Annons

Dator för bildredigering (laptop)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nu finns det ju inga laptops utan GPU, till och med Intel har rätt ok GPUs numera i sina mobila processorer numera. Jag redigerar en del 4k i Davinci på min Surface Pro som saknar dedikerad GPU och det flyter på fint, så länge jag inte behöver brusreducera.
Man skall nog dock se till att det är iris-xe-grafik om man inte har dedikerad GPU i den, men även Intel UHD är rätt ok på att exportera h265.
Körde en månad för 2år sedan med bara Intel UHD i min stationära när jag väntade på att mitt grafikkort skulle levereras och det var inte nervpåfrästande långsamt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu finns det ju inga laptops utan GPU, till och med Intel har rätt ok GPUs numera i sina mobila processorer numera. Jag redigerar en del 4k i Davinci på min Surface Pro som saknar dedikerad GPU och det flyter på fint, så länge jag inte behöver brusreducera.
Man skall nog dock se till att det är iris-xe-grafik om man inte har dedikerad GPU i den, men även Intel UHD är rätt ok på att exportera h265.
Körde en månad för 2år sedan med bara Intel UHD i min stationära när jag väntade på att mitt grafikkort skulle levereras och det var inte nervpåfrästande långsamt.
Dessutom kan man ju arbeta med proxies ifall man vill få upp hastigheten vid redigering. Nog mera orolig för att det blir jobbigt att redigera på en liten skärm Davinci har ju ett och annat reglage som ska få plats förutom videon.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dessutom kan man ju arbeta med proxies ifall man vill få upp hastigheten vid redigering. Nog mera orolig för att det blir jobbigt att redigera på en liten skärm Davinci har ju ett och annat reglage som ska få plats förutom videon.
Proxies fungerar sådär när man är ute på vift och när man är ute är det alltid en avvägning mellan stor skärm och låg vikt.

Det är givetvis mycket enklare att redigera med två 32"-skärmar och dedikerat Davinci-tangentbord än på en 13"-skärm och vanligt tangentbord.
 

mikaelzanderssonz

Avslutat medlemskap
Jag letar och letar efter ett bra erbjudande på en laptop som ska användas till
-bildredigering
-Word
-Surfa på nätet
-ev Redigera film
-Antingen på sikt köpa en rittavla till som kan kopplas in eller kunna rita direkt på skärmen

Budget: gärna runt 8000 på rean. Max 10000

Vad är viktigast och vad ska jag proritera i val av laptop?
- Ram-minne
- Core/ryzen
- Skärmupplösning
- Antal Kärnor
- nåt annat?

Om du endast ska fokusera på en sak i taget helt klart processor, men om du ska köra mycket samtidigt även minne. Och idag är ju grafikkort livsviktigt när man kör sådant här.

För 8500:- får du en fin laptop som står sig sen hittar du en beganad skärm för 1500:- så har du dubbla skärmar och jobbet blir tusen gånger lättare.
 

PMD

Aktiv medlem
TS tröttnade nog redan efter första inlägget där en Macintosh föreslogs (inlägg #7 ). Innan fler vill föreslå en Mac föreslår jag att alla läser inlägg #2,

Surfplattor är knappast heller jättebra förslag för den som vill ha en laptop.
 

axed81

Aktiv medlem
TS tröttnade nog redan efter första inlägget där en Macintosh föreslogs (inlägg #7 ). Innan fler vill föreslå en Mac föreslår jag att alla läser inlägg #2,

Surfplattor är knappast heller jättebra förslag för den som vill ha en laptop.
Jag föreslår att du kikar och funderar på om jag svarade på inlägg #6 där Dag var i liknande situation och tråden fick liv igen. Kanske är Dag inte heller intresserad av Apples prylar. Vem vet. Ber ödmjukt om ursäkt ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Du behöver inte be mig om ursäkt. Min kommentar ovan beror på att så fort någon nämner Mac i en tråd där TS klargör att Mac är ointressant så blir det mest pajkastning och TS får inte så många bra råd i bruset.

