Annons

Gamla japaner jämfört med Leica

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeter Reep

Aktiv medlem
Trevlig bild.

Stämmer fokus med rangefinderpatchen?

Jag har själv haft lite problem med bak/frontfokus samt focusshifting med ett antal objektiv.
 

elgenper

Aktiv medlem
Köpte ett Leica 240-hus och fota lite med mitt gamla Canon 35/2 ltm. Tycker mig få enastående resultat, bättre än det mesta av mina andra grejer, det är kul!
Det där är utmärkta grejor, fullt ut användbara på de bästa av Leicor! Leta gärna på Bob Bovins blogg här; han är en verklig entusiast. Även Bengt Björkbom har mycket att säga i ämnet, på sin blogg.
 

Ventures

Aktiv medlem
Men kamerahuset kan ju inte ha så mycket med skärpan att göra så länge det passar ihop med objektivet.
Nu är jag ingen Leicaperson vilket kanske märks. 😉
 

Frekeman

Aktiv medlem
Men kamerahuset kan ju inte ha så mycket med skärpan att göra så länge det passar ihop med objektivet.
Nu är jag ingen Leicaperson vilket kanske märks. 😉
Det beror på... Själva objektivets skärpa är ju densamma men det intressant är hur väl den fungerar med Leicans fokusmekanism, dvs. ligger skärpan där man räknar med eller ligger den bakom eller framför. Om huset fokusmekanism och objektivet inte är "synkade" så kan problem uppstå.
 

PMD

Aktiv medlem
Köpte ett Leica 240-hus och fota lite med mitt gamla Canon 35/2 ltm. Tycker mig få enastående resultat, bättre än det mesta av mina andra grejer, det är kul!
Att japanska objektiv är bra upptäckte David Douglas Duncan redan 1950. ;)
Hans reaktion var som din, men med Nikkor-objektiv.
 
Senast ändrad:
ANNONS