Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One och "sessions": Sparas råkonverteringsinställningar i metadata?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Då jag avskyr databaser funderar jag på att uppgradera från gratisversionen av Capture One till betalversionen, endast för att kunna använda "sessions". Om jag förstår saken rätt så tillåter det mig att arbeta med råfiler oavsett var de ligger, istället för att behöva importera dem. Men det finns ett stort frågetecken:

Sparas mina ändringar på något sätt i filen eller i en metadatafil i den katalog där bilden ligger? Det vill säga; om jag flyttar filen till en annan disk och sen medelst C1:s browser tittar i den katalogen, finns ändringarna kvar?

Edit: Om nån har möjlighet att verifiera detta skulle jag bli mycket tacksam. I så fall, ta nån skräpbild som du tidigare inte importerat eller redigerat, öppna den med "session" och dra redigt i nåt lämplig reglage så att det blir helt uppenbart att den inte är orörd. Flytta sen filen utanför C1 till annan godtycklig mapp. Browsa till denna mapp i C1 och kolla om ändringen fortfarande är kvar.


PS. Jag vet att detta är relaterat till min tidigare tråd om C1, men jag anser att det är ett helt annat ämne och skapar därför en ny. DS.
 
Senast ändrad:
Justeringarna sparas i en sessiondatabas, så skillnaden blir att du får en databas för varje session du skapar istället för en stor databas där du har alla eller en större del av dina foton oavsett var de ligger på disken.

Alla ändringarna kommer att ligga kvar i cosessionDB, men Capture One vet inte var den är om du drar dem utanför sessionstrukturen med foldrar. Du måste då antingen dra bilden in i en ny session eller importera så att Capture One hittar bilderna.

Du kan dra en bild in i en sessionstruktur eller importera till en session. Du kan i princip ha en session för alla dina bilder på datorn, men det blir samma sak som att importera bilderna till en central databas från den folderstruktur du redan har på disken.

Det finns möjlighet att prova Capture One Pro gratis i 30 dagar. Testa det.
 
Capture One har utmärkta videoavsnitt som beskriver bland annat hur Sessions fungerar. Här är en länk: https://learn.captureone.com/webinars/working-with-sessions/

Sessions har inga problem att flyttas runt mellan olika lagringsmedier. Ändringarna sparas i en undermapp och skrivs aldrig in i filerna. Som namnet antyder är Sessions primärt tänkt för just sessioner. Alltså avgränsade projekt, till exempel en resa eller liknande. Förstår inte varför du är så rädd för databaser. De behövs om du ska hantera stora mängder av bilder.
 
Justeringarna sparas i en sessiondatabas, så skillnaden blir att du får en databas för varje session du skapar istället för en stor databas där du har alla eller en större del av dina foton oavsett var de ligger på disken.

Alla ändringarna kommer att ligga kvar i cosessionDB, men Capture One vet inte var den är om du drar dem utanför sessionstrukturen med foldrar. Du måste då antingen dra bilden in i en ny session eller importera så att Capture One hittar bilderna.

Du kan dra en bild in i en sessionstruktur eller importera till en session. Du kan i princip ha en session för alla dina bilder på datorn, men det blir samma sak som att importera bilderna till en central databas från den folderstruktur du redan har på disken.

Det finns möjlighet att prova Capture One Pro gratis i 30 dagar. Testa det.

Usch, då finns det alltså ingen anledning för mig att uppdatera då samma elände kommer att uppstå igen.

Det här innebär att jag inte kan flytta bilder till en annan disk (edit: till exempel på en annan dator eller vidstående som inte alltid är igång) och att ändringarna finns kvar i C1. Tragiskt. Det har funkat hur bra som helst med till exempel Adobe ACR om man använder Bridge som visningsprogram. Alla ändringar i råfilen ligger lokalt tillsammans med filen och du kan flytta den vart som helst och ändringarna är kvar så fort du kollar på filen.

Capture One har utmärkta videoavsnitt som beskriver bland annat hur Sessions fungerar. Här är en länk: https://learn.captureone.com/webinars/working-with-sessions/

Sessions har inga problem att flyttas runt mellan olika lagringsmedier. Ändringarna sparas i en undermapp och skrivs aldrig in i filerna. Som namnet antyder är Sessions primärt tänkt för just sessioner. Alltså avgränsade projekt, till exempel en resa eller liknande. Förstår inte varför du är så rädd för databaser. De behövs om du ska hantera stora mängder av bilder.

Okej, ett svar med motsatt budskap. Intressant!

Jag är inte "rädd" för databaser. Ser bara inte vitsen med att krångla till något som är enkelt. Det behövs inte alls för att hantera stora mängder av bilder. Ha dem i mappar där du lägger dem så du själv har koll.

Edit: Ett problem med alla deras videor är att de är så långa att det är helt omöjligt att hitta svar på de enklaste frågor. Sitta i en timme och kolla på nåt där svaret på min fråga skulle ta fem sekunder att kläcka ur sig känns inte lockande. 😖
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur det ser ut på Mac, men bläddrar man runt i filsystemet på Windows så skapas vad som i princip är sidecarfiler som ligger i en undermapp till den där bilderna ligger. Även datan för förhandsgranskningar hamnar i den mappen.
 
Jag vet inte hur det ser ut på Mac, men bläddrar man runt i filsystemet på Windows så skapas vad som i princip är sidecarfiler som ligger i en undermapp till den där bilderna ligger. Även datan för förhandsgranskningar hamnar i den mappen.
Det är exakt det jag vill! Kan nån med Mac kolla om det funkar så, så blir jag överlycklig.

