Annons

Fotoskrivare vs. digitalram

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det digitala ramar nu som kan mäta sig med utskrifter från bra fotoskrivare?

Typ en iPad med retina-skärm?

Oavsett bildkvalitet så är det ju ändå väldigt olika sätt att se på bilder tycker jag. Pappper vs skärm alltså.

En digital ram är ju rolig för att man förnyar bilder hela tiden, och kanske kör med bildspel. Medan papper sitter uppe lite mer som konstverk där bilden blir en del av möbleringen i rummet.

Petter...
 
En variant av digitalram är ju att helt enkelt använda en platt bildskärm eller teve för att visa bilderna. Framför allt de nya teveapparaterna med LED-teknik kan visa bilder väldigt bra. Jag har inte mycket till övers för de små digitalramarna, de gör ju knappast bilderna rättvisa.

Genom att mata teven eller bildskärmen från en bärbar dator eller platta behöver det inte bli väldigt strömslukande, och jag tycker att det är ett bättre sätt att visa bilderna än den lilla ramen. Man har också bättre möjlighet att bestämma hur bilderna ska visas, om de ska växlas i sekvens eller vara mer eller mindre statiska, om man har en dator till det, eftersom man kan programmera bilderna att visas i stort sett hur man vill.

Så digitalramen är ett sätt att visa bilder, och om man vill ha dem större kan man utveckla det med den teknik vi har tillgänglig idag.
 
Tack för svaren! Jag tänkte mig en digital ram på ca 30 x 45 cm, en storlek som jag brukar skriva ut i med min skrivare. Är jättenöjd med den men fotar inte så ofta så bläcket kan torka eller bli gammalt, och det kostar en del att fylla på. Sen börjar det bli fullt på väggarna också. Vill ha den digitala ramen stående på en hylla som en del av mina vanliga, och då kan man ju växla mellan olika bilder också. Tycker inte färgerna blir bra i många fall med min panasonic led-tv (som dock är ca 5 år) heller. Går att ändra inställningarna men då får man göra nya inställningar för varje bild.

/Sten
 
Tycker inte färgerna blir bra i många fall med min panasonic led-tv (som dock är ca 5 år

Tekniken för skärmar har utvecklats en hel del på de fem åren. Men man får se upp, så att tekniken verkligen är LED om det är vad man vill ha. Det säljs många skärmar där det står LED men som i själva verket är LCD (TFT) bakbelysta med LED. De senaste LED-skärmarna är väldigt bra, men de kostar ju en slant också.
 
Tekniken för skärmar har utvecklats en hel del på de fem åren. Men man får se upp, så att tekniken verkligen är LED om det är vad man vill ha. Det säljs många skärmar där det står LED men som i själva verket är LCD (TFT) bakbelysta med LED. De senaste LED-skärmarna är väldigt bra, men de kostar ju en slant också.

Kan du ge exempel på nångon sådan?
 
Tycker det är två helt olika saker.
Ett bra fotografi printat som Fine art är ett konstverk. Vi kan idag printa med 720 PPI och 2880 DPI.
Det ger en otrolig upplösning. Printen ger cirka aRGB. Så den ger ett stort färgomfång.
Vi har inte 1000 i kontrast hur nu den siffran är mätt. Vi har cirka 3 steg som max. Fast det räcker för ögat. FRån vitt papper till nära absolut svart. Det räcker om vi har ljus nog.
I dag är det en erkänd konstform som många är beredda att betala för. Framförallt over there. Fast eftersom vi älskar vad de gör och alltid kopierar det lär det snart också gälla over here.
En TV-skärm har svårt att mäta sig med en bra Monitor. Fast låt oss säga vi har en tv som går att kalibrera, kan visa aRGB och har 360 PPI i upplösning och står och visar våra bästa blder.
Kan den då ersätta printade bilder?

Jag tror inte det. Vi kommer uppfatta dem helt olika. En stor tV-skärm är något vi ser när vi väntar i kön till kassan på Ica.

En print är något som hänger som konst eller man ser på gallerier.

Kan jag ersätta hemmets konst med en TV- som visar världens mest kända konstverk. Tror itne det.

Så det är två helt skilda medier.

De kan komplementera varandra med inte ersätta.
 
Printen ger cirka aRGB. Så den ger ett stort färgomfång.
Vi har inte 1000 i kontrast hur nu den siffran är mätt. Vi har cirka 3 steg som max. Fast det räcker för ögat. FRån vitt papper till nära absolut svart. Det räcker om vi har ljus nog.


Nja, inte lyckas vi komma upp så att vi täcker in hela Adobe RGB. De bästa skrivarna med störst omfång täcker cirka 80-85% av Adobe RGB. Sedan finns det en del färger som sticker ut utanför det omfång som Adobe RGB kan hantera. Det är framförallt i grönt och cyan som det finns några sådana färger.

Sedan mäter man papprets kontrastomfång i Density. Ett omfång på 2 motsvarar 10upphöjt till 2 = 100 : 1. Ett omfång på D3 är alltså samma sak som att säga 10upphöjt till 3, det vill säga 1000 : 1. De bästa papper/skrivarkombination jag testat har ett omfång på D2,6. Uträknat blir det 398 : 1. De bästa svartvita fotopapper jag har testat nådde ett omfång på D2,4, vilket är 251 : 1. C-printar, det vill säga vanliga färgkopior har ett ännu mindre omfång.

