Annons

Fota större produkter frakt uppifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäktar dubbelposten, denna fråga postades även i köpråd, men jag tänkte sen att den kanske passar lika väl här.

Jag ska fotografera en del lite större textila produkter rakt uppifrån. Hur monterar jag bäst kameran för detta? Antar att jag kommer behöva någon sorts bom / annat stativ än mitt befintliga trebensstativ.

Tar tacksamt emot lite tips på olika lösningar som skulle kunna fungera. 😊
 
Hockeyfotografer monterar ibland kameror uppe i ishallens tak, och använder fjärrstyrning för att avfyra.

Du behöver alltså inte nödvändigtvis en speciell fotoutrustning för detta. Lite silvertejp och uppfinningsrikedom borde fungera. (Inom hockeyn måste kameran fästas för dubbel säkerhet).

I taket i många rum i vanliga bostäder finns ofta en krok att fästa taklampan i. Den kanske kan vara en startpunkt för ditt bygge? Och ett vinkeljärn från byggvaruhuset som du hänger i kroken och fäster i kamerans stativgänga.
 
Du kan ju börja med det enklaste, att sätta kameran på stativet och ha benen i dess fulla längd men med benen ihop och försöka hålla detta ovanför sängen, stående på en stol. Du får ju ha något vidvinkligt och kort tid för du kommer säkert att skaka. Sätt den på tex 3 sekunders exponeringsfördröjning. Med någon vänligt sinnad person som håller så kanske du kan styra allt från en app. Ett enbentstativ är ju lättare att hålla, annars är det ju enklast om du har en takkrok ovanför sängen som någon tipsade om
 
En bäddad säng är lite knixig att få upp på väggen. 😅

Att skruva upp kameran i taket fungerar ju, men det verkar lite opraktiskt. Det finns ju olika sorters bommar man kan fästa kameran i som kanske skulle fungera, eller att man använder kamerans vanliga stativ som nämnts. Mitt Manfrottostativ kan man skruva av ena benet på och använda separat tillsammans med kamerafästet, det blir lite lättare och mindre otympligt än hela stativet. Lite svårt att ställa ifrån sig bara.
Det finns ju annars de som har hängt upp speglar i taket ovanför sängen av andra mera obskyra skäl, det skulle kanske gå att använda en sådan teknik för att fota via en spegel
 
Jag hade satt kameran på stativ/enbensstativ o fixerat upp den i taket, tejp/krokar o rep.
Knepiga är väl att komma åt att trycka av o sen inte vara med på bild med stege.
Går o lösa med 2 bilder o stegen på olika sidor var gg.
 
Hockeyfotografer monterar ibland kameror uppe i ishallens tak, och använder fjärrstyrning för att avfyra.

Du behöver alltså inte nödvändigtvis en speciell fotoutrustning för detta. Lite silvertejp och uppfinningsrikedom borde fungera. (Inom hockeyn måste kameran fästas för dubbel säkerhet).

I taket i många rum i vanliga bostäder finns ofta en krok att fästa taklampan i. Den kanske kan vara en startpunkt för ditt bygge? Och ett vinkeljärn från byggvaruhuset som du hänger i kroken och fäster i kamerans stativgänga.

Detta kan inte vara en permanent installation, utan måste gå att plocka ned och flytta. Jag tänkte mer kring en lösning med bom på stativ, typ en stabilare bakgrundsstativ med någon sorts bom med fäste för kameran.

Har sett att det fotas en hel del på detta vis, så jag tänkte att det kanske finns någon etablerad go-to-lösning?
 
Bakgrundsstativ (två studiostativ med stång mellan) och en superclamp. Tethering eller i vartfall fjärrutlösning underlättar.

Tror att denna lösning är ungefär det jag är ute efter då det går att montera ned enkelt. Mitt bakgrundsstativ når högt så det borde fungera att få med hela bilden. Men det är så jäkla rackligt.. men står en säng under faller ju kameran mjukt iafl. 🛌

Har fjärrutlösare så jag slipper klänga på stege. 😊
 
Tror att denna lösning är ungefär det jag är ute efter då det går att montera ned enkelt. Mitt bakgrundsstativ når högt så det borde fungera att få med hela bilden. Men det är så jäkla rackligt.. men står en säng under faller ju kameran mjukt iafl. 🛌

Har fjärrutlösare så jag slipper klänga på stege. 😊
Vad har du för kamera? Många av dagens kameror går att koppla till en mobil eller iPad så du kan se i Live View hur det ser ut när du monterar kameran.
 
Tror att denna lösning är ungefär det jag är ute efter då det går att montera ned enkelt. Mitt bakgrundsstativ når högt så det borde fungera att få med hela bilden. Men det är så jäkla rackligt.. men står en säng under faller ju kameran mjukt iafl. 🛌

Har fjärrutlösare så jag slipper klänga på stege. 😊
Mindre rackligt belysningsstativ som kostar rimliga pengar (finns även i aluminum om vikt är ett problem):
 
En lite old school EOS 60D. Finns inga moderna finesser på den.
Det går att fjärrstyra EOS 60D med USB-sladd. S.k. tjudring ("tethering" på engelska).
Jag tror inte att det går att koppla sladden till en telefon, utan du behöver en dator.
Om en fem-meters USB-sladd räcker till så blir det en bekväm lösning.
 
sätt upp i taket och sen lång USB-kabel ner till datorn som du fotar med. Finns det inga fästen i taket? För att dra en tving eller likande om du inte vill borra?

Du kan göra det med stativ men krävs också ganska stora stativ och t.ex. ett burtonrör om du vill ha det stabilt.
 
Nån form av fjärrstyrning är nåstan en förutsättning ifall man ska hänga upp kameran ovanför, antingen i taket eller i någon staivkonstruktion, såvida upphängningen inte medger att det går att fixerea kameran, och exakt likadant vid upprepade monteringar och nedmonteringar, annars blir det ganska chansartat med vad man får med på bilden och var skärman hamnar, etc. Annars är det stege eller skylift som gäller.
 
Två tillräckligt höga stativ på var sin sida av sängen och en bom med kamera monterad på och skjuta från en app. Alt. köpa lite lister på Bauhaus och snickra höga bockar med en bom emellan.
 
ANNONS