Edit: ACR lägger dem i samma mapp till och med vilket är ännu bättre, men undermapp kan man ju leva med. (y)

Edit 2: Sen är förstås frågan hur man gör när man vill kika på bilderna igen efter att ha flyttat dem. Finns det nån slags browser, eller måste man skapa en löjlig "session" en gång till tro? 🧐
 
Om jag skapar en ny session som jag döper till Makten, så ser filstrukturen i Windows ut som bifogad bild:

1.JPG

Under Capure hamnar bilderna man importerar till sessionen, under Cache ligger previews och tumnaglar i två olika foldrar och under Settings ligger själva bildjusteringarna. I Output hamnar konverterade bilder, i Selects utvalda bilder och Trash kastade bilder.

Dina bildjusteringar ligger i foldern Settings141 i separata *.cos filer, en för varje bild du redigerat. Justeringarna ligger inte i databasfilen *.cosessiondb som jag skrev ovan.

Men, även om du bara sparar bilden och cos-filen med dina editeringar, så kan du inte göra något med dem om du inte kopierar in dem i en annan session, befintlig eller nyskapad. Det behövs en sessiondatabasfil för att Capture One ska kunna hantera dem.

Lägger jag bilden och cos-filen i en tom folder och öppnar cos-filen i Capture One, frågar programmet om jag vill skapa en ny databas eller session. Öppnar jag cosessiondb-filen i Capture One, öppnas sessionen, men programmet vet inte var bilderna är annat än att jag visar var de ligger.

Flyttar du däremot med sig hela sessionen "Makten" och alla dess underliggande filer och foldrar, så kan du flytta dem hur du vill och var du vill. Dubbelklicka på Makten.cosessiondb, så öppnas allt i Capture One oavsett var sessionen ligger.
 
Det är exakt det jag vill! Kan nån med Mac kolla om det funkar så, så blir jag överlycklig.

Edit: ACR lägger dem i samma mapp till och med vilket är ännu bättre, men undermapp kan man ju leva med. (y)

Edit 2: Sen är förstås frågan hur man gör när man vill kika på bilderna igen efter att ha flyttat dem. Finns det nån slags browser, eller måste man skapa en löjlig "session" en gång till tro? 🧐

Jag vet inte om din MF Fuji också spottar ur sig dessa X-transfiler. Annars finns det ju åtminstone en konverterare som du helt slipper skapa sessioner eller bry dig om databaser och att importera bilder till dessa. I DxO Photolab jobbar man alltid direkt mot foldrarna i filsystemet och det finns en databas även i det programmet men det är inget som Lightroom eller CO. Istället ligger dina ändringar i en sidecar-fil som heter .dot på slutet. Vill man flytta sina filer så tar man rawfiler och .dot-filer och lägger dem på något annat ställe. Previews skapas automatiskt i bakgrunden när katalog öppnas och vill man korrigeras även objektivens optiska svagheter automatiskt med hjälp av DxO:s optiska profiler.

Jag och en del andra använder Photo Mechanic Plus numera som arkivprogram och metadataverktyg istället för Lightroom och det funkar fint med Photolab om man är intresserad av det och i det fallet man kopierar eller flyttar filer med PM så flyttas både RAW, DOT och XMP-filerna tillsammans, vilket ju är ett måste. Tyvärr funkar inte Photolab med Fuji X-Trans. De metadata som man lägger på i PM skrivs in även i exv JPEG, TIF och DNG när sådana exporteras. Keywords man lägger på i PM syns i Photolab utan extra åtgärder, vilket en del kanske också tycker är bra. I Lightroom och CO tror jag man måste synka.

CO:s sessioner måste riggas och det är inte roligare än Lightroomimporter om man nu hängt upp sig på det. Av mina tre konverterare jag har och har haft, så har Photolab den lägsta tröskeln och är snabbast att skapa en bra utgångspunkt för avslutande putsning. Det och bildkvaliteten har gjort att jag släppt Lightroom helt och hellre gör om jobbet eftersom det som finns i mitt Lightroom är avsevärt sämre bildkvalitetsmässigt. Capture One har jag numera bara till reprofotosessioner. Förr gjorde jag jobb där som krävde lagerhantering men eftersom PL nu förbättrats så starkt så ser jag inte längre några skäl till det. Jag upplever CO numera som mycket mindre effektivt än Photolab och varken LR eller CO kan mäta sig mot PL när det gäller bildkvalitet i bilder tagna i mörker på höga ISO.

Det är bara PL som har en brusreducering som den i Deep Prime och om valet för mig stod mellan att avstå Deep Prime eller en kameratillverkares DxO-inkompatibla kameror, så skulle jag utan att tveka välja P L och Deep Prime före ett visst kameramärke bara för bildkvalitetebs skull.

Skillnaden är så pass stor att DXO nu t.o.m. gjort en fristående "black box"-förstegsapplikation med Deep Prime m.m. (DxO PureRaw) som man nu försöker sälja in till alla dessa miljoner Lightroom-användare som fortfarande sitter fast i evighetspremnumerationer, sämre teknisk bildkvalitet på höga, ISO och en metadatadatabas det tidigare inte fanns några riktiga alternativ till. Om man får tro många smått yrvaket lyriska reviews av PureRaw, så verkar t.o.m. en del gamla Lightroomanvändare verkligen se skillnaden när de faktiskt ser den på sina skärmar.

Det här är ju egentligen bra nyheter för Lightroom och CaptureOne-användarna för nu kanske Adobe faktiskt vaknar ur dvalan. Man kan inte fortsätta sova i evighet trots att pengarna fortsätter att dåna in i kassan, utan att man behöver anstränga sig. Även CO behöver nog göra en insats och fila på brushanteringen de också. Kanske behöver de sänka ribban för sessionsanvändningen också. Även om det är längesedan nu så kommer jag ihåg första gången jag försökte komma igång med en session i CO. "....men va f_n är det här för skit", var väl ungefär vad jag tänkte då. Annars är ju verkligen CO funktionsmässigt "Rollsen", även om den inte som LR är något för "killgissare". CO måste man lära sig, för en del finesser är så komplicerade och subtilt dolda att de är omöjliga att rent intuitivt förstå hur de är tänkta att använda!
 
