Annons

Fågelidentifikation

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Den här ormvråksstora fågel flög över mig idag, jag tror det är en bivråk. Men det är en gissning.
 

Bilagor

  • ufo1.jpg
    ufo1.jpg
    6 KB · Visningar: 85,466
Bivråk

Det ser ut som en gammal bivråk med gökhuvud. Bivråkens smala huvud och lilla näbb kan förvirra ibland (För du har väl inte photoshopat på elakt sätt?)
 
Bivråk är helt rätt!

Göklikt utseende (?) i o m att ögat framträder så tydligt på det gråa huvudet.

Fågeln har smäckrare proportioner än de andra vråkarna, kanske även det gör den göklik(?).

Fågeln är en hane (honor är i regel mer streckade på vingar/stjärt).

Mvh/Mattias
 
Vilken fink?

Undrar om någon vet vilken sorts fink det här är?

Fotad i Luleå för en vecka sedan.

/Marianne

.
 

Bilagor

  • fink.gif
    fink.gif
    84.6 KB · Visningar: 86,256
Påminner om en svartvit flugsnappare men jag är inte säker. Hoppas någon kan bekräfta eller dementera mitt förslag.
 
Min första rovfågel :)
Ingen höjdar bild direkt men jag vill gärna veta vad det är för fågel.

/Henrik
 

Bilagor

  • _dsc0654-fsf.jpg
    _dsc0654-fsf.jpg
    81.4 KB · Visningar: 85,727
lite fakta

Lite som skiljer gammal duvhök mot sparvhök:
Duvhöken har ett mörkare, nästan oranget öga och mer markerat vitt ögonbrynstreck (ofta mörkt både under och ovan det vita strecket. Duvhöken upplevs bulligare med mer mage s.a.s. Ung duvhök är inte tvärrandig utan längsstreckad som en falk typ lärkfalk/jaktfalk. Det kan dock vara mycket svårt att skilja arterna åt i flykt. En stor sparvhökshona kan ibland vara lika stor som en klen duvhökshane. Mitt tips är därför en sparvhökshona möjligen en fjolåring då den inte ser särskilt grå ututan mer brun. Benen ser också smala ut vilket indikerar sparvhök.
 
ANNONS