Annons

Canon EF/EF-S på micro four thirds

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats-Erik

Medlem
Jag har tanke på att byta system från Canon EF/EF-S till Olympus. Har någon använt optik med Canonfattning enligt ovan på Olympus/Panasonic med hjälp av adapter och vilka är erfarenheterna? Speciellt är jag intresserad av att kunna använda mitt Tamron 100-400 för att få ettbilligt fågelobjektiv.

Mvh
Mats Erikson
 

mikoto

Aktiv medlem
En sak värd att tänka på är att när man använder objektiv för småbild på M43 framför allt tappar man mycket skärpa. ca 20 MP på en M43 sensor motsvarar en pixeldensitet av nästan 80 MP på småbild/fullformat. Vilket ganska få objektiv för småbild är konstruerade för att matcha.

Det innebär såklart ej att det inte fungerar, 400mm på M43 ger ju motsvarande 800mm tele vilket är en trevlig bonus.

Men det är lätt att missa när man planerar en flytt.

EF-S objektiv ser oftast bättre ut än EF när de adapterats till M43. Iom att de redan är skapta för en mindre sensor med skärpekraven det ställer.

Du kanske undrar mer över autofokus dock? Kan tyvärr inte hjälpa där då jag inte har någon erfarenhet av det.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Det fungerar och ger bra bildkvalitet. Dock blir följande fokus lidande.
Jag hade två olika adapters till min Lumix. En speedbooster som ger motsvarande 1,3 ggr brännvidden och en adapter utan glas.
Men förmodligen skulle jag välja ett bra APS-C hus i stället för Oly/Pana.
Kanske även bättre att satsa på en 150-600 zoom.
 

Mats-Erik

Medlem
En sak värd att tänka på är att när man använder objektiv för småbild på M43 framför allt tappar man mycket skärpa. ca 20 MP på en M43 sensor motsvarar en pixeldensitet av nästan 80 MP på småbild/fullformat. Vilket ganska få objektiv för småbild är konstruerade för att matcha.

Det innebär såklart ej att det inte fungerar, 400mm på M43 ger ju motsvarande 800mm tele vilket är en trevlig bonus.

Men det är lätt att missa när man planerar en flytt.

EF-S objektiv ser oftast bättre ut än EF när de adapterats till M43. Iom att de redan är skapta för en mindre sensor med skärpekraven det ställer.

Du kanske undrar mer över autofokus dock? Kan tyvärr inte hjälpa där då jag inte har någon erfarenhet av det.
Informativt! Tack!
Om jag byter blir det troligen till en 16mp sensor. Kanske den är mer förlåtande… Har inte råd med de dyrare modellerna.
/mats
 

Mats-Erik

Medlem
Det fungerar och ger bra bildkvalitet. Dock blir följande fokus lidande.
Jag hade två olika adapters till min Lumix. En speedbooster som ger motsvarande 1,3 ggr brännvidden och en adapter utan glas.
Men förmodligen skulle jag välja ett bra APS-C hus i stället för Oly/Pana.
Kanske även bättre att satsa på en 150-600 zoom.
Tack för bra information!
Om jag skiftar blir det nog en Olympus M5 mk2 kombinerat med 14-150, 60 mm macro och kanske någon vidvinkel . Vill få ner vikten på vad jag bär med mig. Eftersom jag redan har Tamron 100-400 tänkte jag den skulle ersätta de dyrare objektiven från Olympus och Panasonic som ligger i ungefär samma brännvidsintervall.
Ja, lite att fundera på.
Mvh Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har ju Canon släppt kompakta och ljussvaga objektiv för FF RF. Med RF 24-50 och 100-400 och något passande hus med RF fattning blir kombon knappt större än Olympus och du kan i regel köra befintliga objektiv med en EF-RF adapter.

Om man sedan ändrar sig och vill ha större L objektiv igen passar ju dessa med adapter.

Enda förbehåll med de nya spegellösa fattningarna från N och C är att det är inte givet att ffa äldre tredjepartsobjektiv inte alltid fungerar fullt ut har jag läst.

Betänk även att EM5 II saknar PDAF så följande autofokus är inte på topp - du behöver en kamera i EM 1 serien eller EM 5 iii flr det.

Betänk även att 16mp på m43 motsvarar ca 25mp på Canon APS-C och närmre det dubbla på Nikon /Sony APS-C eller 64mp FF. Det innebär att jf med att köpa m43 tappar man inte alltid så mycket på att beskära större format.

Skulle jag satsa på m43 skulle jag välja att även byta till deras objektiv. Många är både bra och små.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Försök inte använda em-5 mkII till wildlife - Det fungerar inte! AF är på tok för slö.