Senast ändrad:
Om jag skapar en ny session som jag döper till Makten, så ser filstrukturen i Windows ut som bifogad bild:

Visa bilaga 157245

Under Capure hamnar bilderna man importerar till sessionen, under Cache ligger previews och tumnaglar i två olika foldrar och under Settings ligger själva bildjusteringarna. I Output hamnar konverterade bilder, i Selects utvalda bilder och Trash kastade bilder.

Dina bildjusteringar ligger i foldern Settings141 i separata *.cos filer, en för varje bild du redigerat. Justeringarna ligger inte i databasfilen *.cosessiondb som jag skrev ovan.

Men, även om du bara sparar bilden och cos-filen med dina editeringar, så kan du inte göra något med dem om du inte kopierar in dem i en annan session, befintlig eller nyskapad. Det behövs en sessiondatabasfil för att Capture One ska kunna hantera dem.

Lägger jag bilden och cos-filen i en tom folder och öppnar cos-filen i Capture One, frågar programmet om jag vill skapa en ny databas eller session. Öppnar jag cosessiondb-filen i Capture One, öppnas sessionen, men programmet vet inte var bilderna är annat än att jag visar var de ligger.

Flyttar du däremot med sig hela sessionen "Makten" och alla dess underliggande filer och foldrar, så kan du flytta dem hur du vill och var du vill. Dubbelklicka på Makten.cosessiondb, så öppnas allt i Capture One oavsett var sessionen ligger.

Ja, man måste ha en session öppen, men man måste inte hämta in filer i den. Jag har massor med bilder som aldrig varit importerade vare sig till databas eller session, utan där jag bara gått till den platsen i filsystemet inifrån Capture One. Men inget hindrar förstås att man skapar sessioner med bilder från en viss period e dyl och sedan flyttar undan alltihop.

Jag tog nyss en mapp (som innehöll ca 20 bilder och CaptureOne\Cache* med undermappar samt CaptureOne\Settings[XYZ]) och flyttade från D: till skrivbordet, skapade en ny tom session och gick till den mappen från den sessionen under System Folders. Inga problem. Man bör väl kunna lägga till den som favorit i sessionen om man tycker det är kul genom att högerklicka på den och välja det alternativet.

*Denna går att ta bort för att spara utrymme, men då får man vänta på att programmet skapar nya förhandsgranskningar nästa gång.

Tillägg:
Så här ser mappen ut (bilderna ligger alltså direkt under D700). Att det finns flera Settings beror på att de sista siffrorna avspeglar huvudversionen, så alla behövs ju inte.

Screenshot 2021-05-17 184703.png
 
Senast ändrad:
Ja, man måste ha en session öppen, men man måste inte hämta in filer i den. Jag har massor med bilder som aldrig varit importerade vare sig till databas eller session, utan där jag bara gått till den platsen i filsystemet inifrån Capture One. Men inget hindrar förstås att man skapar sessioner med bilder från en viss period e dyl och sedan flyttar undan alltihop.

Jag tog nyss en mapp (som innehöll ca 20 bilder och CaptureOne\Cache* med undermappar samt CaptureOne\Settings[XYZ]) och flyttade från D: till skrivbordet, skapade en ny tom session och gick till den mappen från den sessionen under System Folders. Inga problem. Man bör väl kunna lägga till den som favorit i sessionen om man tycker det är kul genom att högerklicka på den och välja det alternativet.

*Denna går att ta bort för att spara utrymme, men då får man vänta på att programmet skapar nya förhandsgranskningar nästa gång.
Peka på bilderna, dra dem till en sessionmapp eller importera dem är samma sak. Det fungerar vilket som. Men ska man använda sessions för att kunna flytta runt bilderna mellan olika diskar, då måste man hålla ihop sessionsdelarna om man inte ska fippla med filerna separat.
 
Det här blir bara knöligare att förstå ju mer som förklaras. 😂 Man kan alltså inte bara browsa till den mapp där man har bilderna och börja redigera, utan man måste skapa en "session". Jag förstår inte ens vad en session är eller varför man skulle vilja ha en sån. Vad tillför den?

Hur gör ni andra när er hårddisk är full och ni måste flytta allt till en eller flera andra diskar? Hur gör ni om ni har en laptop som bara är med ibland, där vissa delar av arkivet finns, men inte allt?

Det här kommer bli en total mardröm känner jag. Allt var så perfekt och enkelt i mitt förra bildflöde. Inga databaser, inget krångel, bara var sak på sin plats i en mappstruktur som man kan flytta, döpa om eller göra vad man vill med, utan att ens inställningar för bildfilerna påverkas.

Edit: Eller nu när jag läser ztenlunds inlägg en gång till så verkar det ju kunna funka! Man skapar alltså en "dummy"-session bara för att kunna använda browsern?
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om din MF Fuji också spottar ur sig dessa X-transfiler. Annars finns det ju åtminstone en konverterare som du helt slipper skapa sessioner eller bry dig om databaser och att importera bilder till dessa. I DxO Photolab jobbar man alltid direkt mot foldrarna i filsystemet och det finns en databas även i det programmet men det är inget som Lightroom eller CO. Istället ligger dina ändringar i en sidecar-fil som heter .dot på slutet. Vill man flytta sina filer så tar man rawfiler och .dot-filer och lägger dem på något annat ställe. Previews skapas automatiskt i bakgrunden när katalog öppnas och vill man korrigeras även objektivens optiska svagheter automatiskt med hjälp av DxO:s optiska profiler.

