Annons

Fotoutbildning på hemmaplan?!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Har plåtat ett antal år nu och känner att detta verkligen är nåt för mig, och skulle därför gärna vilja utbilda mig inom området... Men...

alltid detta stora men! Jag har sambo och tre barn och väldgt långt till alla utbildningar!!!

Jag kan ju inte gärna dra upp dem med rötterna bara för att jag har en dröm och en önskan... Så jag har sökt med ljus och lykta efter en utbildning där man pluggar hemifrån... Kanske åker till skolans placering en eller ett par dagar i månaden och redovisar samt går igenom nya uppgifter m.m Men det verkar inte finnas...

Det närmsta jag kommer är korta kurser i det ena eller det andra... Men vem sjutton har råd att skaffa sig en riktigt fotoutbildning på det sättet?

Är det fler än jag som har drömmen om en fotoutbildning på "korrespondans"? Är vi tillräkligt många kanske det finns någon skola som framöver kan tänka sig att fixa en sådan linje...

Eller vet du kanske om någon alla redan?!!
 
Ja, jag tycker också det skulle vara trevligt med en fotoutbildning på distans. Har inte hittat något på nätet eller i fototidningar.
 
Låter som en ypperlig idé för oss som "redan har ett liv" med familj, jobb m.m.

Eller är det sånt som fotoklubbar är till för? Men där blir det väl mer fråga om inspiration kanske, inte så mycket utbildning och inte så organiserat och inte så mycket tid till fördjupning.

Vem vill vara lärare?
 
Det finns distanskurser utomlands, tex www.nyip.com, men jag vet ingen som har provat. Kostar pengar och är på engelska men man slipper åka hemifrån!
 
Kortare kurser finns som sagt men jag har svårt att tro att du kan hitta en "riktig" fotoutbildning på distans (med "riktig" menar jag en längre utbildning som syftar till att deltagarna senare ska kunna arbeta som fotografer). Jag kan noll koll på fotoutbildningar men jag vet av erfarenhet att det är rätt få högre utbildningar som lämpar sig för distansstudier. Jag har ex. sett lärarstudenter på distans från "bägge hållen", min mamma pluggade till lärare på distans och jag har senare själv undervisat blivande NO-lärare (och diverse andra studenter).
Problemet med dessa utbildningar är att det är så många moment som kräver att man är fysiskt närvarande (ex. alla labbar, tentor, gruppuppgifter osv) att studenterna ändå måste tillbringa rätt mycket tid på skolan vilket är svårt för många.
Trots det är det nätt och jämt att det går, tyvärr blir lätt kvalitén på utbildningen lidande och det kräver stort engagemang från studenterna själva.
Jag har svårt att tro att det skulle vara mindre problem med detta i ett så praktiskt ämne som fotografi, snarare tvärtom.

Å andra sidan är väl foto en av få ämnen där man faktiskt kan slå sig fram utan längre formell utbildning, det finns ju rätt många självlärda fotografer även om det naturligtvis är lättare om man har ett betyg att visa upp om man ex. söker en fast anställnng någonstans.
 
Så kul att fler än jag verkar vilja ha denna typ av utbildning!!

Vet att det finns en där år 2 är "hemmaår" och man bara kommer in till skolan ett par dagar i månaden...

Men då måste man ju ta sig igenom år ett först och den är på plats i Stockholm tror jag det var...

Jag vet att det finns bla, data-utbildningar där man har lektioner via nätet hela förmiddagarna och självstudier på em... 'Man har till och med virituella klassrum och det syns när en elev räcker upp handen...

Det skulle vara det ultimata utbildningssystemet för mig... Bara att ladda upp läxor/bilder via nätet sedan...
 
Kan ju vara en smart affärsidé att starta upp en sånn här skola när det verkar vara så många intresserade.

Nu ju är snabbt bredband så billigt att vem som helst kan ha det. Den digitala tekniken ger ju också en hel del nya möjligheter.

På skolan jag går på så får vi ut och lämnar vi in alla uppgifter via webben och det funkar utmärkt. Vi går i skolan som vanligt, men om man är sjuk eller tar ledigt så är det jätteenkelt att hänga med ändå.

Utbildningen får ju förutsätta att man själv har en digital systemkamera och en dator som duger till bildredigering.
 
