Annons

Fordons-registreringsnummer- läsliga eller oläsliga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
I medias nyhetsrapportering mm så ser man oftast att registreringsskyltar är gjorda oläsliga (pixlade eller suddiga), vilket ju är förståeligt och självklart när det gäller bilder från trafikolyckor mm.

Men i övrigt - bilder här på Fs, där fordosskyltar syns, behöver man väl inte göra skylten oläslig? Eller? Det är ju en offentlig uppgift…eller hur?

Om fordonsägaren uttryckligen begär det, visst! Men t ex inte bilder generellt man har tagit på veteranbilsträffar, cruising osv. Vad anser ni?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kan man publicera bilder på personer kan man publicera bilder på regplåtar. En annan sak om man gör det där ägaren kan framstå som klandervärd, exempelvis vid rattsurfning.
 

sears

Aktiv medlem
Av egen erfarenhet så är det tacksamt om fotografen suddar ut regskylten. Detta för att inte få påhälsning hemma i garaget av skumma typer. Förutom bilens värde i sig så är bildelar en stor marknad. Tex fälgar, racing bromsok, stötdämpare osv.

Mvh
Johnny
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag är lite kluven. Det händer att jag skapar ett nytt registreringsnummer eftersom det ser väldigt illa ut att pixla eller göra skylten suddig.
Biltidningar brukar ju inte dölja registreringsnummer, men då är ju ägaren med på det.
Det kan kännas lite olustigt att "outa" någons tvåmiljoners Bugatti eftersom det är lätt att ta reda på ägaren adress om man har registreringsnummer. Å andra sidan borde ägaren kanske ta av skyltarna när de parkerar på bilträffen eller var de nu visar bilen. Svenssonbilar är mindre relevanta för min del om det inte är bekantas bilar.
 

Polar300

Aktiv medlem
Som hobbybilsägare, och fotointresserad, så tar jag alltid bort regnummer från bilar som skall publiceras offentligt - det är helt enkelt en fråga om att låta ägaren vara ifred för oönskade besök / kontakter. Precis som man inte publicerar folks telefonnummer...

Jag vet att vissa publikationer som fånar sig med editeringsförbudspolicy inte accepterar bortediterade regnummer - synd om dem, då får de inte tillgång till mina och många andras bilder på hobbyfordon...
/Odd
 

GunnarW

Aktiv medlem
"Mässkyltar" förekommer. Här är ett exempel, för den som kan titta på Facebook.
Bilbild
Länken trasig
______________

Jag förstår problemet, om det är ett faktiskt problem, och känslan om det stannar vid det - ägarens ev känsla av osäkerhet.

Så jag gör lite olika - och är inte helt konsekvent.
Jag målar nog aldrig över en skylt. Det blir så fult och stör bilden.
Redigerar istället och då får några bokstäver och siffror försvinna och byter inte bara plats på dem.
Känner jag ägaren eller ingår i ett sammanhang så ändrar jag oftare än om jag är en mer eller mindre anonym besökare på en träff.

Nästan aldrig har jag fått kritik för publicerade reg.nr. Då publicerar jag ändå via arrangörens egen web, grupp på FB etc.

Såvitt jag minns har jag bara fått kritik en gång. Stor bilklubb där jag är medlem. Andra tillfällen, många, i samma klubb har jag inte hört nåt alls. Kan inte minnas att frågan varit uppe.

Man kan förstås välja vinklar och utsnitt där skylten inte syns eller bara lite.

Att mixtra med reg.nr efteråt är iofs rätt kul men tidsödande.
 

apersson850

Aktiv medlem
Länken tror jag inte är trasig, men den fungerar bara om man har konto på Facebook. Eller så visar han den bara för vänner.
Här är i alla fall ett exempel på en mässkylt. Bilden har inte jag tagit.
1657387543735.png
 

Snuddas

Aktiv medlem
I medias nyhetsrapportering mm så ser man oftast att registreringsskyltar är gjorda oläsliga (pixlade eller suddiga), vilket ju är förståeligt och självklart när det gäller bilder från trafikolyckor mm.

Men i övrigt - bilder här på Fs, där fordosskyltar syns, behöver man väl inte göra skylten oläslig? Eller? Det är ju en offentlig uppgift…eller hur?

Om fordonsägaren uttryckligen begär det, visst! Men t ex inte bilder generellt man har tagit på veteranbilsträffar, cruising osv. Vad anser ni?
Registreringsskyltar är som en offentlig handling och skall vara läsbar för var och en. Detta för att ett fordon skall vara identifierbart. Man får dölja skylten vid spridning av t.ex. bilder i media etc., om man så vill, men ingen kan ställa som krav att den skall döljas. Att förvanska genom att t.ex. kasta om tecknen på skylten kan vara olagligt, även på bilder som sprids till allmänheten (falskskyltning).
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Jag vet att vissa publikationer som fånar sig med editeringsförbudspolicy inte accepterar bortediterade regnummer - synd om dem, då får de inte tillgång till mina och många andras bilder på hobbyfordon...
/Odd
Det finns en orsak till det, som i sig är allt annat än "fånig".
Pressetiska regler, som förbjuder manipulation.
Med det yttersta syftet att bilder inte ska manipuleras för att för att inte förändra budskapet i bilden.
Det är en fråga om trovärdighet.

Man kan såklart tycka olika om det i sak.
Men med tanke på orsaken bakom det, så tycker jag inte riktigt att ordet "fånigt" är det rätta ordet i sak.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Att förvanska genom att t.ex. kasta om tecknen på skylten är olagligt, även på bilder som sprids till allmänheten (falskskyltning).
Att man inte får falskskylta en bil är rimligt (och välkänt av de flesta), men att publicera ett retuscherat fotografi tror jag knappast är olagligt.

Om det är olagligt så jag skulle vilja veta vilket lagrum som ät tillämpligt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om bilen ägs av en privatperson så är registreringsnumret en personuppgift då den går att koppla till en fysisk person.
Ägs bilen av ett företag är det inte någon personuppgift.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har svårt att förstå varför folk suddar ut regnummer. Att hänvisa till stöldrisk är ett svagt argument. Bilder på intressanta bilar dyker upp i alla möjliga sammanhang. Och precis som de som vill köpa bilar plockar ut uppgifter om vem som äger vissa intressanta bilar kan en biltjuv göra på samma sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var länge sen jag sålde en bil privat, men när jag gjorde det sist så suddade jag ut registreringsnumret på annonsbilden. Jag ville inte att det skulle komma folk på besök oannonserat för att förhandla om priset.
 
ANNONS