Annons

D70 med 18-70 jämfört med andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
jag har haft förmånen att prova en D70 med 18-70 ett tag nu och jag tycker att den presterar väldigt bra. Objektivet känns plastigt, men väldigt skarpt.
Det är ingen som har erfarenhet av jämförelser med andra erkänt bra ljusstarka objektiv, till exempel Tamron 28-75/2,8, fasta objektiv eller liknande?
 
18-70:n är bra, men Tamrons 28-75 är ändå rätt mycket bättre. Den är både skarpare och har betydligt trevligare bokeh. Hade det inte varit för att man missar vidvinkeln med Tamronen så vore inte valet särskilt svårt.
Ang. fasta objektiv så var såg jag ett test mellan 18-70 och 50/1.8 på på dpreviews forum för ett tag sedan (jag lyckas tyvärr inte hitta den nu). Nu vet man ju inget om kunnigheten hos dessa självutnämnda experter, men 50mm var ju märkbart bättre, men jag förvänades ändå över hurpass bra 18-70:n hängde med.

För egen del har jag inte gjort några egentliga tester mellan 50/1.8 och 18-70:n, men bilderna blir ju helt klart skarpare med 50mm:n.
 
18-70 är ju trevlig, tyst, bra omfång och hyffsat skarp men mycket vignettering (mörka hörn) på max bländare och distortions (krökta linjer) på 18 läget resp 70 läget.

Helt OK men jag ska byta till ett fast 24. Har ett fast 50 sedan innan. Gillar dom tackvare att de är så kompakta (och kompromisslös kvalitet).

Framöver ska jag försöka hitta en toppklassad 24-70 2.8 till ett bra pris. Kanske sen när dollarn rasar.
 
ANNONS