Jag och en del andra använder Photo Mechanic Plus numera som arkivprogram och metadataverktyg istället för Lightroom och det funkar fint med Photolab om man är intresserad av det och i det fallet man kopierar eller flyttar filer med PM så flyttas både RAW, DOT och XMP-filerna tillsammans, vilket ju är ett måste. Tyvärr funkar inte Photolab med Fuji X-Trans. De metadata som man lägger på i PM skrivs in även i exv JPEG, TIF och DNG när sådana exporteras. Keywords man lägger på i PM syns i Photolab utan extra åtgärder, vilket en del kanske också tycker är bra. I Lightroom och CO tror jag man måste synka.

CO:s sessioner måste riggas och det är inte roligare än Lightroomimporter om man nu hängt upp sig på det. Av mina tre konverterare jag har och har haft, så har Photolab den lägsta tröskeln och är snabbast att skapa en bra utgångspunkt för avslutande putsning. Det och bildkvaliteten har gjort att jag släppt Lightroom helt och hellre gör om jobbet eftersom det som finns i mitt Lightroom är avsevärt sämre bildkvalitetsmässigt. Capture One har jag numera bara till reprofotosessioner. Förr gjorde jag jobb där som krävde lagerhantering men eftersom PL nu förbättrats så starkt så ser jag inte längre några skäl till det. Jag upplever CO numera som mycket mindre effektivt än Photolab och varken LR eller CO kan mäta sig mot PL när det gäller bildkvalitet i bilder tagna i mörker på höga ISO.

Det är bara PL som har en brusreducering som den i Deep Prime och om valet för mig stod mellan att avstå Deep Prime eller en kameratillverkares DxO-inkompatibla kameror, så skulle jag utan att tveka välja P L och Deep Prime före ett visst kameramärke bara för bildkvalitetebs skull.

Skillnaden är så pass stor att DXO nu t.o.m. gjort en fristående "black box"-förstegsapplikation med Deep Prime m.m. (DxO PureRaw) som man nu försöker sälja in till alla dessa miljoner Lightroom-användare som fortfarande sitter fast i evighetspremnumerationer, sämre teknisk bildkvalitet på höga, ISO och en metadatadatabas det tidigare inte fanns några riktiga alternativ till. Om man får tro många smått yrvaket lyriska reviews av PureRaw, så verkar t.o.m. en del gamla Lightroomanvändare verkligen se skillnaden när de faktiskt ser den på sina skärmar.

Det här är ju egentligen bra nyheter för Lightroom och CaptureOne-användarna för nu kanske Adobe faktiskt vaknar ur dvalan. Man kan inte fortsätta sova i evighet trots att pengarna fortsätter att dåna in i kassan, utan att man behöver anstränga sig. Även CO behöver nog göra en insats och fila på brushanteringen de också. Kanske behöver de sänka ribban för sessionsanvändningen också. Även om det är längesedan nu så kommer jag ihåg första gången jag försökte komma igång med en session i CO. "....men va f_n är det här för skit", var väl ungefär vad jag tänkte då. Annars är ju verkligen CO funktionsmässigt "Rollsen", även om den inte som LR är något för "killgissare". CO måste man lära sig, för en del finesser är så komplicerade och subtilt dolda att de är omöjliga att rent intuitivt förstå hur de är tänkta att använda!
Precis som du beskriver DxO Photolab vill jag att det ska fungera. Ett program som inte lägger näsan i blöt utan låter mig göra som jag vill, utan krusiduller. Det är också exakt så det funkar med Adobe Bridge som browser och Adobe Camera Raw som insticksmodul till Photoshop, vilket jag gärna fortsatt med om det inte vore för att mina versioner är uråldriga (innan prenumerations-tramset) och varken stödjer min kamera eller högupplöst skärm. Det går om jag konverterar till DNG först, men jag får inte ut samma trevliga färghantering som ur C1, tyvärr. Det är också det som gör att jag drar mig lite för att prova nån annan råkonverterare.

Kameran är en GFX 50R och den har vanlig Bayer-sensor lyckligtvis. 😊
 
Ja, man måste ha en session öppen, men man måste inte hämta in filer i den. Jag har massor med bilder som aldrig varit importerade vare sig till databas eller session, utan där jag bara gått till den platsen i filsystemet inifrån Capture One. Men inget hindrar förstås att man skapar sessioner med bilder från en viss period e dyl och sedan flyttar undan alltihop.

Jag tog nyss en mapp (som innehöll ca 20 bilder och CaptureOne\Cache* med undermappar samt CaptureOne\Settings[XYZ]) och flyttade från D: till skrivbordet, skapade en ny tom session och gick till den mappen från den sessionen under System Folders. Inga problem. Man bör väl kunna lägga till den som favorit i sessionen om man tycker det är kul genom att högerklicka på den och välja det alternativet.

*Denna går att ta bort för att spara utrymme, men då får man vänta på att programmet skapar nya förhandsgranskningar nästa gång.

Tillägg:
Så här ser mappen ut (bilderna ligger alltså direkt under D700). Att det finns flera Settings beror på att de sista siffrorna avspeglar huvudversionen, så alla behövs ju inte.

Visa bilaga 157246

Precis som du beskriver DxO Photolab vill jag att det ska fungera. Ett program som inte lägger näsan i blöt utan låter mig göra som jag vill, utan krusiduller. Det är också exakt så det funkar med Adobe Bridge som browser och Adobe Camera Raw som insticksmodul till Photoshop, vilket jag gärna fortsatt med om det inte vore för att mina versioner är uråldriga (innan prenumerations-tramset) och varken stödjer min kamera eller högupplöst skärm. Det går om jag konverterar till DNG först, men jag får inte ut samma trevliga färghantering som ur C1, tyvärr. Det är också det som gör att jag drar mig lite för att prova nån annan råkonverterare.

