Annons

Fordons-registreringsnummer- läsliga eller oläsliga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
I Västerås har vi i dagarna beskådat ett gigantiskt fordonsnöje som kallas "Summer meet 2022" där 1000-tals bilar av varierande årgångar och modeller paraderar och ställs ut. Lokal- och rikspress har fotograferat och TV har filmat i mängder. Inte någonstans har jag sett att man raderat, täckt över eller eljest förvanskat bilarnas registreringskyltar. Många av bilarna är dessutom dyrbara rariteter som är eftertraktade.
 

alfin

Aktiv medlem
Tänk att det finns så många ängsliga amatörfotografer på FS. De är ängsliga för att visa bilder av utsatta personer, ängsliga för gatufoton där man kan känna igen folk, ängsliga för att röja folk med skyddad identitet, ängsliga för att visa bilder på dömda kriminella, ängsliga för att visa registreringsskyltar på bilar. Hur ängslig får man va egentligen? 😱
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte läst någon som verkat direkt ängslig i tråden, men det är en relevant fråga då det uppenbarligen är många som inte vet vad man får eller inte får göra. T.e.x. kom ju upp ett befängt påstående att det skulle vara olagligt att manipulera registreringsnumret på en bild (vilket det förstås inte är) - det är inte ens olagligt att ta bort nummerplåten på bilen och ersätta den med en annan, för t.ex. utställningssyfte (men man får förstås inte köra bilen med den plåten).

Om Alvin inte tycker detta är intressant att diskutera förstår jag inte varför han ger sig in i tråden :D
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

llesrof

Aktiv medlem
Det var länge sen jag sålde en bil privat, men när jag gjorde det sist så suddade jag ut registreringsnumret på annonsbilden. Jag ville inte att det skulle komma folk på besök oannonserat för att förhandla om priset.
Brukade det komma icke anmälda spekulanter som gjort sig besväret att kolla upp din adress utifrån registreringsskylten? Personligen hoppar jag över annonser där annonsören döljer bilens identitet. Då utgår jag från att säljaren har nått att dölja.
 

PMD

Aktiv medlem
Med tanke på att jag fick väldigt många telefonsvar och emailsvar (30-40, minst) så var nog risken att någon skulle komma oanmäld inte försumbar.
Eftersom jag var försäljningsombud för en kvinna i 85-årsåldern så ville jag inte att hon skulle behöva få oväntat besök.
 

janc

Aktiv medlem
Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel och kanske beror det på sammanhanget. Men man bör väl tänka på att:

  • Regnummer alltid syns när fordonet rör sig i trafiken.

  • Knappast kommer att döljas i bilder där fordonet inte är (huvud) motivet utan bara råkade befinna sig på en viss plats en viss tid.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag såg nyss ett tydligt exempel på vad som anförts här - för värdefulla / efter-
traktade / exklusiva eller bara intressanta fordon är det en etablerad kutym i
branschen att inte visa registreringsbeteckningarna! Genom smart valda foto-
graferingsvinklar, och / eller ren övertäckning / editering är normen 'Inga reg-
nummer i bild': Drömfabriken i Uppsala
Att de misslyckades i första bilden får vi glatt skratta åt... ;)
/Odd
 

martley

Aktiv medlem
Brukade det komma icke anmälda spekulanter som gjort sig besväret att kolla upp din adress utifrån registreringsskylten? Personligen hoppar jag över annonser där annonsören döljer bilens identitet. Då utgår jag från att säljaren har nått att dölja.
Jag är benägen om att hålla med om det. Är registreringsskylten bortsuddad så finns det ju en möjlighet att bilen på bilden är ett finare exemplar än den bil som faktiskt är till salu, lite grand som folk som säljer begagnade kameror och lägger en bild i annonsen hämtad från kamertatillverkarens hemsida. Man vill gärna se den vara som faktiskt säljs, inklusive alla eventuella skavanker.

Men annonsbilder ät helt klart ett undantag, och kanske till och med off topic för ämnet. Är det inte en försäljning det handlar om så håller jag med om att man inte behöver visa skylten.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, lägger du ut en annons om att du vill sälja bilen innebär det ju ändå i praktiken att du får avslöja att bilen finns (annars finns ju inget att sälja) och var den finns (det går inte att köpa en bil utan att träffa på den fysiskt).
 
ANNONS