Ja precis Andreas! Det skulle ju inte vara så svårt för ex. Gamleby som redan har utbildningen att köra den parallellt med den andra via webben...

Och om det är en riktigt utbildning vi pratar om så får man ju studiestöd och och intyg på att man är utbildad...

Tänk så underbart!!!
 
Fast bygger inte en fotoutbildning en hel del på projektuppgifter som man sedan får direkt feedback på?
Visserligen kan man maila bilder fram och tillbaka men jag tror det är svårt att helt ersätta den mänskliga kontakten i en så praktisk utbildning.
 
först och främst måste jag säga att jag gärna skulle gå utbildning på distans eller kurser kvällstid om det fanns möjlighet

men för det andra vill jag säga; portfolio, portfolio, portfolio!

jag har en treårig högskoleutbildning med fina betyg och allt inom informationsdesign och fick jobb innan jag ens gått klart min utbildning samt har och har haft turen att ha och få de tjänster som jag velat

men förutom lite flax så beror detta inte på att jag har den utbildningen som jag har utan för att jag kan det jag kan samt kan visa upp innan vad jag kan prestera

personligen skulle jag se att arbetsgivare utanför den offentliga sektorn såg lite mer till min högskoleutbildning men det gör de inte, eller många i alla fall, ger fulla f*n i vad jag har läst utan vill veta vad jag klarar av att göra för dem

så,
ja - fotoutbildning för att lära sig fotografera
men
nej - man behöver inte en utbildning för att kunna arbeta som fotograf (precis som någon över mig skrev) eller andra liknande arbeten

men sedan kanske det blir ett moment 22 om man inte kan få ihop en portfolio med tillräckligt bra material och sedan behöver en fotoutbildning som inte finns och inte kan få arbeten för att utveckla sig så det där med en fotoutbildning på distans är verkligen inte fel och dessutom kanske det skulle kunna bli tillräckligt många deltagare och inte som det blivit på de kurser som studieförbund har annordnat runt i kring, att det inte blir tillräckligt med folk

om du inte hittar någon utbildning så har jag ett annat förslag; hitta dig en trevlig fotograf i närheten som kan agera mentor åt dig - se till att du alltid har nybrygt kaffe i termos och lite fikabröd när du kommer och hälsar på och så kan du smyga upp dina bilder på fikabordet mitt i konversationen för ordentlig kritik

har inte träffat en fotograf hittils som inte gillar kaffe och vetelängder ;D
 
Kanske närmre än Du tror

Vad jag kan se bor Du i Oskarshamn.
I Nässjö finns utbildning med viss inriktning. Eksjö kan ha eftersom de har animationsutbildning vad jag vet.
I tidningen foto nr.3/2006 finns olika utbildningar specade.
Kontaktar Du Komvux eller motsvarande kan de säkert hjälpa Dig se vad som finns inom pendelavstånd. Vuxenutbildningar av olika slag ökar i kommunal regi över hela landet. Kanske kan Din kommuns motsvarighet hjälpa Dig leta vad som finns som sagt.
// Björn (kommunanställd)
 
Björn...

Jag har inte läst just den artikeln men en digital tidning som jag prenumrerar på hade oxå en liknande artikel och det fanns inte en enda skola lista som hade utbildning på distans... Tyvärr!

Japp jag bor i Oskarshamn och på pendlingsavstånd härifrån finns inte ett dyft... Tyvärr igen...

Men hade det gått att läsa på distans så är det ju inga problem att ta sig till en annan ort ett par dagar i månaden...

Kommunen har jag dock inte gett mig på ännu, så vem vet det kanske finns hopp i alla fall!
 
Vilken intressant disskussion!
Har haft precis samma dillemma den senaste tiden. Tog studenten förra året och min dröm var då att få plugga vidare inom foto. Så i våras sökte jag till Fotoskolan i Stockholm (bor i Eskilstuna så jag tänkte att det var lagom pendlar avstånd dit) men kom inte in. "Jaha vad gör man nu då" tänkte jag och har inte kommit på något ännu.
Har också sökt runt efter en distansutbildning men inte hittat någon.

Vad ska man göra nu då? Ge upp en dröm man haft sedan man var 15 år bara för att man inte kan/vill flytta? Aldrig!
 
ANNONS