Så visst finns vi i en tid med väldigt spännande utskriftsmöjligheter.
 
Tycker det är två helt olika saker.
Ett bra fotografi printat som Fine art är ett konstverk. Vi kan idag printa med 720 PPI och 2880 DPI.
Det ger en otrolig upplösning. Printen ger cirka aRGB. Så den ger ett stort färgomfång.
Vi har inte 1000 i kontrast hur nu den siffran är mätt. Vi har cirka 3 steg som max. Fast det räcker för ögat. FRån vitt papper till nära absolut svart. Det räcker om vi har ljus nog.
I dag är det en erkänd konstform som många är beredda att betala för. Framförallt over there. Fast eftersom vi älskar vad de gör och alltid kopierar det lär det snart också gälla over here.
En TV-skärm har svårt att mäta sig med en bra Monitor. Fast låt oss säga vi har en tv som går att kalibrera, kan visa aRGB och har 360 PPI i upplösning och står och visar våra bästa blder.
Kan den då ersätta printade bilder?

Jag tror inte det. Vi kommer uppfatta dem helt olika. En stor tV-skärm är något vi ser när vi väntar i kön till kassan på Ica.

En print är något som hänger som konst eller man ser på gallerier.

Kan jag ersätta hemmets konst med en TV- som visar världens mest kända konstverk. Tror itne det.

Så det är två helt skilda medier.

De kan komplementera varandra med inte ersätta.

Förvisso. Jag fotar dock bara lite för mitt eget nöjes skull och vill då och då ha någon bild på väggen. Tänkte mig i första hand en bra digital ram. Upplösningen som du nämner skulle jag aldrig kunna komma upp i ändå med min utrustning. Är mycket nöjd med utskrifter på 30x45 cm från min samsung ex1 som i det formatet ger ca 9 mp.
 
Nja, inte lyckas vi komma upp så att vi täcker in hela Adobe RGB. De bästa skrivarna med störst omfång täcker cirka 80-85% av Adobe RGB. Sedan finns det en del färger som sticker ut utanför det omfång som Adobe RGB kan hantera. Det är framförallt i grönt och cyan som det finns några sådana färger.

Sedan mäter man papprets kontrastomfång i Density. Ett omfång på 2 motsvarar 10upphöjt till 2 = 100 : 1. Ett omfång på D3 är alltså samma sak som att säga 10upphöjt till 3, det vill säga 1000 : 1. De bästa papper/skrivarkombination jag testat har ett omfång på D2,6. Uträknat blir det 398 : 1. De bästa svartvita fotopapper jag har testat nådde ett omfång på D2,4, vilket är 251 : 1. C-printar, det vill säga vanliga färgkopior har ett ännu mindre omfång.

Så visst finns vi i en tid med väldigt spännande utskriftsmöjligheter.

Tack Stefan har som vanligt i dialog med dig lärt mig något nytt. Alla grafer jag seyt ligger skrivarna nära aRGB. Fast säger du att de inte gör det tror jag dig.
 
Tack Stefan har som vanligt i dialog med dig lärt mig något nytt. Alla grafer jag seyt ligger skrivarna nära aRGB. Fast säger du att de inte gör det tror jag dig.
Canson Baryta Photografique för Epson 3880 vs Adobe RGB. Det gröna och blåvioletta i Adobe RGB kan du inte skriva ut, men det viktiga är de delar som ligger utanför Adobe RGB. De kan du printa om du behåller filen i Prophoto RGB.
.
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    82.8 KB · Visningar: 44
Typ en iPad med retina-skärm?

Oavsett bildkvalitet så är det ju ändå väldigt olika sätt att se på bilder tycker jag. Pappper vs skärm alltså.

En digital ram är ju rolig för att man förnyar bilder hela tiden, och kanske kör med bildspel. Medan papper sitter uppe lite mer som konstverk där bilden blir en del av möbleringen i rummet.

Petter...
Jag håller med. Det är inget VS.
 
Tack Stefan har som vanligt i dialog med dig lärt mig något nytt. Alla grafer jag seyt ligger skrivarna nära aRGB. Fast säger du att de inte gör det tror jag dig.

Som du ser av Lars bild, så är storleken på ett bra papper inte så långt från vad Adobe RGB har i storlek. Men det finns en hel del färger som Adobe RGB klarar av att återge, men som skrivaren missar. Men motsatsen är lika sann. Det är ett problem som påminner rätt mycket om vad som sker om du vill pressa ner en kvadratisk stav i ett runt hål. Hålets yta måste vara bra mycket större än den kvadratiska stavens för att det ska gå att få ner staven i hålet.
 
Jo det där känner jag till. Jag har någonstans en illustration av vad min Epson 3880 klar i förhållande till Adobe RGB.
Jag vet att den i flera nyanser kan klara mer och i några lite mindre.
Nu spelar ju inte det så stor roll egentligen.
Med raw-bilder kommer vi ju från kamerans färgrymd som är betydligt större och skall ner till printerns max.
Om man softproofar ser man ju tydligt vad som ryms respektive inte ryms.
 
ANNONS