Annons

Filformat minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

booten

Aktiv medlem
Hej,

När jag filmar i 4K med en Nikon D500 blir filmerna uppdelade i ca 3,7GB filer.
Gissar att det har med begränsningen i filsystemet att göra. Vad jag förstår
ska kameran formatera större minneskort med exFAT som inte har denna begränsning.
Jag har ett CFexpress Type B på 256GB.

Borde inte kameran formatera med exFAT?

Mvh
Stefan
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är kameran själv som sätter gränsen till antingen 4GB eller 30 min:
 

Falumas

Aktiv medlem
Det kan vara både och. FAT32 kan ha begränsningen också. Formatera kortet i kameran så är du säker på att inte det är problemet.
Min GoPro 8 gör aldrig filer större än 4GB och skapar ny fil ca var 20min.
Hur och var begränsningen ligger på D500 vet jag inte.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vanlig videokamera startar också automatiskt en ny fil efter 20-30 minuter. Tidigare åtminstone var det någon tullregel som påverkade funktionen för utrustning som inte var videoutrustning i huvudsak.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vanlig videokamera startar också automatiskt en ny fil efter 20-30 minuter. Tidigare åtminstone var det någon tullregel som påverkade funktionen för utrustning som inte var videoutrustning i huvudsak.
Tullregler har knappast inverkan på filernas storlek. Däremot fenomenet med att kameror ofta inte har kunnat spela in mer än 30 minuter i sträck i syfte att inte klassas som videokamera. Ibland har väl den gränsen kanske varit läglig ändå också för att kamerorna haft en tendens att få värmeslag.

Z-kamerorna, vare sig de har 30 min gräns eller inte, anpassar typiskt sett om de delar upp filerna eller inte beroende på vilken kortstorlek (dvs filsystem) man använder, men det är väl så med de äldre som D500 att de helt enkelt alltid beter sig som om man hade FAT32.
 
ANNONS