Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man samma prestanda på PC/Mac med samma hårdvara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför verkar folk tro att jag går över vilopuls av att argumentera med folk?

Ja du Janne,, tänk på det innan,,,,,,,,,,,,,,,,,,du argumentera.

Den känsla man får är att du går över lik för att få rätt, vill du att vi har den uppfattningen om dig så är det OK

Ha ett bra liv
 
Ja du Janne,, tänk på det innan,,,,,,,,,,,,,,,,,,du argumentera.

Den känsla man får är att du går över lik för att få rätt, vill du att vi har den uppfattningen om dig så är det OK

Ha ett bra liv

Vad folk har för uppfatning om mig själv, mitt språkbruk eller attityd när det gäller IT-lösningar rör mig verkligen inte i ryggen. Jag vet att jag är en auktoritet på ämnet och ja, jag stör mig ofantligt på personer som jag anser gör på ett suboptimalt sätt.

Jag har en betydligt mer ödmjuk attityd i ämnen där jag inte anser mig vara en auktoritet, såsom (exempelvis) fotografi.
 
Vad folk har för uppfatning om mig själv, mitt språkbruk eller attityd när det gäller IT-lösningar rör mig verkligen inte i ryggen. Jag vet att jag är en auktoritet på ämnet och ja, jag stör mig ofantligt på personer som jag anser gör på ett suboptimalt sätt.

Jag har en betydligt mer ödmjuk attityd i ämnen där jag inte anser mig vara en auktoritet, såsom (exempelvis) fotografi.

OK, då du är en auktoritet i fråga om hur data ska hanteras!

Kan du ge mig en bild av hur kortdata, (dvs visa eller MC´s krav) ska hanteras, gärna utifrån PCI DSS
 
Jag vet inte riktigt hur jag skall bemöta det där. Men, jag arbetar med datalösningar som oftast spänner över flera kontinenter. Min förra arbetsgivare hade dataspeglingscentra i Rotterdam, Tokyo och Seattle just för att undvika dataförlust även vid stora incidenter.

Nej, jag är (som jag tidigare sagt) inte ett DUGG ödmjuk inför de saker jag vet att jag kan.

Anser du att jag har FEL i vad jag säger?

Jag skulle nog säga att det inte på något sätt handlar om du har rätt eller fel i sakfrågan. Mer om hur du framför det du säger.

Om jag ser någon tappa sin plånbok kan jag ta upp den och säga
"Hej, du tappade plånboken. Förresten, det är nog inte en bra idé att inte ha den bakfickan på jeansen när du sitter på ett cafe"
Eller så kan jag säga
"Här har du din plånbok. Du är en fullständig idiot som har den i bakfickan på jeansen när du sitter på ett cafe"

I sak har jag kanske rätt bägge gångerna. Men med den andra formuleringen finns det en klar risk att människor uppfattar en som så otrevlig att de därför inte tar åt sig av sakinformationen. Och då har man väl inte precis uppnåt något?
 
OK, då du är en auktoritet i fråga om hur data ska hanteras!

Kan du ge mig en bild av hur kortdata, (dvs visa eller MC´s krav) ska hanteras, gärna utifrån PCI DSS

Delvis. Jag är bättre på att designa infrastrukturen som hanterar den (alltså Subspec (1) och (2) av PCI DSS), men en del insyn har jag, pratar vi spec 1.2, 1.2.1 eller 2.0?

Jag tycker dock att vi tar den diskussionen privat, för den är jävligt off topic ;)

(Ledtråd: Jag blev under sommaren 2008 erbjuden jobbet som IT-Samordnare för FOREX Bank, men valde att tacka nej, eftersom de helt enkelt betalade för dåligt).
 
Att spara data är i princip enkelt.
Att spara data billigt är lite svårare.
Att garantera att den skall vara läsbar efter 60 år är en utmaning.

Har du lösningen på den utmaningen också?
 
Att spara data är i princip enkelt.
Att spara data billigt är lite svårare.
Att garantera att den skall vara läsbar efter 60 år är en utmaning.

Har du lösningen på den utmaningen också?

Men suck, vill folk verkligen leka den här leken?