Kameran är en GFX 50R och den har vanlig Bayer-sensor lyckligtvis. 😊

Om du ändå skulle landa i att du väljer CO för att din MF Fuji även den skulle spara i X-trans (inkompatibelt med DXO och Photolab), så finns det en liten väg runt. Du behöver egentligen bara ha en enda session och så gjorde jag när jag använde det som mest. Jag skapade en session jag kallade AdHoc för tillfälliga snabba jobb vid sidan av mina reprofotosessioner av gamla dia. Det enda du behöver göra då är att manuellt dra in eller kopiera in fina bilder i den sessionens "Capture"-folder. För det är ju just i "Capture" de bilder hamnar man skapar när man reprofotar med CO:s tethering. CO är ju en gång skapat enkom för detta och det är väl därför det faktiskt heter Capture One, "Capture" som i fånga eller datorfångst på svenska.

Jag ser att du har Bayer-sensor och var du jätteglad för det. Varför inte bara ladda ner en demo av Photolab och testa.

Jag tror också du kommer bli positivt överraskad av bildkvaliteten och uppgraderar gör man bara om man tycker det är värt det eller om man som jag vill stöduppgradera för att det ska finnas bättre alternativ än Lightroom även i framtiden.

Lightroom ger mycket för pengarna och är anpassat för killgissare men idag inte bäst på särskilt mycket. Att LR-användare nu köper PureRaw är väl ett bra bevis på att DxO tagit ledningen bildkvalitetsmässigt idag.

Om man suttit fast i Lightrooms "DAM" så finns även där ett klart bättre alternativ idag än LR i Camera Bits Photo Mechanic 6 Plus. Det ska vara "Plus"-varianten. Men eftersom du inte gillar import till Lightroom så är nog det kanske inget för dig. PM Plus kommer med en viss ribba och måste konfigureras en hel del för att helt komma till sin rätt. Annars funkar Photolab 4 och PM Plus verkligt bra tillsammans när man hittat sitt arbetsflöde och man får en väldigt mycket bättre ordning än man kunnat drömma om.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att jag tycker PL ger klart bättre resultat än LR, inte minst i dåligt ljus på höga ISO och att PM Plus är klart mer flexibelt och effektivt än katalogen i LR. Om det blir dyrare eller inte beror på om man uppgraderar eller inte eller hur frekvent man gör det. Redan idag är det mesta på plats i Photolab utom då en katalogfunktion att tala om - men det är snarast en fördel för då frestas man inte att leva i den utan skaffar exv PM Plus istället.

Det finns ett annat möjligt aber också och det är att du behöver en bra dator helst med att Photolab-kompatibelt grafikkort. Priset för verkligt rena och detaljerade bilder tagna i dåligt ljus är att Deep Prime-brusreduceringen kan vara verkligt krävande datormässigt. Så glöm inte att gå in under "Preferences " och aktivera din grafiska processor som datorn förhoppningsvis har.
 
Senast ändrad:
Om du ändå skulle landa i att du väljer CO för att din MF Fuji även den skulle spara i X-trans (inkompatibelt med DXO och Photolab), så finns det en liten väg runt. Du behöver egentligen bara ha en enda session och så gjorde jag när jag använde det som mest. Jag skapade en session jag kallade AdHoc för tillfälliga snabba jobb vid sidan av mina reprofotosessioner av gamla dia. Det enda du behöver göra då är att manuellt dra in eller kopiera in fina bilder i den sessionens "Capture"-folder. För det är ju just i "Capture" de bilder hamnar man skapar när man reprofotar med CO:s tethering. CO är ju en gång skapat enkom för detta och det är väl därför det faktiskt heter Capture One, "Capture" som i fånga eller datorfångst på svenska.

Jag ser att du har Bayer-sensor och var du jätteglad för det. Varför inte bara ladda ner en demo av Photolab och testa.

Jag tror också du kommer bli positivt överraskad av bildkvaliteten och uppgraderar gör man bara om man tycker det är värt det eller om man som jag vill stöduppgradera för att det ska finnas bättre alternativ än Lightroom även i framtiden.

Lightroom ger mycket för pengarna och är anpassat för killgissare men idag inte bäst på särskilt mycket. Att LR-användare nu köper PureRaw är väl ett bra bevis på att DxO tagit ledningen bildkvalitetsmässigt idag.

Om man suttit fast i Lightrooms "DAM" så finns även där ett klart bättre alternativ idag än LR i Camera Bits Photo Mechanic 6 Plus. Det ska vara "Plus"-varianten. Men eftersom du inte gillar import till Lightroom så är nog det kanske inget för dig. PM Plus kommer med en viss ribba och måste konfigureras en hel del för att helt komma till sin rätt. Annars funkar Photolab 4 och PM Plus verkligt bra tillsammans när man hittat sitt arbetsflöde och man får en väldigt mycket bättre ordning än man kunnat drömma om.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att jag tycker PL ger klart bättre resultat än LR, inte minst i dåligt ljus på höga ISO och att PM Plus är klart mer flexibelt och effektivt än katalogen i LR. Om det blir dyrare eller inte beror på om man uppgraderar eller inte eller hur frekvent man gör det. Redan idag är det mesta på plats i Photolab utom då en katalogfunktion att tala om - men det är snarast en fördel för då frestas man inte att leva i den utan skaffar exv PM Plus istället.

Det finns ett annat möjligt aber också och det är att du behöver en bra dator helst med att Photolab-kompatibelt grafikkort. Priset för verkligt rena och detaljerade bilder tagna i dåligt ljus är att Deep Prime-brusreduceringen kan vara verkligt krävande datormässigt. Så glöm inte att gå in under "Preferences " och aktivera din grafiska processor som datorn förhoppningsvis har.

