Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturering royaltyersättning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har levererat bilder till en bok. Avtalet var 25% av förtjänsten ( författare: 50%, fotograf 1: 25% fotograf 2: 25%). Nu har royaltyavstämningen kommit och min andel är på 17.500 och de vill att jag ska skicka in fakturan (som PDF). Jag har inget företag. Kan jag som privatperson skicka in en faktura och hur gör jag den i så fall? Eller bör/måste jag använda mig av ett faktureringsföretag? Och så är det ju ett problem om det kan/ska räknas som hobbyverksamhet eller inte? En del av bilderna är tagna innan jag fick "uppdraget" andra efter. (bilder till en svampbok) Tacksam för all hjälp.
 
Ja, du kan fakturera som privatperson.
De behöver en faktura att bokföra utbetalningen mot.
Du får pengar på kontot, och sedan är det i princip upp till dig att fundera på hur du bokför din hobbyverksamhet.

Om du inte är registrerad för moms så ska du nog inte redovisa momssatsen på fakturan. Men det där får någon annan förtydliga och hjälpa till med. Jag jobbar alltid gratis :)
 
...
, du kan fakturera som privatperson.
De behöver en faktura att bokföra utbetalningen mot.
Du får pengar på kontot, och sedan är det i princip upp till dig att fundera på hur du bokför din hobbyverksamhet.
...
Enligt Skatteverket så får man inte jobba på uppdrag inom ramen för hobbyverksamhet...

"
En hobby är

  • något du utövar på din fritid
  • inte din huvudsakliga försörjning
  • inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan."
Källa:

Därmed är det absolut enklaste att använda ett "faktureringsföretag".
 
Har man sålt arkivbilder är detta inte inkomst av tjänst utan en försäljning av en egenproducerad vara. Så att sälja bilder man har (i egen regi eller via bildbyrå) är sådant som Hobbyverksamhetsbegreppet är till för att täcka. Andra saker är när man t.ex. säljer bär och frukt till företag som köper upp eller då man säljer egenproducerat hantverk av något slag. Man kan läsa på skatteverkets sida om detta.
Har man sålt för en mindre summa som TS kan man deklarera för detta och dra av kostnader som kamerainköp etc. Skatteverket vet mer och har säkert en fin blankett man kan fylla i och bifoga i sin årliga deklaration. Vill du slippa skatt helt så ser du till att du drar av precis så mycket i utgifter som täcker intäkten (och spara resten av materialutgifter till nästa år). Det är ju också bra att då ha kvar kvitton ifall skattmasen, mot all förmodan skulle begära in kopior på detta.

Som tidigare talare sa går det inte att ta ett uppdrag om att t.ex. illustrera en bok med bilder i annat fall än att man har egen firma eller att uppdragsgivaren betalar skatt och sociala avgifter åt dig. Då duger inte att deklarera som hobbyverksamhet. Men att sälja egna bilder går utmärkt (Om man inte sätter det i system och gör en försörjning av det.)
Om man nu hamnar i gråzonen vad gäller bildförsäljningen får väl det egna samvetet avgöra vad man gör. Skriver du försäljning av arkivbilder till bok på fakturan så går man nog ändå säker.
 
Senast ändrad:
Du kan säkert få en hel del bra råd här på FS tror jag. Men det enklaste är naturligtvis att ringa Skatteverket och fråga. Min erfarenhet är att RSV gärna hjälper till med tips och goda råd för att undvika problem.
 
Som tidigare talare sa går det inte att ta ett uppdrag om att t.ex. illustrera en bok med bilder i annat fall än att man har egen firma eller att uppdragsgivaren betalar skatt och sociala avgifter åt dig. Då duger inte att deklarera som hobbyverksamhet. Men att sälja egna bilder går utmärkt (Om man inte sätter det i system och gör en försörjning av det.)
Sålunda ska inkomsten av TSs bilder till boken som är tagna på uppdrag beskattas, medan inkomsten av bilderna som är tagna innan hon fick uppdraget går att redovisa som hobbyverksamhet.
 
För länge sedan när jag inte hade eget bolag o hade gjort ett resejobb för en resetidning så betalde dom ut min ersättning som lön o betalade i detta fall arbetsgivaravgifter osv. Så summan blir lägre än 17500 men det blir det oavsett om du använder frilans (som är dyrt) eller du skaffar bolag.
Det kostar inget att starta bolag o om du vet med dig att du kommer få in skapligt med jobb så hade jag startat ett. Samt jag rekomenderar en redovisningsfima för det kostar inte speciellt mycket.
Minns en idag strulet när man inte hade firma. När jag sålde bilder/artikel till tidningen foto så fick dom betala skatterna osv.
Men börja med att ringa skattemyndigheten o hör vad dom säger.
 
ANNONS