En väg att gå är att sälja Tamronet och gå på t.ex. R10+Rf50/1,8+RF18-45 +RF100-400. Den kombon är superlätt (lättare än motsvarande Olympuskombo) och har riktigt bra AF för wildlife med RF100-400. Kostar under 20k nytt just nu.(t.ex. Cyberphoto). Säljer du av Tamronet och lite annat så kommer du säkert ner till 5-10k. (Du har fått ungefär samma råd av Fredrik - Adaptern är bra att ha om du t.ex har ytterligare något objektiv du vill behålla)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En sak värd att tänka på är att när man använder objektiv för småbild på M43 framför allt tappar man mycket skärpa. ca 20 MP på en M43 sensor motsvarar en pixeldensitet av nästan 80 MP på småbild/fullformat. Vilket ganska få objektiv för småbild är konstruerade för att matcha.
Så pass mycket bättre är inte objektiven mellan formaten att man kan räkna så där.

/Stefan
 

mikoto

Aktiv medlem
Det var mer för att illustrera. Du har rätt i att världen inte är så enkel, men det ger en ledtråd om problematiken. Jag har småbild, aps-c och M43 kameror. Nästan alla mina småbildsobjektiv jag kör med adapter på M43 ser väldigt mjuka ut. Inte obrukbara, men tillräckligt tråkiga att jag investerat i aps-c och M43 objektiv istället. De ser oftast riktigt bra ut på min småbildskamera istället. Vilket var en ganska trevlig upplevelse när jag väl skaffade en.

De är gjorda för att teckna ut en större yta, beskär man den till en mindre tappar man skärpa och hur pass mycket förstoras av beskärningsfaktorn. Vill man testa är det ju enkelt, det är bara ta en bild på småbild och sedan beskära bilden storleken på sensorn man vill jämföra med. Du får nog sämre upplösning om du inte har en ordentligt högupplöst sensor. Men jag tycker inte MP är ett bra mått på skärpa i bilden ändå, jag går mest vad jag ser själv. Men då ser man vad man får för skärpa i bilden.

Det här gäller säkert främst billigare optik. Jag vill gärna tänka så iaf. Finare objektiv har jag egentligen inte, kan hända att dyrare småbildsobjektiv har lika bra skärpa som mina bättre Olympus och Lumix objektiv har, även beskruret till den mindre sensorn.
 

Mats-Erik

Medlem
Nu har ju Canon släppt kompakta och ljussvaga objektiv för FF RF. Med RF 24-50 och 100-400 och något passande hus med RF fattning blir kombon knappt större än Olympus och du kan i regel köra befintliga objektiv med en EF-RF adapter.

Om man sedan ändrar sig och vill ha större L objektiv igen passar ju dessa med adapter.


Enda förbehåll med de nya spegellösa fattningarna från N och C är att det är inte givet att ffa äldre tredjepartsobjektiv inte alltid fungerar fullt ut har jag läst.

Betänk även att EM5 II saknar PDAF så följande autofokus är inte på topp - du behöver en kamera i EM 1 serien eller EM 5 iii flr det.

Betänk även att 16mp på m43 motsvarar ca 25mp på Canon APS-C och närmre det dubbla på Nikon /Sony APS-C eller 64mp FF. Det innebär att jf med att köpa m43 tappar man inte alltid så mycket på att beskära större format.

Skulle jag satsa på m43 skulle jag välja att även byta till deras objektiv. Många är både bra och små.
Tack för svar! Bygger på min kunskap. Får ta mig en ordentlig funderare.
Mvh
Mats
 

Mats-Erik

Medlem
Försök inte använda em-5 mkII till wildlife - Det fungerar inte! AF är på tok för slö.

En väg att gå är att sälja Tamronet och gå på t.ex. R10+Rf50/1,8+RF18-45 +RF100-400. Den kombon är superlätt (lättare än motsvarande Olympuskombo) och har riktigt bra AF för wildlife med RF100-400. Kostar under 20k nytt just nu.(t.ex. Cyberphoto). Säljer du av Tamronet och lite annat så kommer du säkert ner till 5-10k. (Du har fått ungefär samma råd av Fredrik - Adaptern är bra att ha om du t.ex har ytterligare något objektiv du vill behålla)
Tack! Bra information. Ska inte hasta på mitt beslut.
Mvh
Mats
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag var mycket nöjd med det lilla kompakta RF 100-400 innan jag bytte till det dyrare RF 100-500.
Bra stabilisering, snabb och tillförlitlig AF är bra när man plåtar fåglar.
 
ANNONS