Jag blir lite förvirrad när olika personer i tråden ger olika svar, som du säkert förstår. Det där med att "dra filerna" till Capture-foldern, innebär inte det att metadatan inte hamnar där filerna ligger fysiskt? Då är vi tillbaka till samma elände som jag vill slippa, om jag inte missförstår något.
Hur gör jag när jag flyttat mina mappar till en annan disk och vill öppna dem därifrån? Då blir det ju dubbletter i Capture-foldern eftersom samma sak redan finns där fast på en annan disk. Verkar knepigt. Nån annan antydde att det räcker med att skapa en session och sen behöver man inte göra ett skvatt, bara pilla med filerna där de ligger. Om det funkar är jag nöjd. Funkar det inte är det däremot no-go, så helt avgörande fråga utan tydligt svar. 😁

I första hand vill jag ta reda på om C1 i betalversionen kan göra det jag vill, för trots att jag avskyr gränssnittet så ser jag en stor fördel med att Fujis filmsimuleringar finns där redan utan meckande. I och för sig ser de inte ut precis som JPG ur kameran (vilket är helt obegripligt), men det är tillräckligt nära. Vissa simuleringar såsom "classic negative" tror jag skulle kräva ett hysteriskt meckande som inte ens är möjligt med givna justeringsmöjligheter i de flesta råkonverterare. Det är mycket mer än bara färgbalansen det handlar om, nämligen. Luminanskontrasten är helt olika för respektive färgkanal till exempel. Den verkar också variera med storleken på det färgade området.

Höga ISO är över huvud taget inte ett problem. Jag brukar ha brusreduceringen på nära noll (ca en femtedel av default) även upp till ISO 12800. Det enda lilla brus som finns är ändå snyggt och tämligen monokromt.
 
Jag blir lite förvirrad när olika personer i tråden ger olika svar, som du säkert förstår. Det där med att "dra filerna" till Capture-foldern, innebär inte det att metadatan inte hamnar där filerna ligger fysiskt? Då är vi tillbaka till samma elände som jag vill slippa, om jag inte missförstår något.
Hur gör jag när jag flyttat mina mappar till en annan disk och vill öppna dem därifrån? Då blir det ju dubbletter i Capture-foldern eftersom samma sak redan finns där fast på en annan disk. Verkar knepigt. Nån annan antydde att det räcker med att skapa en session och sen behöver man inte göra ett skvatt, bara pilla med filerna där de ligger. Om det funkar är jag nöjd. Funkar det inte är det däremot no-go, så helt avgörande fråga utan tydligt svar. 😁

I första hand vill jag ta reda på om C1 i betalversionen kan göra det jag vill, för trots att jag avskyr gränssnittet så ser jag en stor fördel med att Fujis filmsimuleringar finns där redan utan meckande. I och för sig ser de inte ut precis som JPG ur kameran (vilket är helt obegripligt), men det är tillräckligt nära. Vissa simuleringar såsom "classic negative" tror jag skulle kräva ett hysteriskt meckande som inte ens är möjligt med givna justeringsmöjligheter i de flesta råkonverterare. Det är mycket mer än bara färgbalansen det handlar om, nämligen. Luminanskontrasten är helt olika för respektive färgkanal till exempel. Den verkar också variera med storleken på det färgade området.

Höga ISO är över huvud taget inte ett problem. Jag brukar ha brusreduceringen på nära noll (ca en femtedel av default) även upp till ISO 12800. Det enda lilla brus som finns är ändå snyggt och tämligen monokromt.

Ja CO har alltid sin sessionsdatabas, det kommer man aldrig runt. Det jag pratar om som work around är om man vill efterbehandla AdHoc i CO och skapa en färdig Jpeg utan att jämt skapa en ny session för varje tillfälle. För mig var det helt OK som pris för vad jag kunde åstadkomma men i jämförelse med Photolab är det bara en nödlösning.

Annars finns det nog inget renare än Photolab - bara att öppna filfoldern i filsys temet inifrån Photolab och köra. Allt annat är transparent.

Det finns också några andra saker att ha koll på. Template-hanteringen i Photolab älskar jag och ett antal följer med. Sedan finns mängder av fler i Filmpack 5. Installeras det så få man dessutom fler kontrastverktyg och verktyg flr att skapa kreativ oskärpa m.m..

Profilerna rättar tilll exv vignetrring men vill man ha de verkligt bra restitueringsverktygen så behöver man även ViewPoint 3.

Även om din stora sensor säkert är bra i dåligt ljus så kan ingen kamera mäta sig med den brushantering som kan göras i datorer och då särskilt Deep Prime. Den tiden finns inte i kamerornas lösningar. Så den kompromissas oftast bort för snabbare serietagning även om det möjligen sker i mindre grad i en kamera som din.

Om man istället kör Photolab så har man tre filer att hålla samman: RAW, XMP ooch DOP som ju är Photolabs sidecars.
 
Senast ändrad:
Jag blir lite förvirrad när olika personer i tråden ger olika svar, som du säkert förstår. Det där med att "dra filerna" till Capture-foldern, innebär inte det att metadatan inte hamnar där filerna ligger fysiskt? Då är vi tillbaka till samma elände som jag vill slippa, om jag inte missförstår något.
Hur gör jag när jag flyttat mina mappar till en annan disk och vill öppna dem därifrån? Då blir det ju dubbletter i Capture-foldern eftersom samma sak redan finns där fast på en annan disk. Verkar knepigt. Nån annan antydde att det räcker med att skapa en session och sen behöver man inte göra ett skvatt, bara pilla med filerna där de ligger. Om det funkar är jag nöjd. Funkar det inte är det däremot no-go, så helt avgörande fråga utan tydligt svar. 😁

I första hand vill jag ta reda på om C1 i betalversionen kan göra det jag vill, för trots att jag avskyr gränssnittet så ser jag en stor fördel med att Fujis filmsimuleringar finns där redan utan meckande. I och för sig ser de inte ut precis som JPG ur kameran (vilket är helt obegripligt), men det är tillräckligt nära. Vissa simuleringar såsom "classic negative" tror jag skulle kräva ett hysteriskt meckande som inte ens är möjligt med givna justeringsmöjligheter i de flesta råkonverterare. Det är mycket mer än bara färgbalansen det handlar om, nämligen. Luminanskontrasten är helt olika för respektive färgkanal till exempel. Den verkar också variera med storleken på det färgade området.

