Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första filmen!

Produkter
(logga in för att koppla)
"Nu ikväll har jag suttit hemma och övat mig med en kasserad film på att ladda spolen till framkallningsdosan (Paterson tanks system 4) från rulle. Efter ett par omrullningar av samma film upplevde jag att spolarna inte tog längre när man vred på dem. Nu är säkert det här en idiotfråga men kan det vara så att hudfett/olja från mina fingrar gjort filmremsan så hal att det var anledningen till att det bara slirar?"
"Sedan vill jag passa på att fråga om det räcker som agitering att vrida på det lilla handtaget som finns i Paterson-systemet eller om att vända och vrida hela burken uppochner är att föredra?" [/B][/QUOTE]

Hej Simon!
Endast dom frågor som inte ställs är "idiotfrågor". När du övat på att ladda filmen så tar du säkert i denna och ditt hudfett kommer då på denna. Jag har någon gång i tiden haft en kurs där just detta hände deltagare. När det blir "verklighet" så tar du i filmen med försiktighet och endast i ändarna.Kör in filmen i spolen och ha varje hand på var sin "spolhalva". Du kommer alltså inte i kontakt med filmen.
Den andra frågan:
Nej det räcker inte med att vrida på pinnen/handtaget.
När du har klart med vilka tider som gäller för den film du skall framkalla och all kemi m.m. är klar gäller följande:
-(1) Häll i framkallaren,starta klockan. Agitera med lugna rörelser under 30 sekunder, sedan två agiteringar varje minut.Häll ut och göra likadant för (2)steg två=stoppbad (använd inte enbart vatten).
Steg(3) tre är fixeringen som görs på samma sätt.
Slutligen (4) skölj filmen i tempererat vatten, vilket bör var minst 18 grader vanligast under ½ timme. Denna tid kan man kort av om man tillsätter tex Tetenal Lavaquick
Slutligen (5) är det bra om man tilsätter ett vätmedel, vilket tar bort ytspänning och statisk elektricitet.
Men allt detta kan du säker sedan tidigare.
Mvh
Rolf
 
paco skrev:
Svärtan styr du med tiden, högdagrarna med kontrasten. Ändrar du kontrasten, så får du kanske andra tider igen.
Njae

När man kopierar bör man börja på en lägre kokntrast och gå uppåt, man blir sällan nöjd på andra hållet.

Normalt så sätter du tiden så att du får rätt svärta i högdagern. Sedan ökar du kontrasten om du vill ha mer svärta i lågdagern och omvänt.
Bildens högdager påverkas inte så mycket av kontrasten.
 
Få ut filmen ur kasetten

Tusen tack Rolf för dina tips och råd!

Nu till nästa fråga:

Efter att ha spolat tillbaka filmen känns det lite onödigt/jobbigt att behöva öppna kasetten för att rulla upp den på spolen. Finns det ngn bra teknik eller hjälpmedel för att ta tillbaka första lilla stumpen av filmen ut ur kasetten igen? Jag antar att det enklaste vore att inte spola tillbaka helt och hållet men jag är inte så bekant med mina analoga kameror att jag vågar det utan att förstöra filmen i ljuset.
 
Det finns speciella verktyg för att hämta upp filmstumpen ur rullen.

Nyare kameror brukar ha en custom funktion som lämnar en filmflärp kvar, annars brukar det gå att höra när filmen släpper spolen på kameran och öppna bakstycket.
 
Tänkte inte berätta om min första gång, men väl min sista!

Efter (vad som kändes) att ha försökt i en halvtimme att få filmhelvetet att "spåra" in i spiraldosan utan att lyckas - kastade jag hela skiten i väggen så plastbitar flög hej vilt och svor högtidligt att jag aldrig skulle ta i en framkallningsdosa igen. Ett löfte jag nu har hållit i drygt sjutton år!

/Adam
 
kastade jag hela skiten i väggen så ...?

Hej Adam!
Ödet faller lite olika, bara en fråga :Hur gick det med väggen ?
Nej, jag skojar, visst kan det behövas träning, men som sagt träning ger färdighet.
Så nu lämnar du in dina s/v filmer om du nu inte lämnat det?
 
Senast ändrad:
hamsterr0ttan skrev:
Framkallade min första film idag =)

Ingen stor grej men va glad jag blev när jag lyckades. Nu ere "bara" kopieringen kvar.

Sorry om d blev en onödig tråd :p

Lyckades ni första gången?


Det här är ingen onödig tråd!! ;)

En utvecklingsfas i en fotografs liv!! :)

/Bengan

Ps.
Du kan skanna filmen...
och se'n lämna till Crimson tex! :)
Så gör jag,
efter att ha framkallat Tri-X hemma!
Men sprid det inte att jag gör så!! ;)
 
Falcon68 skrev:
Tänkte inte berätta om min första gång, men väl min sista!

Efter (vad som kändes) att ha försökt i en halvtimme att få filmhelvetet att "spåra" in i spiraldosan utan att lyckas - kastade jag hela skiten i väggen så plastbitar flög hej vilt och svor högtidligt att jag aldrig skulle ta i en framkallningsdosa igen. Ett löfte jag nu har hållit i drygt sjutton år!

/Adam

Vad är en ståldosa med stålspiral!!??
Går att ladda torr som fuktig!
I snart 40 år nu! :)
 
Ännu en fråga.

