Annons

Fuji X-trans och bildresultat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu igen är vi där sedan 6 månader. Där Fuji släpper nya suveräna kameror som faktiskt kan prestera resultat som är väl så bra som Nikons, Canons eller Sonys småbildskameror.
Fuji X-trans är den udda fågelungen i boet. Det tog många år innan Adobe fick till en bra demosacing och ett hyfsat bildresultat. Nu är jag själv tillbaka i träsket. Jag har 3 raw konverterare. LR/PS, Capture One 2023 och ON1 2023. Nu med nya 40 mp sensorn ser det ut som många raw konverterare inte lyckas leverera det bildresultat som går att krama ur Fuji X-t5 eller X-H2. Fortsätter inlägget nedan.
 
Det känns lite som att de borde kunna släppa X-trans i de mer högupplösta sensorerna, då risken för moiré är tämligen obefintlig ändå (även på 26 MP är risken tämligen liten). Tanken var god, men har kanske spelat ut sin roll vid det här laget ...
 
Det känns lite som att de borde kunna släppa X-trans i de mer högupplösta sensorerna, då risken för moiré är tämligen obefintlig ändå (även på 26 MP är risken tämligen liten). Tanken var god, men har kanske spelat ut sin roll vid det här laget ...

Precis, jag begriper inte varför de envisas... En av grundidéerna är just att slippa moiré utan att sätta dit lågpassfilter, men det blir mindre och mindre relevant ju fler pixlar sensorerna får. Tyvärr tycker jag det är rätt tveksamt om själva grundsyftet ens uppnås, då själva X-trans leder till sämre resultat. Är det verkligen bättre än ett lågpassfilter? Kanske ibland, men ibland har det också sett riktigt dåligt ut. Även om det påstås att det minnsann inte syns när Fuji får koka sina egna JPEG och det bara är dåliga Adobe (eller annan råkonverterarleverantör) som är boven, så tycker jag att det även har synts i JPEG direkt från kameran.

Sedan kan man förstås notera att GFX-serien aldrig haft X-trans... Om man tittar på pixeldensiteten blir det än svårare att förstå varför de inte ens slutar när de har 40 MP på APS-C. Jag har lättare att få fram moiré på min gamla D700 med lågpassfilter än på min D850 utan... Och det är småbild.
 
Det är nog en kvarleva från kamerorna med 12 och 16 MP. Med det sagt har jag personligen inte haft några problem med X-Trans på upp till 24 MP, men jag är å andra sidan inte så kinkig :)
 
ANNONS