Höga ISO är över huvud taget inte ett problem. Jag brukar ha brusreduceringen på nära noll (ca en femtedel av default) även upp till ISO 12800. Det enda lilla brus som finns är ändå snyggt och tämligen monokromt.

Lars M och jag är helt i synk. Han har redaln givit dig den info du behöver kring CO. Vi och de som arbetat med och kan CO är nog helt på det klara med villkoren för att flytta filer. Du pratar om metadata och det kan vara olika saker med vad man menar med det. De flesta katalogsystem kan hantera migrering på olika sätt och även om exv. Lightroom lagrar dina redigeringar i sin katalog som ju inte är något annat än en metadatadatabas så kan man exportera ut det metadatat i form av XMP-metadatasidecar filer. Även CO hanterar denna XMP transparent och kan uppdatera detta bra med även Photo Mechanic om man nu vill det. När man har metadata i XMP-sidecars kan man flytta RAW-filerna med metadatat hur man vill. Att ha XMP i sidecars vid sidan av RAW är ju det klassiska sättet att hantera metadata med RAW.

Idag kan många DAM inte bara skriva in metadata i sidecars till RAW utan även skriva in det i själva RAW-filerna som man kunnat i Jpeg, Tif och DNG länge.

Om man exv. vill migrera från Lightroom till något annat DAM, så skapar man en rotkatalog och kopierar in foldrar och filer under denna och sedan indexerar man allt genom att peka på denna toppfolder.

När jag och Mats pratar om att man kan kopiera sina RAW till Capturefoldern i en session så sker ju det innan du börjat skapa några metadata. Du är ju emot importförfaranden men en kopieribg måste nan nog stå ut med trots allt. Gör man det och sedan efterbehandlar och skriver ut sina Jpeg, så kopieras även CO:s metadata till de filer man exporterar ut.

Vill man kan man sedan välja att flytta hela sessionspaketet som Lars skrivit, vilket nog är det enklaste och säkraste om man nu ändå lever i CO. Vill man lämna CO för något annat så flyttar man RAW och XMP ihop någon annanstans.
 
Lars M och jag är helt i synk. Han har redaln givit dig den info du behöver kring CO. Vi och de som arbetat med och kan CO är nog helt på det klara med villkoren för att flytta filer. Du pratar om metadata och det kan vara olika saker med vad man menar med det. De flesta katalogsystem kan hantera migrering på olika sätt och även om exv. Lightroom lagrar dina redigeringar i sin katalog som ju inte är något annat än en metadatadatabas så kan man exportera ut det metadatat i form av XMP-metadatasidecar filer. Även CO hanterar denna XMP transparent och kan uppdatera detta bra med även Photo Mechanic om man nu vill det. När man har metadata i XMP-sidecars kan man flytta RAW-filerna med metadatat hur man vill. Att ha XMP i sidecars vid sidan av RAW är ju det klassiska sättet att hantera metadata med RAW.

Idag kan många DAM inte bara skriva in metadata i sidecars till RAW utan även skriva in det i själva RAW-filerna som man kunnat i Jpeg, Tif och DNG länge.

Om man exv. vill migrera från Lightroom till något annat DAM, så skapar man en rotkatalog och kopierar in foldrar och filer under denna och sedan indexerar man allt genom att peka på denna toppfolder.

När jag och Mats pratar om att man kan kopiera sina RAW till Capturefoldern i en session så sker ju det innan du börjat skapa några metadata. Du är ju emot importförfaranden men en kopieribg måste nan nog stå ut med trots allt. Gör man det och sedan efterbehandlar och skriver ut sina Jpeg, så kopieras även CO:s metadata till de filer man exporterar ut.

Vill man kan man sedan välja att flytta hela sessionspaketet som Lars skrivit, vilket nog är det enklaste och säkraste om man nu ändå lever i CO. Vill man lämna CO för något annat så flyttar man RAW och XMP ihop någon annanstans.

Nu är det olika bud här, eftersom ztenlund antyder att man inte alls behöver fippla med databaser eller dra filer till en session:

Ja, man måste ha en session öppen, men man måste inte hämta in filer i den. Jag har massor med bilder som aldrig varit importerade vare sig till databas eller session, utan där jag bara gått till den platsen i filsystemet inifrån Capture One.
 
För att använda sessions måste du skapa en session. Som jag skrev i mitt första inlägg kan du ha en enda session för alla bilder på disken, även om det är tänkt för flera mindre fotosessions som man vill hålla i sär.

Antingen kan man importera bilderna till sin session, då hamnar de i Capturemappen, eller så kan man dra bilderna till capturemappen (=kopiera/flytta bilderna dit), det blir samma sak som att importera. Eller låta bilderna ligga precis där de ligger på disken och bara peka på dem.

Om du skapar en session med valfritt namn, kan du lägga den med sina huvudmappar var du vill på disken. När du sedan pekar på en befintlig bildmapp, kommer Capture One Pro att skapa de mappar som hör till just den bildmappen.

Hur det ser ut ser du i ztenlunds tillägg sist i inlägg #9. Bildmappen heter D700 och mapparna CaptureOne, Cache, Proxies, Thumbnails och Settings är skapade av Capture One Pro för bildmappen D700.

Sessionens huvudmappar (som skapas när du skapar en session) Capture, Output, Selects och Trash (se mitt inlägg #7) kan ligga någon annanstans och behöver inte ens användas.

Om nu bildmappen D700 hade haft underbildmappar, t.ex. datummappar, så hade varje datummapp fått sina egna tillhörande mappar, alltså CaptureOne, Cache, Proxies, Thumbnails och Settings för varje datummapp.