Okej, vilken typ av data? Vilka juridiska krav? Budget? Tänker du betala mig för den tid jag kommer att lägga ner på att beskriva lösningen?

Jag har varit involverad i ett projekt som hanterar data involverande radioaktiva ämnen för en aktör som är involverad med D.O.D (Department of Defense) där krävs det 75 års retention (Där skall dessutom _originalhandlingarna_ i sina _originalformat_ arkiveras i 75 år, men det var inte vår huvudvärk). Lägg sedan efterkrav enligt SOX och liknande så blev det riktigt intressant.

Kan jag GARANTERA att det fungerar? Nej, fråga mig om 65 år. Däremot har ju systemet accepterats, så jag håller det för troligt att det skall fungera.

Var det _billigt_? Hell no.

Ja, ag vet att Jantelagen säger att den som tror han är något skall slås ner i skorna.... Det är okej ;)
 
Vi gör såhär: Alla som tycker att de vill banka på mig för mina påstådda systemkunskaper kan väl använda funktionen "kontakta medlem" så slippe vi skita ner tråden med sånt här dravel?
 
Jag skulle nog säga att det inte på något sätt handlar om du har rätt eller fel i sakfrågan. Mer om hur du framför det du säger.

Om jag ser någon tappa sin plånbok kan jag ta upp den och säga
"Hej, du tappade plånboken. Förresten, det är nog inte en bra idé att inte ha den bakfickan på jeansen när du sitter på ett cafe"
Eller så kan jag säga
"Här har du din plånbok. Du är en fullständig idiot som har den i bakfickan på jeansen när du sitter på ett cafe"

I sak har jag kanske rätt bägge gångerna. Men med den andra formuleringen finns det en klar risk att människor uppfattar en som så otrevlig att de därför inte tar åt sig av sakinformationen. Och då har man väl inte precis uppnåt något?
Dom flesta använder nog den första formuleringen på cafet, men den andra när dom berättar om händelsen för sina kompisar.

/Karl
 
Backup är något som ofta underskattas, att lagra backupen i samma hus eller grannhuset är ingen bra lösning.
Att lagra långt bort är lite krångligt, men ofta känner man någon lite längre bort än grannhuset eller varför inte ha en disk liggandes i skrivbordslådan på jobbet.
Själv lagrar jag en disk 1500km bort 4ggr om året, 50km är säkert annars tillräckligt men grannhuset löper en allt för stor risk att drabbas av samma sak som ditt hus.

Här kan ni se en video om en snubbe som nitiskt tagit backup men hade backupen bredvid datorn och fick både datorn och backupen stulen. Videon är riktigt bra och har ett lyckligt slut.
http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

/Karl
 
...och ändå har jag fått byta ut samtliga de tre SSD-diskar jag äger i mina maskiner minst en gång. (Nej, maskinerna har inga termiska problem. Nej, jag har inte utsatt dem för handhavandefel)

Varför gick de sönder? Fick du nya på garantin?
 
Varför gick de sönder? Fick du nya på garantin?

Varför de gick sönder vet jag inte, de slutade att fungera helt enkelt. Ja, självklart fick jag nya, och all data var ju säkrad. Nej, jag kör inte spegling på varesig min arbetsstation (Det får räcka med RAID på min lagringsserver) eller min HTPC (lite overkill) eller min laptop (en omöjlighet, den har bara en diskplats).

Min poäng är bara att jag personligen anser att SSD-diskar inte är lika långlivade som mekaniska diskar... ännu.
 
Man kan väl byta ut cdläsaren mot en extra hårddisk?

Jag vet faktiskt inte om HP har en sådan option till sina ultraportabla, iallafall inte den jag har. Dessutom har jag fortfarande nytta av DVD-brännaren.

Dessutom ser jag inte poängen, det är ju NBD-replacement på grejjerna.
 
Jag vet faktiskt inte om HP har en sådan option till sina ultraportabla, iallafall inte den jag har. Dessutom har jag fortfarande nytta av DVD-brännaren.

Dessutom ser jag inte poängen, det är ju NBD-replacement på grejjerna.

NBD-replacement låter ju bra, men vad är det? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.