I en mörkrumsutrustning som jag fick hem häromdagen var det med en filmladdare med film i. Förra ägaren har inte en aning om hur gammal filmen kan tänkas vara eller vad det är för film. Jag har rullat upp det mesta på kastter men vill ju först ta reda på vad det är för film innan jag börjar fota med den. Glad ihågen stoppade jag en remsa i framkallningsvätska för att få fram de där små siffrorna längs kanten på negativet men döm om min förvåning när resultatet blev lika med noll. Det enda som hände var att den före detta grå ytan blev svart men inte en enda siffra går att uttyda. Har jag haft i remsan med film för kort tid i framkallningsvätskan eller är filmen helt enkelt för gammal?
 
Simon_I skrev:
Glad ihågen stoppade jag en remsa i framkallningsvätska för att få fram de där små siffrorna längs kanten på negativet men döm om min förvåning när resultatet blev lika med noll. Det enda som hände var att den före detta grå ytan blev svart men inte en enda siffra går att uttyda.
Ähum.
Du drog väl fram filmbiten i totalt mörker och stoppade den i framkallningsdosan i totalt mörker också ... annars blir den ju ljusskadad och därmed helt svart när man framkallar den.

Undrar bara för jag hade fotoelever en gång för många år sedan som gjorde just så.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Ähum.
Du drog väl fram filmbiten i totalt mörker och stoppade den i framkallningsdosan i totalt mörker också ... annars blir den ju ljusskadad och därmed helt svart när man framkallar den.

Undrar bara för jag hade fotoelever en gång för många år sedan som gjorde just så.

-- MW

:-S Ja, då hade nog jag platsat bland dina fotoelever. Den lilla remsan har varit ute i ljuset men antog att det skulle gå att få fram lite siffror ändå. Som tur är laddade jag ett par kasetter med bara ett par st filmrutor för att ha till att prova kameror och linser med i fortsättningen... antar att en utav dessa kan göra jobbet åt mig.

Tack så mkt! Man känner sig verkligen som bambi på hal is när man försöker lära sig att handskas med film. Men jag har vansinnigt roligt.
 
Stjärnljus påverkar film, mer behövs inte.
Just det... Vissa bandspelare med lysdioder, om man nu råkar ha en sådan i mörkrummet kan man tejpa över dioderna.
 
Simon_I skrev:
Efter ett par omrullningar av samma film upplevde jag att spolarna inte tog längre när man vred på dem.

Sedan vill jag passa på att fråga om det räcker som agitering att vrida på det lilla handtaget
Spiralerna slits och det är sätet för kulorna som skall hålla emot som slits.

Nej.
Framkallaren sjunker sakta hela tiden till botten. Det är därför som man vänder dosan.
 
Erik Schalin skrev:
Njae

När man kopierar bör man börja på en lägre kokntrast och gå uppåt, man blir sällan nöjd på andra hållet.

Normalt så sätter du tiden så att du får rätt svärta i högdagern. Sedan ökar du kontrasten om du vill ha mer svärta i lågdagern och omvänt.
Bildens högdager påverkas inte så mycket av kontrasten.

Jag har bara gått en grundkurs. Vi började med att ta reda på tiden för svart, med kontrasten på 2 eller 2,5. I mitt mörkrum så försvinner t.ex. teckning i himlen med för hög kontrast. Då påverkas den (högdagern) av kontrasten?

Jag är säker på att du menar samma sak :)
 
paco skrev:
Jag har bara gått en grundkurs. Vi började med att ta reda på tiden för svart, med kontrasten på 2 eller 2,5. I mitt mörkrum så försvinner t.ex. teckning i himlen med för hög kontrast. Då påverkas den (högdagern) av kontrasten?

Jag är säker på att du menar samma sak :)
Det är tokigt att börja med svart men jag vet att det finns de som gör så.

Vid splitfiltrering så funkar det inte alls bra.
Då är det bättre att göra likadant jämt och därmed börja med högdagern.

Om pappret är bra på detta så kommer inte högdagern att förändras när du vrider på kontrasten. Men världen är inte perfekt så viss förändring sker även i högdagern. Framförallt med Ilfords multigradepapper.
 
FÖRSTA FILMEN PÅ GÅNG!!!

Min första film står just nu under kranen medan fixeringen sköljs bort!!! MKT nyfiken på resultatet, bilder postas senare.
 
När jag kopierar brukar jag börja med att se på negativet, om kontrasten och tätheten är normal. Är den det så provar jag att göra bilden på grad 2-3 (kontrastgard 2-3). Annars byter jag till lämpligt grad. Dumt att alltid börja på samma grad, oavsett hur negativet ser ut. Det resulterar ofta i att jag får börja om från början och slösa papper/tid.
 
Re: FÖRSTA FILMEN PÅ GÅNG!!!

Simon_I skrev:
Min första film står just nu under kranen medan fixeringen sköljs bort!!! MKT nyfiken på resultatet, bilder postas senare.
Jag läste någonstans att man aldrig ska göra någonting som kräver stor koncentration efter klockan 10 på kvällen.
 
Re: Re: FÖRSTA FILMEN PÅ GÅNG!!!

Robin Gyllander skrev:
Jag läste någonstans att man aldrig ska göra någonting som kräver stor koncentration efter klockan 10 på kvällen.

Haha, ska försöka tänka på det till nästa gång. Resultatet verkar hur som helst blivit bra.
 
ANNONS