Du skulle ha föreslagit en Chromebook istället. :cool:
 

weru

Aktiv medlem
Min gamla PC Windows 10 börjar bli till åren. Måste nog börja leta efter ny dator. Problemet är om köper en ny dator dom har Windows 11.Jag bildredigering i LRC/PS det funkar inte så bra med Windows 11. Alla som tecknar avtal med Adobe säger själva man ska ha Windows 10. Någon som har bytt från 10 till 11. Någon som vet. Tack på förhand. / Rune
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör inte Adobe själv, men har bara hört att folk med LR Classic har haft problem med Win10 uppgraderat till Win11.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
samma problemställning som för 10 -20 år sedan. Köp vad du anser ha råd med, Skrivet från en Mac Book Pro 2013 med 32 gb raam Retina skärm och SSD som funkar utmärkt med färghantering, profilering, Photoshop, video än i dag. Vilken PC skulle göra detsamma? Har ett antal skrotade. vill du ha en?
MItt PC-bygge, alltså inte laptop har snurrat sedan 2011... och förra månaden ville den inte starta längre.
 

sumpan

Aktiv medlem
Har haft Windows 11 i ett halvår, av olika anledningar har jag inte använt LRC och PS speciellt många timmar men har inte stött på några problem under min användning.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Jag har Win11 och kör LrC och Photoshop. Har aldrig haft problem med det. Kör på både laptop och stationär och båda funkar bra.
 

thommya

Aktiv medlem
Min gamla PC Windows 10 börjar bli till åren. Måste nog börja leta efter ny dator. Problemet är om köper en ny dator dom har Windows 11.Jag bildredigering i LRC/PS det funkar inte så bra med Windows 11. Alla som tecknar avtal med Adobe säger själva man ska ha Windows 10. Någon som har bytt från 10 till 11. Någon som vet. Tack på förhand. / Rune
Vilka är dessa alla som säger att man ska ha Windows 10?
Aldrig hört talas om.
Och Adobe rekommenderar följande:

Operating systemWindows 10 (version 22H2) or Windows 11 (version 21H2 or later)

Körde själv Windows 10 hela förra året och efter datorbyte blev det Windows 11. Bägge fungerar utmärkt.
 

weru

Aktiv medlem
Vilka är dessa alla som säger att man ska ha Windows 10?
Aldrig hört talas om.
Och Adobe rekommenderar följande:

Operating systemWindows 10 (version 22H2) or Windows 11 (version 21H2 or later)

Körde själv Windows 10 hela förra året och efter datorbyte blev det Windows 11. Bägge fungerar utmärkt.
Det är Adobe själva som säger det finns en del problem med Windows 11.
Kända fel med Adobe - program och Windows 11. Problem Creative Cloud - fönstret, på datorn visas inte korrekt fönster i lägre upplösning Ps stöder kanske inte alla visnings- funktioner i Windows 11. Måste uppdatera till Nvidadrivrutin 472,12 eller senare i Windows 11. Tidigare drivrutinversioner har inte godkänts av Microsoft. Windows 11 stöder inte att dra filer i aktivitetsfältet. Adobe tycker man ska vänta med Windows 11, dom tror det ska vara klart nästa år med Microsoft. / Rune
 

thommya

Aktiv medlem
Det är Adobe själva som säger det finns en del problem med Windows 11.
Kända fel med Adobe - program och Windows 11. Problem Creative Cloud - fönstret, på datorn visas inte korrekt fönster i lägre upplösning Ps stöder kanske inte alla visnings- funktioner i Windows 11. Måste uppdatera till Nvidadrivrutin 472,12 eller senare i Windows 11. Tidigare drivrutinversioner har inte godkänts av Microsoft. Windows 11 stöder inte att dra filer i aktivitetsfältet. Adobe tycker man ska vänta med Windows 11, dom tror det ska vara klart nästa år med Microsoft. / Rune
Var hittar du detta - skicka gärna en länk.
Tack!
EDIT - har hittat texten, glöm det!
 

UlfHan

Aktiv medlem
Detta låter som väldigt konstruerade argument. Nvidias aktuella drivrutin är 552.22 det övergår mitt förstånd varför någon skulle vilja använda en så urgammal som före 472.12. Just grafik-kortsdrivrutinen är lämpligt att uppdatera till den senaste hela tiden.

Det skulle vara intressant att veta vad som menas med "i lägre upplösning". Troligen är det så lågt att ingen använder det. Det är enormt många som har använt dessa Adobe program på Win11 flera år utan att se några problem.
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej
Du hittar förmodligen en bra begagnad laptop för under 5.000. Jag uppgraderade mig häromdagen med en begagnad HP 4.250:- Servad, ett års garanti, ett seriöst företag och handlat över disk. Jag kör Photoshop, InDesign, Bridge och en del Premiere Elements. Rullar på fint. Med Windows 11.
 
ANNONS