
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Micromundus

Aktiv medlem
En WD Passport borde fungera.


Finns flera alternativ här:


Oklar bara vilka som finns till salu hos svenska handlare, men google är din vän.
 
Senast ändrad:

Viewmaster

Aktiv medlem
För det beskrivna, som jag uppfattar som natur-/landskapsfoto, borde kortprestanda inte vara en särskilt tight flaskhals tänker jag. Jag sällar mig till dem som föreslår en handfull SD-kort.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är förvånad, finns det ingen fristående dosa som kan klona och / eller kopiera
diverse minneskort? Direkt till ett annat minnesmedia som en 2,5" SSD t.ex.

Alla andra nischprodukter brukar ju ostasiaterna ha uppfunnit - och tillverkat!!! -
innan vi västerlänningar ens har börjat känna av behovet... Konstigt.
/Odd
Som Tony har pekat på så finns det. Jag har själv provat ett par olika men slutsatsen hittills har ungefär blivit att det är inte är så mycket billigare än en begagnad laptop. Där en laptop har fördelen att det är enklare att se vad man gör och direkt organisera filer i mappar på det sätt an trivs med.

Enda egentliga fördelen med de lösa enheterna är att de väger mindre och tar mindre plats än en laptop. Men för mig uppvägs de av att det är så mycket enklare att som sagt se vad man gör (och kanske kunna sålla och sortera lite) med en laptop.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Erik X

Aktiv medlem
För det beskrivna, som jag uppfattar som natur-/landskapsfoto, borde kortprestanda inte vara en särskilt tight flaskhals tänker jag. Jag sällar mig till dem som föreslår en handfull SD-kort.
För enkelt, då har man ju inget skäl att köpa roliga prylar:D
Till snabb serietagning eller film kan man ju faktiskt använda CFexpresskortet och sen kopiera över till SD i kameran om/när CF-kortet börjar bli fullt..
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Upy

Aktiv medlem
Köpte en laptop + liten extern hårddisk. Blev lite dyrt, men tror det är den lösning som ger mest frihet. Att sortera och redigera under resan känns bra. Då processar man dagen liksom.

Har fått hem datorn och installerat Lightroom Classic. Den verkar snabb och smidig.


Lenovo Yoga Slim 7 Pro - 14" | Ryzen 7 | 16GB

Samsung T7 Extern Portabel SSD Indigo Blå 1

Tack för alla svar!
 
ANNONS