Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Essential Film Holder

Produkter
(logga in för att koppla)

per.erik

Medlem
Jag har en Epson perfection 4990 Photo Scanner som jag har haft sedan ca 2005. Det är möjligt att den är på upphällningen nu, det har kommit någon smal färgad linje i en del bilder och så är den ju gammal, funktionen för att filtrera bort damm har lagt av. Jag har skannat tusentals bilder med den, dia, 35 mm, mellanformat, neg färg, neg svartvitt, påsikt...

Men jag har börjat undrar lite över resultaten också, särskilt nät jag skannar 35 mm film, de verkar inte riktigt skarpa. Jag följer en del YouTube-kanaler om foto, t.ex. en som heter Pushing film och han och andra tycks nu förorda att man ska fota av bilderna istället för att skanna dem, det ska ge bättre resultat. Och exemplen som ges verkar övertygande.

Centralt är ju att hålla filmen plan. Essential Film Holder är en filmhållare som rekommenderas och nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av denna och om den är så bra som påstås, inte bara av Pushing film? Det finns inte någon representant i Sverige så man måste beställa den direkt från UK (tror jag det är)

Jag försöker lägga in en länk till Pushing film, YouTube:

 
Senast ändrad:
Jag har en EFH och är inte helt nöjd med den. Den snabbar verkligen upp arbetsflödet och jag får ganska goda resultat ändå, så jag tycker inte det är en dålig produkt. Men jag har nog bara hunnit med att köra 3-4 filmer igenom den, både 135 och 120-film. Där den faller är att den håller inte filmen så plan som jag hade önskat. Som jag resonerar så kör jag igenom filmer snabbt med den och får resultat som duger alldeles utmärkt för sociala medier och för mitt dagliga behov, sen får jag ta fram min andra filmhållare där jag klämmer fast filmen mellan två glasskivor de gånger jag vill ha maximal skärpa.

Ett tips är att ta en titt på Valoi istället. Den går inte att beställa än, men inom några månader så: https://www.valoi.co

Skulle du eller någon annan vara intresserad av min EFH så kan jag tänka mig att sälja den då jag väntar på en Valoi.
 
Tack så mycket för svar och besked, det är inte någon riktig brådska så jag kan vänta och se hur bra den där Valoi funkar, det lär väl komma tester. Poängen är även för mig att få bättre resultat för enstaka bilder (Epson funkar fortfarande bra för "bulk") så planhållningen är ju viktig. För mellanformat får jag bra resultat men det blir ofta Newton-ringar (antar att filmen buktar mot glaset i Epsont) så jag antar det är bra att undvika glasskivor
 
Jag har en EFH och är inte helt nöjd med den. Den snabbar verkligen upp arbetsflödet och jag får ganska goda resultat ändå, så jag tycker inte det är en dålig produkt. Men jag har nog bara hunnit med att köra 3-4 filmer igenom den, både 135 och 120-film. Där den faller är att den håller inte filmen så plan som jag hade önskat. Som jag resonerar så kör jag igenom filmer snabbt med den och får resultat som duger alldeles utmärkt för sociala medier och för mitt dagliga behov, sen får jag ta fram min andra filmhållare där jag klämmer fast filmen mellan två glasskivor de gånger jag vill ha maximal skärpa.

Ett tips är att ta en titt på Valoi istället. Den går inte att beställa än, men inom några månader så: https://www.valoi.co

Skulle du eller någon annan vara intresserad av min EFH så kan jag tänka mig att sälja den då jag väntar på en Valoi.
Tjena! Vet du hur EFH står sig mot digitaliza? Har en sådan nu och är inte nöjd, utan vill ha plattare negativ.
Om den är bättre än digitaliza och TS inte vill ha efh är jag intresserad!
 
Tjena! Vet du hur EFH står sig mot digitaliza? Har en sådan nu och är inte nöjd, utan vill ha plattare negativ.
Om den är bättre än digitaliza och TS inte vill ha efh är jag intresserad!

Jag köpte och testade en Digitaliza 135 (120 har jag inte testat) för kanske 2 år sedan, och den fungerade bra med platta negativ. Mina besvärliga kurviga negativ (kurviga på kortsidan) verkade den inte klara av att greppa tag i ordentligt så med dessa var den helt värdelös. Där tror jag absolut EFH är bättre. Jag köpte inte till sprocket hole-masken till EFH, så är sprocket holes viktigt för dig så får du köpa till den masken om du köper min EFH, men då kommer du att få mer problem med kurviga negativ.

TS var ju inte intresserad av min EFH, så du står på tur Robin.

Jag ska se om några av mina kurviga negativ fortfarande är kurviga eller om de plattats till i pärmen, så kan jag kanske återkomma med lite exempelbilder ikväll eller i dagarna. Är det 135- eller 120-film du är mest intresserad av?
 
Jag köpte och testade en Digitaliza 135 (120 har jag inte testat) för kanske 2 år sedan, och den fungerade bra med platta negativ. Mina besvärliga kurviga negativ (kurviga på kortsidan) verkade den inte klara av att greppa tag i ordentligt så med dessa var den helt värdelös. Där tror jag absolut EFH är bättre. Jag köpte inte till sprocket hole-masken till EFH, så är sprocket holes viktigt för dig så får du köpa till den masken om du köper min EFH, men då kommer du att få mer problem med kurviga negativ.

TS var ju inte intresserad av min EFH, så du står på tur Robin.

Jag ska se om några av mina kurviga negativ fortfarande är kurviga eller om de plattats till i pärmen, så kan jag kanske återkomma med lite exempelbilder ikväll eller i dagarna. Är det 135- eller 120-film du är mest intresserad av?
Ja det är ju kortsidan mina filmer också brukar vara böjda. Man får antingen fokus i mitten eller i på sidorna typ, värdelös då precis som du säger!

Jag skickar ett PM så får du gärna återkomma med exempel bild om det inte är för krångligt :)
Fotar med båda formaten!
 
Det var svårt att visa hur platta negativen blir i EFH, men här är några bilder i alla fall. Mina negativ hade plattats till en hel del i pärmen. Man ser ju ändå att det fortfarande är lite kurva på det. Bild nr 2 är kanske inte helt representativt för hur platt negativet blir i EFH inser jag nu då det böjts när det kommit ut en bit. Bild 3 och 4 kan man ana lite kurva på negativet tycker jag, men det är betydligt bättre än vad jag minns att Digitaliza klarade av.

Sista bilden är ett negativ jag fotat av med hjälp av EFH (och endast inverterad i post). Jag var nog inte jättenoga med ställa in allt perfekt för maximal skärpa, det är ju så många variabler som påverkar.
 

Bilagor

  • 0001.jpg
    0001.jpg
    584.5 KB · Visningar: 7
  • 0002.jpg
    0002.jpg
    481.3 KB · Visningar: 8
  • 0003.jpg
    0003.jpg
    380.5 KB · Visningar: 5
  • 0004.jpg
    0004.jpg
    300.6 KB · Visningar: 5
  • 0005.jpg
    6.2 MB · Visningar: 11
ANNONS