Annons

Piratbläck

Produkter
(logga in för att koppla)

jope_se

Ny medlem
Jag har en Canon Pixma 6850, inte så dyr men den klarar av utskrifter i A3. Men precis som alla andra fotoskrivare så behöver den bläck för att skriva ut bilder. Jag jagar efter bläckpatroner, pirat, genom internet. Hittills är det Tyskland som har fått leverera mina patroner.

Är det någon av er som har en bra tillförlitlig leverantör av färgpatroner till vettigt pris? Jag tar tacksamt emot den informationen. Så länge som du handlar inom EU så kostar det bara frakten!

//Jörgen
 
Jag har en Canon Pixma 6850, inte så dyr men den klarar av utskrifter i A3. Men precis som alla andra fotoskrivare så behöver den bläck för att skriva ut bilder. Jag jagar efter bläckpatroner, pirat, genom internet. Hittills är det Tyskland som har fått leverera mina patroner.

Är det någon av er som har en bra tillförlitlig leverantör av färgpatroner till vettigt pris? Jag tar tacksamt emot den informationen. Så länge som du handlar inom EU så kostar det bara frakten!

//Jörgen

Hej! beställde från OFFI bläckpatroner.
Rabattpaket! Canon PGI-550XL / CLI-551XL - 4 x 5 färgr PBK-BK-C-M-Y - Kompatibel - PGI-550XL - 308 ml 20 st.
För 410:-
Frakt 39:-
/Sven
 

Till min P900 Epson hittar jag inget annat än originalbläck och det är väl inte uppseendeväckande billigt heller. Men jag är inte målgruppen. Jag kör original som jag brukar.

437 spänn på Grafisk Handel - sju spänn billigare på 123. Inte mycket att bråka om.
 
Senast ändrad:
Man får väl utgå ifrån att utskriftkvaliteten blir bättre, jämnare och mer färgkorrekt med originalbläck. Men är det någon som vet hur stor skillnaden det är idag mellan 3-part och original?
 
En av mina kusiner förstörde en tidigare väl fungerande Epson när han provade billigare piratbläck. Det är inte alltid billigt är bra.
 
En av mina kusiner förstörde en tidigare väl fungerande Epson när han provade billigare piratbläck. Det är inte alltid billigt är bra.
Vad hände då? Torkade bläcket för fort i skrivarhuvudet, eller på vilket sätt gick skrivaren sönder?

Jag har sett att utskrifter kan få varierande kvalitet med 3-part bläck, men aldrig att skrivare havererat.

Garanti är såklart en bra sak att tänka på och det är säkert samma för alla skrivare att den upphör när man använder något annat än original.
 
Jag har bara dålig erfarenhet av piratbläck till min canonskrivare. Piraten slammar igen om skrivaren inte används på en vecka. Färgerna tar slut fortare. Alltid krävs flera provutskrifter innan det blir ett jämnt resultat. Original bara funkar tills de är slut.
 
  • Gilla
Reaktioner: CAA
Viskositeten kan vara olika på piratbläck vilket kan göra att skrivarhuvudet kan kladda ihop och inte få att gå igång. "snålhet" kan ibland drabba vishet 😊
 
En av mina kusiner förstörde en tidigare väl fungerande Epson när han provade billigare piratbläck. Det är inte alltid billigt är bra.
Såg ganska nyligen bilder från en som fått hela laserskrivaren fullströdd med pirattoner också. Kan gå bra, men kvaliteten verkar vara något "varierande", så också dåligt...
 
Är det någon här som har egen erfarenhet av Epson Surecolor P600 med bläck från 123 Ink eller annan leverantör?
 
Kör aldrig piratbläck och pirattoner till printrar. Du har bara tur om det fungerar bra med pirat. Har själv hållit på med skrivare och kopiatorer i 20 år på Canon och upplevt många konstiga fel med pirat produkter.
 
Är rätt övertygad om att 123ink inte har pigmentbläck. Åtminstone var det så tidigare nät jag skulle köpa bläck till en Workforce skrivare.
 
Jag har bara dålig erfarenhet av piratbläck till min canonskrivare. Piraten slammar igen om skrivaren inte används på en vecka. Färgerna tar slut fortare. Alltid krävs flera provutskrifter innan det blir ett jämnt resultat. Original bara funkar tills de är slut.

Epson har ju sedan man utvecklade den generation skrivhuvuden som nu sitter i alla nya skrivare även byggt in ett analyssystem som kontinuerligt kollar hur munstyckena mår och kan fixa en del fel automatiskt.

Det du skriver här gör ju att jag aldrig skulle köra bläck som jag inte vet något om egentligen. Det jag inte skulle vilja är att ett bläck med sämre egenskaper triggar igång onödiga rensningar automatiskt.

Jag vet inte hur dessa bläck funkar med Canon men det låter absolut inte bra det du skriver om piratbläcksproblemen. Även om Canons skrivhuvuden jobbar under en helt annan princip än Epsons och av detta skäl utesluter självdiagnostiserande skrivhuvuden, då dessa ju jobbar under extrema temperaturer, så har Canon trots detta lyckats väldigt väl med driftsäkerheten med de egna bläcken, dock till priset av visst "bläckslöseri"..

Epsons skrivhuvuden går som total motsats till dessa extrema termolösningar istället i vanlig rumstemperatur.

Self-Diagnosing Nozzle Health System | Technology | Epson (corporate.epson)

En stor del av grejen med de nya skrivarna är ju att de inte alls kör dessa uppstartsrensningar man gjorde tidigare som i min gamla P600 t.ex. Så nu hamnar ytterst lite bläck någon annanstans än på papperna. Genom att patronerna i P900 dessutom är större och mer ekonomiska är de i P600, så är kostnaderna för bläck uthärdliga numera.

I P700 och P900 så har Black Matte och Photoblack egna fysiska kanaler till skillnad från P600 där massor av bläck tidigare gick åt när man bytte svart bläck. Dessutom var detta en dödsfälla. För hade man inte printat med det bläck man växlade till på länge så fick man garanterat seriösa problem med skrivhuvudet.

På toppen av detta var drivrutinen till P600 kass och min ställde sig alltid i Epson Semi Gloss default (= Photoblack) och om man då alltid körde matt (Matte Black) som jag så drogs ett bläckbyte igång om man inte såg upp som man inte ville ha. Så man tvingades ha råkoll på detta både för att slippa slösa bläck och i värsta fall helt sabba skrivhuvudet och tvingas till manuell rengöring.

En stor fördel med de avskaffade obligatoriska uppstartsrensningarna är också att min P900 är så tyst att inte ens min notoriskt lättstörda fru märker om jag printar i rummet bredvid ens mitt i natten. Det kunde jag aldrig göra tidigare.
 
Senast ändrad:
ANNONS