Annons

D7000 videokvaliten (obs, endast video!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart, men moderna lågenergilampor / T6-armaturer switchar ju med HF vilket är långt över 50Hz, så som flickerreducering är inte 50Hz ett lika säkert kort som det var för några år sen.

Ok, så är det nog, men jag har i alla fall aldrig upplevt bekymmer med 1/50 shutter, och vi har filmat en hel del. Ett säkert kort att börja med det kanske, jag förhåller mig en smula skeptisk till hårdvarureducering av flicker.
 
Jag är lite besviken på att Nikon valt "MOV" i D7000.
Jag har aldrig gillat Quicktime.
I kameran går filmerna bra, men när jag tittar på dom med Quicktime player på PC:n så hackar dom!?

Sen funkar ju inte MOV till Sony Vegas PRO eller Moviemaker heller.
Ska man behöva konvertera filmerna till annat format innan man kan redigera dom?
 
Jag är lite besviken på att Nikon valt "MOV" i D7000.
Jag har aldrig gillat Quicktime.
I kameran går filmerna bra, men när jag tittar på dom med Quicktime player på PC:n så hackar dom!?

Sen funkar ju inte MOV till Sony Vegas PRO eller Moviemaker heller.
Ska man behöva konvertera filmerna till annat format innan man kan redigera dom?

Beror lite på vad man har för dator. Men har du provat med en annan spelare?
 
Jag är lite besviken på att Nikon valt "MOV" i D7000.
Jag har aldrig gillat Quicktime.
I kameran går filmerna bra, men när jag tittar på dom med Quicktime player på PC:n så hackar dom!?

Sen funkar ju inte MOV till Sony Vegas PRO eller Moviemaker heller.
Ska man behöva konvertera filmerna till annat format innan man kan redigera dom?

Jag har samma problem, men körde med Media player Classic.
Filmen hackade konstigt, gjorde ej detta i kameran.
Det beror ej på datorn, jag har både en ny snabb processor samt grafikkort.
 
Jag har samma problem, men körde med Media player Classic.
Filmen hackade konstigt, gjorde ej detta i kameran.
Det beror ej på datorn, jag har både en ny snabb processor samt grafikkort.

Hackar det om ni kör VLC?

..och det kan bero på datorn. CPU är inte allt. OS spelar roll och har man inte bra drivrutiner till grafikkort eller t.ex. om man installerat olika codecs från internets olika hörn så kan det ställa till det vid uppspelning och redigering.

Jag kan köra filer från en P7000 utan problem på min 1 år gamla bärbara dator. Jag misstänker att det är samma format för D7000 och P7000
 
Tycker den filmar rätt bra. Den är dock brusigare än 7D och har fortfarande uppenbar jello-effekt om man provocerar kameran (typ filmar från tunnelbana i farten).
 
Bildkvaliteten är jag helnöjd men ljudet är väl sådär, helt ok men inget man helst använder, så kör en extern inspelare i form av Zoom H4N.
Den egna ljudet spelar in för mycket av hanteringen av kameran tycker jag, sen får man lite bättre kontroll så här med.

Redigerat lite sött i Premiere :)
 
Testade med VLC nu.
Ännu värre!
Uppdaterar bild var fjärde sekund!

Då är det något problem med din dator. Eftersom VLC har ett eget codec-bibliotek och inte delar med andra spelare på datorn. Kolla upp om du har dåliga grafikdrivrutiner eller avstängd hårdvaruaccelerering, frisk hårddisk, eller andra prestandaproblem, virus eller något annat som påverkar datorn att visa filmer.

Du kan ju kolla om du har problem med andra format, som t.ex. WMV-filer eller AVI osv. Försök gaffla in problemet om det rör videofiler generellt eller just en typ av codec. Kan du titta på filmer på nätet?
 
Ni vet väl att det är en konsumentkamera, ni får inte använda filmen kommersiellt enligt manualen he he
 
@ODDNAME;

har hört att det finns en pluggin för FCP med H4 Zoom för eftersynk, har du testat den? Eller hur gör du?
Har just fått min D7000 och har en H4 liggandes någonstans...
 
Blir inte helt klok på det här. Det verkar ju som nikon kommit med bästa (?) videokvalitén nu men kan de klassa ut canon än? (d7000 vs 550d = lika bra/dåliga?)

låg bitrate men smartare encoder

och hur pass bra är autofokusen eg.
bra med manuell autofokus, men den verkar väldigt snabb, känns lite jobbigt för ögonen? för skarp?
dock väldigt exakt konstigt nog, hur kan en manuell fokus vara så snabb på att ställa in exakt skärpa
verkar lite konstigt

och alla bilder med höga iso tal, varför är de så gula, både foto och film, tillfällighet?
påminner lite om de första bilderna med d300 jag såg, fast de var väl lite åt det gröna hållet också

Ska man filma, ska man väl köpa en filmkamera..eller?

Mvh
 
Ska man filma, ska man väl köpa en filmkamera..eller?

Mvh

nja, med objektiven så blir det ingen dum maskin, för det priset
billiga konsumentkameror för samma pris har inte lika bra objektiv att tillgå
även om de är bättre på annat
det finns faktiskt profisionella filmer inspelade med canon de visade på tv förut
 
ANNONS