Annons

Drar min E-M1 Mk3 ström när den är avstängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Olympus OM-D E-M1 Mk3.

Jag upplever att batterierna dräneras på ström även när kameran är avstängd.

Någon som har samma känsla?
 

Aahlborg

Aktiv medlem
De flesta kameror har något för sig när de är avstängda och det rekommenderas att ta ut batterierna om man inte ska använda den på ett tag.
 

hampusm

Aktiv medlem
Även om inte kameran drar någon ström, vilket den gör, så har litium-jon batterier en självurladdningstakt av ca 2% per månad. Så även om batteriet inte sitter i kameran, kommer det ladda ur sig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Även om inte kameran drar någon ström, vilket den gör, så har litium-jon batterier en självurladdningstakt av ca 2% per månad. Så även om batteriet inte sitter i kameran, kommer det ladda ur sig.
Alltså, mina Nikon man ligga i månader utan att det är tomt. Visst försvinner det laddning, men det går rätt långsamt. Inte heller GR-kamerorna tappar särskilt snabbt.

En bov som kan finnas är att någon trådlös funktion ligger igång helt eller delvis även när kameran är avstängd. Det brukar i så fall gå att slå av.
 

stenp

Aktiv medlem
Tack för svaren. Kameran används ofta så det är inte 2% per månad som är problemet. Den kan gå från 30% till tomt om den inte är igång ett par dar. Jag har 2 batterier och båda uppför sig lika.

Jag kan inte se att något trådlöst, wifi el blåtand, skulle vara igång när den är avstängd.

Skumt.
 

stenp

Aktiv medlem
Förmodligen har Martin rätt ändå. För att underlätta att ansluta via WiFi så finns en symbol på LCDn som initierar uppkoppling mot t.ex. mobil när man trycker på den. För att den skall synas skall "WiFi Availability" vara på vilket det är på min kamera då jag kört en del trådlöst. Jag tar och stänger av det så får vi se vad som händer. Återrapporterar om ett par veckor.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förmodligen har Martin rätt ändå. För att underlätta att ansluta via WiFi så finns en symbol på LCDn som initierar uppkoppling mot t.ex. mobil när man trycker på den. För att den skall synas skall "WiFi Availability" vara på vilket det är på min kamera då jag kört en del trådlöst. Jag tar och stänger av det så får vi se vad som händer. Återrapporterar om ett par veckor.
Kollade lite manualen och det kan räcka med att ändra inställningen för ”power-off standby”, sid 249 f:

 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft en e-m1 men Nikonkamerorna ligger alltid och drar en pytteliten ström. Displayen är igång hela tiden, men strömförbrukningen startar först när man trycker ner avtryckaren och af, vr och exponeringsmätningen startar.
Jag har glömt kameror på "on" i veckor utan att den dragit något märkbart ur batteriet.
Li-ion-batterierna får ju inte ladda ur för mycket eftersom de då blir "förstörda" (de kan inte längre laddas på normalt sätt).
 

Stonos

Aktiv medlem
Generellt så innebär sällan avstängd att batteriet är bortkopplat. Det normala är att "off" är ett strömsparläge vilket möjligör en snabbt uppstart.
 

MuseumMan

Medlem
Inte för att jag vet, men kameran håller ju vissa inställningar i minnet så som tid och egna inställningar. Det måste väl också förbruka lite ström. Kanske obetydligt och nån kondensator håller det kvar.
Bara en tanke.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sånt lagras i flashminne nuförtiden. Det som tar ström är att hålla klockan igång och känna av om strömbrytaren (som alltså inte är en strömbrytare utan en nu vill jag använda dig knapp) slås till.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Flashminne är en möjlighet men sådant som kan ändras ofta brukar vara lättare att ha i EEPROM. Det är typiskt för den här typen av konstruktioner att man har det mesta i flash men det finns ett ganska litet EEPROM där man lagrar saker som ändras ofta. I båda fallen drar det ingen ström när kameran är avstängd.
 

stenp

Aktiv medlem
Nu kan jag verifiera att det som Martin hintade stämde. Kameran drar ström när WiFi Availability är på. Är den avstängd håller batteriet samma nivå åtminstone en vecka, längre orkar jag inte vänta.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nikons numera ikoniska D3 konsumerade 1mA när den var avstängd och 3mA när den var på men i vila - dvs utan aktiv ljusmätning.
 
ANNONS