Många mappar blir det alltså med det upplägget och varför man hellre skulle vilja ha det så istället för en snygg och ren katalogstruktur, det får var och en svara på själva. Det enda besvärliga med kataloger är att man får importera till katalogen, men det gör man normalt när bilderna kopieras från kortet till datorn.

För du vet väl att med kataloger istället för sessions, behöver man inte heller flytta eller kopiera bilderna till katalogen? Bilderna kan ligga kvar precis där de ligger i din befintliga mappstruktur och bara länkas till katalogen.

Utöver detta finns ett Capture One filformat som heter *.eip, en sorts containerformat, där du kan ha allt i samma fil, inklusive all metadata och alla justeringsinställningar.

 
Så här ser det ut med min unversalsession i min bärbara burk för att bläddra runt. Går man till All images i själva sessionen så finns det bara tre bilder som ligger i Output som kommit dit via Export variants. Att man kan göra så här och inte tvingas importera och joxa som i LR var ett skäl till att jag skaffade Capture One från början.

Screenshot 2021-05-19 132652.png

Sedan är det ju egentligen inget som hindrar att man använder sessionerna mer som det är tänkt och t ex gör en för en viss tidsperiod och sedan flyttar iväg hela sessionen med bilderna inuti den. En av poängerna med dem är att de är portabla så länge som man flyttar hela rubbet och håller sig i sessionsmappen. För grundtanken är att man t ex ska kunna ha en session för ett visst jobb, istället för en stor överfull databas med allt upptänktligt man producerat de senaste tjugo åren.

Idealet hade väl varit att du kunnat testa själv, men jag antar att du inte får igång testversionen eftersom du redan har Express for Fujifilm.
 
För att använda sessions måste du skapa en session. Som jag skrev i mitt första inlägg kan du ha en enda session för alla bilder på disken, även om det är tänkt för flera mindre fotosessions som man vill hålla i sär.

Antingen kan man importera bilderna till sin session, då hamnar de i Capturemappen, eller så kan man dra bilderna till capturemappen (=kopiera/flytta bilderna dit), det blir samma sak som att importera. Eller låta bilderna ligga precis där de ligger på disken och bara peka på dem.

Om du skapar en session med valfritt namn, kan du lägga den med sina huvudmappar var du vill på disken. När du sedan pekar på en befintlig bildmapp, kommer Capture One Pro att skapa de mappar som hör till just den bildmappen.

Hur det ser ut ser du i ztenlunds tillägg sist i inlägg #9. Bildmappen heter D700 och mapparna CaptureOne, Cache, Proxies, Thumbnails och Settings är skapade av Capture One Pro för bildmappen D700.

Sessionens huvudmappar (som skapas när du skapar en session) Capture, Output, Selects och Trash (se mitt inlägg #7) kan ligga någon annanstans och behöver inte ens användas.

Om nu bildmappen D700 hade haft underbildmappar, t.ex. datummappar, så hade varje datummapp fått sina egna tillhörande mappar, alltså CaptureOne, Cache, Proxies, Thumbnails och Settings för varje datummapp.

Många mappar blir det alltså med det upplägget och varför man hellre skulle vilja ha det så istället för en snygg och ren katalogstruktur, det får var och en svara på själva. Det enda besvärliga med kataloger är att man får importera till katalogen, men det gör man normalt när bilderna kopieras från kortet till datorn.

För du vet väl att med kataloger istället för sessions, behöver man inte heller flytta eller kopiera bilderna till katalogen? Bilderna kan ligga kvar precis där de ligger i din befintliga mappstruktur och bara länkas till katalogen.

Utöver detta finns ett Capture One filformat som heter *.eip, en sorts containerformat, där du kan ha allt i samma fil, inklusive all metadata och alla justeringsinställningar.


Det jag vill är att datat som talar om hur en specifik fil är behandlad, ligger i anslutning till den filen. Förstår jag det rätt så är det precis så det funkar om man gör som ztenlund föreslår, och då skapas undermappar i mappen där bilden ligger. Detta är helt okej och för min del att föredra, eftersom jag kan dömpa om, duplicera eller flytta bildmappar utan att fucka upp databasen. Jag kan då förhoppningsvis också exempelvis köra C1 på en annan dator (vid resa eller dylikt), behandla bilderna på den datorn och sen bara tanka över mapparna till min stationära dator utan att importera eller joxa ett skvatt, eftersom ändringarna beskrivs i filer som följer med bilderna.

Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja ha det på något annat sätt, men vi är alla olika. 😁

Så här ser det ut med min unversalsession i min bärbara burk för att bläddra runt. Går man till All images i själva sessionen så finns det bara tre bilder som ligger i Output som kommit dit via Export variants. Att man kan göra så här och inte tvingas importera och joxa som i LR var ett skäl till att jag skaffade Capture One från början.

Visa bilaga 157321

Sedan är det ju egentligen inget som hindrar att man använder sessionerna mer som det är tänkt och t ex gör en för en viss tidsperiod och sedan flyttar iväg hela sessionen med bilderna inuti den. En av poängerna med dem är att de är portabla så länge som man flyttar hela rubbet och håller sig i sessionsmappen. För grundtanken är att man t ex ska kunna ha en session för ett visst jobb, istället för en stor överfull databas med allt upptänktligt man producerat de senaste tjugo åren.

Idealet hade väl varit att du kunnat testa själv, men jag antar att du inte får igång testversionen eftersom du redan har Express for Fujifilm.

Om det funkar som du beskriver så har jag (till slut) fått svar på frågan och då har jag längre inget emot att köpa betalversionen. Men som ni alla kan se i tråden så var det tydligen en ganska knölig fråga eftersom jag inte vill göra som det är tänkt. Så tack för förtydligandet! (y)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.